نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ اسفند ۱۵, شنبه

شیوه پخش اعترافات اجباری تغییر کرد؛ نمایش سخنرانی سعید شریعتی در دانشگاه اميركبير


ندای سبز آزادی
خبرنگار ندای سبز آزادی پس از گفت و گو با یکی از اسرای آزاد شده کسب اطلاع کرد که در ادامه پروژه اعترافگیری، بازجویان در تماس با برخی زندانیان آزاد شده، از آنان خواسته اند با حضور در نشست های مختلف - خصوصا نشست های دانشجویی - به ایراد سخنرانی پرداخته ومتون دیکته شده از سوی بازجویان را قرائت کنند.

سخنان مورد نظر بازجویان، مشابه متن اعترافاتی است که در شرایط زندان اخذ شده و در دادگاه های نمایشی بیان شد.
بازجویان تاکید کرده اند ایراد این سخنان که به عنوان "سخنرانی در محیط آزاد" و "اقدام داوطلبانه" القا خواهد شد، باعث تخفیف در احکام اولیه یا تاخیر در اجرای حکم می شود. اما درصورت سرباز زدن از آن، افراد به سرعت به زندان بازگردانده می شوند.

ظاهرا این اقدام از آنجا ناشی می شود که مقامات نظام، خود نیز به بی اعتباری و بدون اثر بودن پخش اعترافات زندانیان پی برده و خواستار به کارگیری روش های تازه ای برای این منظور شده اند.
---------------------------------------------------------------------------------------------
شريعتي در نشست سالانه دفتر تحكيم وحدت:
رهبري نقطه توازن قوا و فصل الخطاب در كشور است
خبرگزاري فارس - 14 اسفند
سعيد شريعتي عضو مستعفي جبهه مشاركت در نشست سالانه دفتر تحكيم وحدت كه امروز جمعه 14 اسفند در دانشگاه امير كبير برگزار شد به سابقه حضور خود در جلسات و نشست‌هاي دفتر تحكيم وحدت اشاره كرد و اظهار داشت: از سال 70 كه دانشجو شدم تاكنون كه 18 سال از آن زمان مي‌گذرد در هيچ يك از نشست‌هاي دفتر تحكيم وحدت شركت نكرده‌ام و تنها يك بار به عنوان مستمع در سال 79 در يكي از جلسات حاضر بودم.
وي با بيان اينكه بنده ماموريت دفتر تحكيم وحدت را از سال 78 پايان يافته مي‌دانم افزود: اين جمله به اين معنا نيست كه چنين حقي را به اعضاي انجمن‌هاي مختلف نمي دهم كه به فعاليت خود ادامه دهند. اما از سال 79 به بعد كه دفتر تحكيم وحدت دچار برخي انحرافات و شكاف‌ها شد من خود را درگير اين مثال نكرده‌ام.
...
اين عضو مستعفي جبهه مشاركت در خصوص مناسبات آينده قدرت در ايران نيز خاطرنشان كرد: بخش‌هاي مختلف در كشور اگر بخواهند به يك توازن دست يابند بايد تمام اين رئوس با يكديگر هم‌پيمان شده و هر كدام از سه راس متناسب با وزن خود شكل بگيرند و گرانيگاه اين مثلث نيز در جايگاه اصيل خود قرار بگيرد.
شريعتي در همين راستا تصريح كرد: اين گرانيگاه فردي نيست جز مقام رهبري كه در واقع فصل الخطاب ساختار حقوقي كشور محسوب‌ مي‌شود يعني تمام ساختارها بايد يكديگر را به رسميت شناخته و نقطه توازن قوا را به جايگاه خود برگردانند و بدانند كه ايشان فصل الخطاب است.
...
شريعتي در پاسخ به سئوال ديگري در خصوص حوادث پس از انتخابات دستگيري و زنداني شدن خود و مطالبي كه پس از آزادي از زندان و همچنين در دادگاه‌ها مطرح كرده بود يادآور شد: اين مسائل و سخناني كه بنده و برخي دوستان ديگر مطرح كرديم پيش از اين هم براي من قابل پيش بيني بود. يعني بنده با علم و اختيار خودم از فرصتي كه نظام جمهوري اسلامي برايم ايجاد كرده بود استفاده كردم و نظرات خود را مطرح كردم.
وي در ادامه به برگزاري دادگاه‌ها اشاره كرد و گفت: زماني كه بنده در زندان بودم آقاي حجاريان از زنداني بودن من خبر نداشت اما من مي‌دانستم كه آقاي حجاريان در زندان است و قرار است مطالبي را در دادگاه بيان كند به همين دليل درخواست كردم كه آن مطالب را بنده از زبان آقاي حجاريان قرائت كنم كه ايشان نيز قبول كردند و من هم از اين فرصت استفاده كرده و بعد از قرائت مطالب آقاي حجاريان سخنان خودم را هم بيان كردم.
...
شريعتي با بيان اينكه مطالب مطرح شده در دادگاه در 3 بخش نقد رفتار موسوي، نقد جبهه مشاركت و همچنين ديدگاه بنده در خصوص اصل ولايت فقيه تقسيم مي‌شد خاطرنشان كرد: بنده از دوران نوجواني كه حضرت امام در قيد حيات بودند مدافع نظريه ولايت فقيه بودم و كماكان نيز بر اساس نظريات خود نظريه ولايت فقيه حضرت امام را قبول دارم چون يك سابقه تاريخي و يك پلان به عمل درآمد دارد.
وي با بيان اينكه بنده اين مطالب را 10 سال پيش بود در نشرياتي چون مشاركت ، آئين و نوروز هم مطرح كرده بودم، اضافه كرد: در مورد نقد آقاي موسوي همه مي‌دانند من مخالف ورود ايشان به انتخابات بودم كه اين مسئله را به خاتمي و موسوي گفته بودم و حتي در جلسه جبهه مشاركت نيز اين مسئله را مطرح كرده بودم. اما اخلاق تشكيلاتي را رعايت كرده و در حمايت از آقاي موسوي فعاليت كردم.
عضو مستعفي جبهه مشاركت با بيان اينكه اظهارات بنده بعد از انتخابات نيز در حزب مشاركت وجود دارد يادآور شد: بنا به دلايل مختلف زماني براي انتشار اين مطالب فراهم نشد اما در هر صورت زماني كه رهبري انتخابات را پذيرفتند، كاريزماتيسم سياسي اقتضاء مي‌كرد سايرين نيز نتيجه انتخابات را قبول كنند.
شريعتي همچنين اضافه كرد: بنده شب قبل از دستگيري در انتقاد از اردو كشي‌هاي خياباني مطالبي را مطرح كرده بودم كه شاهد اين ماجرا هم آقاي احمد رضا درويش كارگردان سينماي كشور است چون اعتقاد داشتم كه فعالان سياسي بايد جلوي اين گونه فضاها را در كشور بگيرند.
...
شريعتي در ادامه سخنان خود به جريان سبز نيز اشاره كرد و يادآور شد: دوستاني كه با بنده در ارتباط هستند مي دانند كه خودم از بانيان جنبش سبز و يكي از نفرات تاثير گذار در سبز شدن بودم.
وي افزود: موج سبز تنها يك حركت تبليغاتي براي افزايش مشاركت انتخاباتي بود و بنده اتفاقاتي كه بعد از انتخابات در اين قالب شكل گرفت را قبول ندارم. چون موج سبز را در ذيل اصلاحات تعريف مي‌كنم و فراتر از آن را قبول ندارم.
عضو مستعفي جبهه مشاركت همچنين گفت: اين جريان را تا زماني سبز مي دانم كه در قالب اصلاح طلبي پارلمان تاريستي قابل پيگيري باشد و بنده هيچ تغييري نكرده‌ام و قبل و بعد از انتخابات پايبند به اصلاحات پارلماني بوده‌ام.
شريعتي در پايان در خصوص دلايل بازداشت خود نيز اظهار داشت: ظاهرا دوستان دلشان براي ما تنگ شده بوده، بنده در زمان دولت احمدي نژاد بيش از زمان دولت خاتمي تحليل‌هاي سياسي امنيتي كشور را به وزارت اطلاعات ارائه مي‌دادم كه البته اين كار تنها بر اساس احساس وظيفه و به عنوان يك شهروند معمولي انجام مي‌شد و اگر دوستان نيز بعد از انتخابات اين تحليل‌ها و مواضع بنده را مي‌خواستند به راحتي آن را تقديم‌شان مي‌كردم.

هیچ نظری موجود نیست: