نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ فروردین ۲۳, شنبه

خارج کردن ده ها اثر پرویز تناولی از منزلش با وضعی اسفناک و به صورت غیر قانونی و غیر اخلاقی توسط مأموران سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران


Tanavoli-Parviz-1 ١٣٩٣/٠١/٢٢- تدبیر: خالق "هیچ" نگران است. 46 اثر ارزشمند پرویز تناولی چند هفته است که سرنوشت نامشخصی دارد و این محسمه ساز و نقاش مشهور ایرانی نمی داند سرانجام آن ها چه خواهد شد.
26 اسفند ماموران سازمان فرهنگی،هنری شهرداری تهران، ده ها اثر پرویز تناولی را از خانه اش بردند. به گفته تناولی با "وضعی اسفناک" و به گفته "صدرالدین ماحوزی" وکیل این مجسمه ساز به صورت "غیر قانونی" و "غیر اخلاقی" .
 
حالا چند هفته پس از این اتفاق ماحوزی به "تدبیر" می گوید :"با وجود این که ماموران شهرداری حکم قضایی برای انتقال این آثار داشته اند اما بر طبق قانون این تصمیم باید پیش از انجام هم به من به عنوان وکیل ،هم به موکل آقای تناولی و هم به شخص ثالث که حافظ آثار محسوب می شود به صورت کتبی ابلاغ می شده است در صورتی که نه من و نه آقای تناولی در جریان این اقدام ماموران شهرداری نبوده ایم ."
 
اختلاف بر سر مجسمه های پرویز تناولی با شهرداری به زمانی باز می گردد که محمود احمدی نژاد شهردار تهران بود. سال 1382 و بعد از انتصاب محمود احمدی نژاد به این سمت ، شهرداری تهران اعلام کرد که طرح تبدیل خانه پرویز تناولی به موزه را نمی پذیرد . این در حالی بود که پیش از آن انعقاد قرار داد فروش آثار تناولی به شهرداری تهران تنها با شرط نگهداری این آثار در خانه یا موزه او میسر می شده و در صورت تعطیلی موزه فروش این آثار هم منتفی می شده است .
 
بعد از این که شهرداری تهران طرح تبدیل خانه پرویز تناولی به موزه را نپذیرفت ، خانه موزه پرویز تناولی تعطیل و 57 اثر او توسط شهرداری تهران به موزه امام علی منتقل شد . وکیل پرویز تناولی درباره این آثار منتقل شده به تدبیر می گوید : « 11 اثر به موزه منتقل شد اما کماکان از محل نگهداری 46 اثر دیگر اطلاعی در دست نیست و هیچ اقدامی هم از سوی سازمان فرهنگی،هنری شهرداری صورت نگرفته است. گفته شد این آثار در موزه امام علی نگهداری می شود اما نه به رویت ما رسیده و نه این 46 اثر به جایی که دادگاه دستور داده ارجاع داده شده است . »
 
او اضافه می کند:« به ما حقیقت را نمی گویند که این 46 اثر کجا نگهداری می شود اما از نظر ما سازمان فرهنگی هنری شهرداری که از سازمان های تابع شهرداری محسوب می شود مسئول حفظ این آثار است، رییس این معاونت هم مسلما از منصوبین شهردار تهران است پس از  آقای قالیباف می خواهیم که تکلیف آثار گم شده را هرچه سریعتر مشخص کند.»
 
بعد از تعطیلی خانه موزه پرویز تناولی و ادامه اختلافات با شهرداری تهران هر از گاهی اختلافات این معاونت فرهنگی؛ هنری شهرداری با این مجسمه ساز بر سر باز پس گیری مجسمه ها از مالکیت این نهاد رسانه ای شد تا اسفند سال گذشته که دادگاه حکمی مبنی بر نگهداری این آثار توسط پرویز تناولی تا زمان تعیین تکلیف را صادر کرد  و با این حکم 11 اثر از 57 اثر تناولی به او بازگردانده شد.
 
ماموران سازمان فرهنگی،هنری شهرداری تهران 26 اسفند با حکم قضایی وارد خانه پرویز تناولی شدند و 11 اثر او را که بر سر آن اختلاف وجود داشت بدون ابلاغ قبلی به موزه هنرهای معاصر بردند .
بعد از این اتفاق وکیل پرویز تناولی اعلام کرد پس از تعطیلات نوروز این اقدام را از طریق قانونی پیگیری خواهد کرد. صدرالدین ماحوزی وکیل پرویز تناولی درباره پیگیری قضاییه این پرونده به تدبیر می گوید:  « قرار شده است که تا 29 فروردین تصمیمات قطعی گرفته شود و ما دادخواستی را مبنی بر بطلان قرارداد با شهرداری به دادگاه تقدیم کنیم. قرارداد موکلم با شهرداری 1ساله بوده که 4 ماه بعد آقای احمدی نژاد موزه را تعطیل کرده و آثار هم به جای نا معلومی انتقال داده است . ما تا 29 فروردین فرصت داریم که اعلام نظر کنیم که قطعا خواهان ابطال قرار داد هستیم و بعد از بطلان قرار داد درخواست حکم قطعی برای بازگرداندن این آثار به آقای تناولی یا موزه هنرهای معاصر را داریم.»
 
ماحوزی اضافه می کند: « تصمیم دادگاه ظرف 20 روز قابل تجدید نظر است بنابراین ما برای تصمیم گیری برای ابطال قرار داد  تا 29 فروردین فرصت داریم و بعد از آن دادخواست خود را به دادگاه ارائه می دهیم . در مورد تصمیم محل استقرار اشیا از منزل آقای تناولی به شیوه ای غیر قانونی و هم بسیار غیر اخلاقی به موزه هنرهای معاصر صورت گرفته است هم  شکایت خود را ارائه خواهیم داد .»
 
سازمان فرهنگی،هنری شهرداری تهران بعد از این اتفاق با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که این اقدام با اجازه دادگاه و در جهت " صیانت از بیت المال " صورت گرفته و این آثار قرار است تا زمان تعیین تکلیف در موزه هنرهای معاصر نگهداری شود. هر چند تناولی در گفت و گو با ایسنا خبر انتقال این آثار به موزه هنرهای معاصر را رد کرده و گفته: "من به شایعاتی که پخش شده و گفته می‌شود آثار فروخته یا گم شده‌اند کاری ندارم، من فقط می‌خواهم شهرداری هم به حکمی که دادگاه داده احترام بگذارد و آثار را از موزه امام علی (ع) به موز هنرهای معاصر منتقل کند."

هیچ نظری موجود نیست: