نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ دی ۳, چهارشنبه

نیروهای داعش یک هواپیمای نظامی را در سوریه 'سرنگون کردند'

نیروهای داعش یک هواپیمای نظامی را در سوریه 'سرنگون کردند'


داعش تصاویری از 'خلبان اسیر' (در پیراهن سفید) را هم منتشر کرده است
یک هواپیمای ائتلاف به رهبری آمریکا بر فراز مناطق تحت تسلط داعش در سوریه سرنگون شده و خلبان آن به اسارت درآمده است.
روز چهارشنبه، ٣ دی (٢٤ دسامبر)، گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه، که یک نهاد مخالف دولت آن کشور است، گزارش کرد که یک فروند هواپیما در منطقه رقه در شرق سوریه سرنگون شده است. این منطقه تحت تسلط گروه موسوم به دولت اسلامی - داعش - قرار دارد.
پیشتر، برخی وبسایت‌های وابسته به گروه دولت اسلامی نوشته بودند که این هواپیما با آتش شبه‌نظامیان این گروه سرنگون شده و خلبان آن به اسارت درآمده است. این وبسایت‌ها تصاویری را از این خلبان در احاطه نفرات داعش منتشر کردند که به گفته گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه، به نظر می‌رسید عرب باشد هر چند امکان تایید صحت تصاویر منتشر شده در اینگونه وبسایت‌ها وجود ندارد.
ساعاتی بعد، خبرگزاری رویترز بیانیه ارتش اردن را مخابره کرد که گفته یکی از خلبانان این کشور در سوریه به اسارت نفرات دولت اسلامی در آمده و این گروه را مسئول حفظ جان این خلبان دانسته است.
مناطق تحت تسلط داعش در رقه هدف حملات هوایی ایالات متحده و کشورهای عرب عضو ائتلاف به رهبری آمریکا و همچنین نیروی هوایی حکومت سوریه قرار داشته است و پیشتر، در مورد ملیت خلبان اسیر ابهاماتی وجود داشت.
رقه هدف حملات هواپیماهای ائتلاف و همچنین ارتش سوریه قرار داشته است
برخی منابع خبری با اعلام اینکه که ساعاتی قبل از انتشار این خبر، هم هواپیماهای ارتش سوریه و هم هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی عملیاتی را در رقه اجرا کرده بودند، این احتمال را هم مطرح کرده بودند که خلبان اسیر ممکن است عضو ارتش سوریه باشد.
در صورتی که خبر سقوط هواپیما در رقه صحت داشته باشد، این نخستین هواپیمایی است که از زمان عملیات ائتلاف علیه مواضع داعش در عراق و سوریه سرنگون شده است.
گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه اخیرا اعلام کرده بود که طی سه ماه گذشته، بیش از یکهزار تن از نیروهای دولت اسلامی در اثر حملات هوایی کشورهای ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه کشته شده‌اند. براساس این گزارش، بیش از ٥٠ غیرنظامی نیز در اثر این حملات هوایی جان خود را از دست داده‌اند.
در خبری دیگر در مورد درگیری‌های منطقه، خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که گروهی از شبه نظامیان تشکل‌های قبایل سنی مخالف داعش موسوم به بیداری، در بغداد هدف انفجار انتحاری قرار گرفته‌اند که در نتیجه آن، دست کم بیست و یک نفر کشته و چندین نفر دیگر زخمی شده‌اند. براساس این گزارش، این انفجار زمانی روی داد که این افراد برای دریافت حقوق خود در محله مدائن تجمع کرده بودند.
سابقه تشکیل گروه های بیداری به زمان حضور نیروهای آمریکایی در عراق باز می‌گردد. در آن زمان، هدف از تشکیل این گروه‌ها، مقابله با سازمان‌های تندرو سنی بود. اخیرا دولت عراق با توزیع اسلحه و مهمات بین قبایل عرب سنی، بار دیگر تشکل‌های بیداری را به منظور مقابله با نیروهای داعش احیا کرده است.
شهر رقه مقر دولت اسلامی محسوب می‌شود

هیچ نظری موجود نیست: