نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ بهمن ۴, یکشنبه

استقرار ۱۴ هزار نظامی آمریکایی در هائیتی به بهانه کمک به زلزله‌زدگان- اعتراض فرانسه و برزیل به کارشکنی آمریکا در هائیتی

۲۹ دی ۱۳۸۸

استقرار ۱۴ هزار نظامی آمریکایی در هائیتی به بهانه کمک به زلزله‌زدگان

شبکه خبری الجزیره انگلیسی گزارش داد که ۱۴ هزار و ۳۰۰ نیروی نظامی آمریکایی تا آخر وقت دوشنبه در هائیتی مستقر می‌شوند.

به گزارش فارس به نقل از شبکه الجزیره، فرماندهی نیروهای سازمان ملل متحد در هائیتی به سرپرستی برزیل از مداخله و تسلط‌خواهی نیروهای آمریکایی شکایت کرد.
در حالی که برزیل فرماندهی نیروهای سازمان ملل در هائیتی را بر عهده دارد، با مشکلاتی از سوی نیروهای آمریکایی در فرودگاه پایتخت هائیتی مواجه است.
گزارش‌ها حاکی است که نیروی نظامی آمریکا کنترل فرودگاه “پورتو پرنس ” هائیتی را در اختیار خود گرفته است و در زمینه پرواز هواپیماهای حامل کمک‌های امدادی اعمال‌نظر می‌کند.
بنابر این گزارش، شمار ۱۴ هزار و ۳۰۰ نیروی نظامی آمریکایی تا آخر وقت دوشنبه در هائیتی مستقر می‌شوند.
“آنتونیو پاتریوتا “، معاون وزیر خارجه برزیل، هشدار داد: متأسفانه درک درستی از وظایف موجود در مناطق زلزله‌زده هائیتی وجود ندارد.
پاتریوتا افزود، هنوز مشخص نیست که حوزه وظایف نیروهای نظامی آمریکا در هائیتی چیست!
کمبود بنزین نیز یکی از عوامل تأخیر در ارسال کمک‌های جهانی از فرودگاه پورتو پرنس به مناطق زلزله‌زده در هائیتی عنوان شده است.

******
شکایت برزیل و فرانسه از کارشکنی نیروهای آمریکایی در فرودگاه هائیتی

خبرگزاری فارس: کشورهای برزیل و فرانسه به این دلیل که نیروهای آمریکایی حاکم بر فرودگاه بین‌المللی هائیتی اجازه فرود به هواپیماهای حامل کمک‌های آن‌ها را نداده‌اند رسماً شکایت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نلسون جابیم وزیر دفاع برزیل که دارای ۷ هزار نیروی حافظ صلح برزیلی در هائیتی است هشدار داده که عملیات امدادی در هائیتی در حال تبدیل شدن به یک عملیات یک جانبه آمریکایی است.
این مشاجره باعث شده تا رنه پروال رئیس‌جمهور هائیتی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس همه کشورها را به آرامش دعوت کرده و خواستار تمرکز آن‌ها بر عملیات امدادرسانی و نه متهم کردن یکدیگر شود.
این اقدامات در حالی رخ داده است که کمبود امکانات لجستیکی به شدت عملیات امدادی در هائیتی را با مشکل روبه‌رو کرده است.
به نوشته آسوشیتدپرس یک هواپیمای تجاری قطری که حامل تیم‌های پزشکی و امدادی و کمک بوده است هنگام تخلیه محموله‌های خود با مشکل روبه‌رو شد که از نیروهای آمریکایی حاضر در فرودگاه درخواست کمک کرد اما آن‌ها امتناع کرده و بیان کرده بودند که درگیر کارهای دیگر هستند.
رهبری عملیات امدادی در هائیتی که ظاهراً آمریکا آن را بر عهده گرفته و این صحبت‌های باراک اوباما که اعلام کرده ما مردم هائیتی را تنها نخواهیم گذاشت‌ ‌و با دو رئیس‌جمهور قبلی خود نیز جلسه تشکیل داده در روزهای آینده به شدت در محک آزمایش قرار خواهد گرفت.

********

فرانسه خواستار مشخص شدن اختیارات و نقش آمریکا در هائیتی شد

خبرگزاری فارس: وزیر مشاور در امور همکاری‌های فرانسه امروز خواستار مشخص شدن نقش و حدود اختیارات آمریکا در هائیتی از سوی سازمان ملل متحد شد.

به گزارش فارس، “آلن ژویانده ” امروز در گفت‌وگو با شبکه رادیویی “یوروپ ۱ ” اعلام کرد: «حدود اختیارات و نقش آمریکا در هائیتی که عملا هماهنگی کمک‌ها به هائیتی و کنترل فرودگاه پورتوپرنس را در اختیار گرفته باید از سوی سازمان ملل مشخص شود.»
وی در بازگشت از کشور زلزله‌زده هائیتی افزود: «سازمان ملل در حال تلاش است و امیدوارم که همه چیز درباره نقش آمریکا در هائیتی مشخص شود.»
این وزیر مشاور در ادامه تصریح کرد: «هم‌اکنون بحث کمک به هائیتی مطرح است نه اشغال این کشور و باید کاری کرد که زندگی بار دیگر در این کشور از سر گرفته شده و دوباره جریان یابد.»
آلن ژویانده همچنین گفت: «من شخصا در روز شنبه مجبور شدم برای کسب مجوز فرود هواپیمای حامل کمک‌های فرانسه نزد آمریکایی‌ها بروم.»
آلن ژویانده در هائیتی گفته بود که رسما به آمریکائی‌ها اعتراض کرده است اما وزارت خارجه فرانسه در پاریس ضمن رد این موضوع اعلام کرد که هیچ اعتراضی در کار نبوده و هماهنگی میان فرانسه و آمریکا به بهترین نحو ممکن انجام شده است.
نشست شورای امنیت سازمان ملل در باره هائیتی امروز در نیویورک برگزار می‌شو
د.

هیچ نظری موجود نیست: