نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ فروردین ۲۳, شنبه

سرانجام پس از گذشت شش دهه از وقوع کودتای 28 مرداد، سازمان جاسوسی آمریکا با انتشار اسنادی به نقش خود در این کودتا اذعان کرد!!

 

 


سرانجام پس از گذشت شش دهه از وقوع کودتای 28 مرداد، سازمان جاسوسی آمریکا با انتشار اسنادی به نقش خود در این کودتا اذعان کرد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، نشریه آمریکایی فارین پالیسی در گزارش خود در این زمینه آورده است: شصت سال پیش روز 19 آگوست 1953 تاریخ مدرن ایران یک شرایط به نوبه خود بحرانی را تجربه کرد و آن زمانی بود که کودتای مورد حمایت آمریکا و انگلیس موجب سقوط دولت محمد مصدق شد. پس از آن در طول سال‌ها این واقعه سر و صدای زیادی را ایجاد کرد و باعث فراهم شدن شرایط برای سقوط شاه در سال 1979 شد و حتی پس از آن منجر تسخیر سفارت آمریکا در تهران نیز شد.
این در شرایطی است که شش دهه طول کشیده است تا مقامات اطلاعاتی آمریکا راضی به اذعان صریح به این نکته شوند که آنان پشت این کودتای جنجالی بوده‌اند. در گزارشی که شب گذشته بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سیا منتشر شده است، خلاصه‌ای از گزارش منتخبی درباره مبارزات آمریکا علیه ایران ارائه شده است که آماده کردن این گزارش به اواسط دهه 1970 میلادی برمی‌گردد.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: این سند نخستین بار در سال 1981 منتشر شد، اما بسیاری از بخش‌های آن از جمله بخش سوم این سند که با عنوان "اقدام پنهانی" و با محتوای کودتا تهیه شده بود، منتشر نشد. بسیاری از بخش‌های این گزارش اگرچه هنوز مخفی باقی مانده است، اما نسخه جدیدی که شب گذشته توسط سیا منتشر شد نشان‌دهنده این نکته است که کودتای ارتش ایران که منجر به سقوط دولت مصدق شد، ‌در واقع تحت حمایت سازمان سیا و به عنوان بخشی از سیاست خارجی آمریکا اتفاق افتاد.
این گزارش در ادامه می‌افزاید: برنامه‌ریزی این کودتا شامل چند مرحله از جمله استفاده از شعار علیه دولت مصدق، رشوه دادن به اعضای مجلس ایران، سازماندهی نیروهای امنیتی، همکاری شاه ایران با این طرح و برپایی تظاهرات علیه دولت بود.اگرچه مرحله اول این کودتا شکست خورد، اما اجرای مرحله دوم آن در روز 19 آگوست با موفقیت همراه بود.
در بخش پایانی این گزارش آمده است: علت این اقدام سیا که پس از شش دهه به نقش خود در کودتا اذعان کرده است، نامشخص است، این در حالی است که تاکنون کتاب‌های بسیاری درباره عملیات‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس درباره این کودتا نوشته شده و حتی دو رئیس‌جمهور آمریکا (اوباما و بیل کلینتون) به نقش ایالات متحده در این کودتا اذعان کرده‌اند.
انتهای پیام
http://www.shafaqna.com/persian/

هیچ نظری موجود نیست: