نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ مهر ۱۶, چهارشنبه

حکومت افغانستان حکم اعدام پنج نفر از عاملان تجاوز جنسی گروهی ولسوالی پغمان کابل را اجرا کرد.


پلیس کابل هنوز به دنبال گرفتاری سه نفر دیگر از عاملان تجاوز جنسی گروهی پغمان است
حکومت افغانستان حکم اعدام پنج نفر از عاملان تجاوز جنسی گروهی ولسوالی پغمان کابل را اجرا کرد.
عنایت‌الله نظری معاون دادستان کل افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که اعدام پنج نفر از عاملان تجاوز جنسی گروهی پغمان و حبیب استالف از آدم‌ربایان نامی، ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی عملی شد.
آقای نظری گفت: "هر شش نفر اعدام شدند."
پلیس کابل در ماه اوت ده نفر را در ارتباط به دست داشتن در تجاوز جنسی گروهی در ولسوالی پغمان شناسایی و بازداشت کرد که پنج تن از آنها در محاکم ثلاثه افغانستان به اعدام محکوم شدند و حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان در آخرین روزهای کاری خود حکم اعدام آنها را امضا کرد.
۲ نفر دیگر از این هفت نفر به جرم سرقت مسلحانه، به ۲۰ سال زندان محکوم شدند.
پلیس کابل می‌گوید سه نفر دیگر که آنها نیز در تجاوزگروهی و سرقت مسلحانه پغمان دست داشته اند، هنوز فراری اند و پلیس موفق به بازداشت آنها نشده است.
محمد ظاهر ظاهرفرمانده پلیس کابل، روز گذشته گفت که یکی از آنها توانسته است از افغانستان خارج شود و دو تن دیگر از آنها در جایی در داخل افغانستان پنهان است.
تجاوز جنسی گروهی در افغانستان کم سابقه بوده و پس از رسانه‌ای شدن این رویداد افکار عمومی علیه آن واکنش جدی نشان دادند و حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان شخصا وارد ماجرا شد.
دادگاه ابتدایی و استیناف، به طور علنی برگزار شد و شبکه‌های تلویزیونی محلی به طور زنده پوشش داده شد.
اما دادگاه نهایی علنی نبود و "محکمه تمیز" یا دادگاه نهایی نیز حکم دادگاه تجدید نظر را تائید کرد.
امضای حکم اعدام عاملان تجاوز جنسی گروهی پغمان در آخرین روزهای کاری آقای کرزی صورت گرفت. او قبلا گفته بود که حکم اعدام این افراد باید به صورت علنی اجرا شود.
در سیزده سال حاکمیت آقای کرزی حکم اعدام علیه دست‌کم ۵۱ نفر تطبیق شده و ۲۷۰ نفر دیگر هم محکوم به اعدام شده اند که این حکم بر آنها اجرا نشده است.
حکومت جدید افغانستان به رهبری اشرف غنی احمدزی در حالی حکم اعدامی که به امضای رئیس جمهوری قبلی صادر شده بود را اجرا می‌کند که گروه‌های مدافع حقوق بشر از دولت افغانستان خواسته‌اند که اجرای حکم اعدام علیه پنج نفر از عاملان تجاوز جنسی گروهی پغمان را به تعویق اندازد.
شهروندان کابل در هفته‌های اخیر خواهان اصدار حکم اعدام علیه عاملان تجاوز جنسی گروهی پغمان شده اند
دیدبان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است با پخش اعلامیه‌ای گفته که رئیس جمهور احمدزی اخیرا به اصلاحات در نظام قضایی افغانستان تاکید کرده و حالا فرصت دارد تا دستوری را برای بازنگری مستقلانه پرونده تجاوز جنسی گروهی پغمان صادر کند.

تجاوز جنسی گروهی در پغمان

این افراد روز ۳۱ اسد/مرداد شماری از مهمانان یک جشن عروسی را در منطقه ده عربان ولسوالی پغمان در شمال غرب کابل متوقف کردند، پول نقد و زیورات آنها را دزدیدند و در باغی به چهار زن بصورت گروهی تجاوز کردند.
پزشکی قانونی و منابقع و قضایی گفته‎اند که قربانیان بین ۱۸ تا ۳۵ سال دارند و به آنها به صورت "وحشیانه‌ای" و از جمله به قربانی هجده ساله بیش از ده بار تجاوز شده و یکی از قربانیان حامله بوده است.
جرم آنها زنای به عنف، سرقت مسلحانه و آدم‌ربایی خوانده شده است. دادگاه آنها را به جرم سرقت مسلحانه، محکوم به اعدام، به جرم آدم‌ربایی محکوم به تحمل ۲۰ سال حبس و به جرم زنای به عنف به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.

حبیب استالف اعدام شد

علاوه بر پنج نفر متهم پغمان حبیب استالف سر دسته یک باند آدم ربا و سارقان نیز در کابل اعدام شد.
پلیس کابل قبلا اعلام کرده بود که این فرد را بعد از عملیات پیچیده و دشوار پلیسی توانسته در شهر کابل به دام بیندازد.
به گفته پلیس کابل او در رویدادهای بزرگ آدم ربایی، دزدی‌های مسلحانه و قتل در افغانستان دست داشته است. به گفته فرمانده پلیس کابل او چند بار تلاش کرده بود که با پرداخت سه میلیون دلار خود را از بند رها کند.
حبیب استالف حدود یک سال قبل در شهر کابل بازداشت شد و آقای کرزی دو روز قبل از ختم ریاست جمهوری‌اش حکم اعدام او را امضا کرد.

هیچ نظری موجود نیست: