نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ آذر ۲۸, جمعه

فراز و فرود روابط کوبا و آمریکا در بیش از یک قرن گذشته

فراز و فرود روابط کوبا و آمریکا در بیش از یک قرن گذشته

آمریکا و کوبا روز چهارشنبه ( ۱۷ دسامبر) اعلام کردند پس از گذشت بیش از نیم قرن روابط دیپلماتیک برقرار می کنند.
در سال ۱۸۹۷ در حالی که مردم کوبا برای استقلال از اسپانیا در حال جنگ بودند، ناو جنگی آمریکایی، ماین، به سوی بندر هاوانا حرکت کرد. در سال ۱۸۹۸ پس از جنگ آمریکا و اسپانیا این دو کشور پیمانی را امضا کردند که براساس آن اسپانیا پذیرفت که کنترل کوبا را به آمریکا واگذار کند.
کوبا در سال ۱۹۰۲ به طور رسمی از آمریکا مستقل شد. اما آمریکا حق مداخله در امور کوبا را تا سال ۱۹۳۴ حفظ کرد. دراین تصویر که در سال ۱۹۳۵ گرفته شده، پلیس کوبا فردی را که مظنون به مخالفت با دولت وقت است، دستگیر کرده. در آن زمان باتیستا توسط کودتایی زمام امور را در کوبا بدست گرفته بود.
یک رقصنده در دهه ۱۹۴۰ میلادی در حال اجرا در یکی از کافه های هاوانا، پایتخت. در این سال ها پایتخت کوبا توجه شماری از سرمایه گذاران آمریکایی را به خود جلب کرده بود. در سال ۱۹۵۲ باتیستا با حمایت آمریکا همچنان زمام امور را در کوبا در اختیار داشت.
بسیاری از کوبایی ها از شیوه دیکتاتوری باتیستا ناراضی بودند. در این تصویر، باتیستا، در حال بازرسی سلاح هایی است که در جریان یک شورش ناموفق به رهبری فیدل کاستروی جوان ضبط شده است.
فیدل کاسترو، به همراه انقلابی آرژانتینی، ارنستو چه‌گوارا، جنگی چریکی را علیه رژیم باتیستا آغاز کردند.
در پی به قدرت رسیدن فیدل کاسترو در سال ۱۹۵۹، باتیستا مجبور به فرار شد. در همان سال آقای کاسترو در دیداری غیررسمی از واشنگتن با ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت آمریکا دیدار کرد.
ریچارد نیکسون بعدا نوشت که آمریکا تلاش کرد تا فیدل کاسترو را "در مسیری درست" قرار دهد. هدف از نصب این تابلو در سواحل میامی این بود تا به آمریکا درباره بر سرکار آمدن دولت جدید در هاوانا اطمینان بدهد.
در سال ۱۹۶۰، سیاست ملی کردن صنایع در کوبا و مصادره سرمایه های آمریکایی باعث شد تا آمریکا صادرات خود به آن کشور را متوقف کند. در سال ۱۹۶۱ آمریکا حمایت خود را از یورش به خلیج خوک ها در جنوب کوبا اعلام کرد. در این تصویر فیدل کاسترو در حال پایین آمدن از تانک است. او عملیات در خلیج خوک ها را رهبری کرد.
ضد انقلابیون کوبایی که با پشتیبانی آمریکا این حمله را انجام دادند، دستگیر شدند. فیدل کاسترو حکومتی کمونیستی را در کشور اعلام کرد و روابط نزدیکی را با اتحاد جماهیر شوروی آغاز کرد.
در سال ۱۹۶۲، کوبا موافقت خود را با اعزام موشک های اتمی شوروی به این کشور اعلام کرد. این اقدام کوبا که از آن به بحران موشکی نام برده شده هشداری به آمریکا بود. در این تصویر یک هواپیمای گشت آمریکا یک ناو جنگی شوروی را دنبال می کند.
بحران موشکی که از آن به عنوان خطرناک ترین بخش در جنگ سرد نام برده شده سرانجام به صورت صلح آمیزی پایان یافت. کوبا به روابط نزدیکش با اتحاد جماهیر شوروی ادامه داد.
فیدل کاسترو در سال ۱۹۶۳ به عنوان میهمان ویژه نیکیتا خروشچف، رئیس جمهور وقت شوروی از مسکو دیدار کرد.
با سقوط شوروی سابق، آمریکا تحریم ها بر کوبا را تشدید کرد. افزایش تیرگی روابط دو کشور، پناهجویان کوبایی را که با پذیرفتن مخاطرات راه، به سواحل فلوریدا می آمدند، منصرف نمی کرد. در سال ۱۹۹۴ آمریکا با هدف کاستن از این مهاجرت ها توافقی را با کوبا به امضا رساند.
در سال ۱۹۹۹، کوبایی های مهاجر در آمریکا کمپینی را برای ماندن الیان گونزالس در آمریکا به راه انداختند. او به نمادی از تنش بین دو کشور آمریکا و کوبا بدل شد. الیان گونزالس سرانجام برای پیوستن به پدرش به کوبا بازگردانده شد.
در سال ۲۰۰۲ میلادی پس از آن که یکی از مقامات آمریکایی، کوبا را به توسعه سلاح های بیولوژیکی متهم کرد روابط دو کشور بیش از گذشته به تیرگی گرایید. علیرغم این مسئله باز هم تلاش هایی برای بهبود روابط در جریان بود. جیمی کارتر، از روسای جمهور پیشین آمریکا (سمت راست تصویر) در سال ۲۰۰۲ از یک استادیوم بیس‌بال در کوبا دیدار کرد.
در سال ۲۰۰۸ میلادی دو کشور آمریکا و کوبا با رهبرانی جدید روبرو شدند. رائول کاسترو در کوبا جانشین برادرش فیدل کاسترو شد و باراک اوباما در انتخابات آمریکا به پیروزی رسید. در همین حال دیپلماسی پشت صحنه هم ادامه داشت. رائول کاسترو و باراک اوباما در سال ۲۰۱۳ در جریان مراسم تشییع نلسون ماندلا، رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی با دست دادن در ملاءعام شگفتی ساز شدند.
و سرانجام در سال ۲۰۱۴ میلادی دو کشور اعلام کردند که قصد عادی‌سازی روابط را دارند.

هیچ نظری موجود نیست: