نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ آبان ۱۸, پنجشنبه

آبان: گزارش‌گران بدون مرز خواهان تحقيق و بررسی در باره‌ی مرگ ستار بهشتی است

آبان: گزارش‌گران بدون مرز خواهان تحقيق و بررسی در باره‌ی مرگ ستار بهشتی است
١٩ ابان ١٣٩١ پاريس - گزارش‌گران بدون مرز با تاسف از خبر درگذشت وب‌نگار زنداني، ستار بهشتی در تاريخ ١٧ آبان ماه مطلع شده است. خانواده وی در اين روز از سوی پليس احضار و به آنها اعلام شده بود که روز بعد برای تحويل پيکر فرزندشان به پرشکی قانونی کهريزک مراجعه کنند. به نظر مي‌رسد وی بر اثر اعمال خشونت به هنگام بازجويی به قتل رسيده باشد.

ستار بهشتی کارگر و فعال سياسی ٣٥ ساله، در تاريخ ٩ ابان ماه ١٣٩١ در منزلش از سوی پليس فتا ( پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات) به اتهام "اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت در شبکه اجتماعی و فيس بوک" بازداشت و به مکانی نامعلومی منتقل شد.


به گفته‌ی نزديکان خانواده، در تاريخ ١٨ آبان ماه پيکر اين وب‌نگار بدون آنکه اعضای خانواده‌اش بتوانند برای آخرين بار او را ببينند، از سوی ماموران امنيتی به خاک سپرده شده است. خانواده تحت فشار شديد ماموران امنيتی مجبور به دادن اجازه دفن شدند. همچنين خانواده از سوی ماموران تهديد شده‌ است که در اين باره با رسانه‌ها صحبت نکنند. به گفته همين نزديکان ستار بهشتی به عنوان فعال سياسی برای پليس شناخته شده بود و در سال ١٣٨٢ در ارتباط با اعتراضات دانشجويی دستگير و مدتی را در بازداشت بسر برده بود. پليس در باره مرگ وی رسما توضيحی نداده است، اما بنا بر اطلاعاتی که به دست ما رسيده است وی بر اثر فشارهای ناشی از بازجويی ماموران پليس امنيت جان سپرده است.


گزارش‌گران بدون مرز از مسئولان جمهوری اسلامی ايران مي‌خواهد در اين باره به شکل رسمی تحقيق و بررسی کنند و نتايج انرا برای عموم انتشار دهند. جامعه جهانی نبايد اجازه دهد جنايات رژيم در زندان‌ها ادامه يابد و مسئولان آن از مصونيت از مجازات برخودار باشند.


جمهوری اسلامی ايران يکی از نمونه های بارز چيرگی مصونيت از مجازات در جهان است. تاکنون برای کشته شدن زندانيان عقيدتی در زندان و از اين ميان روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زنداني، هيچ‌گاه پرونده‌ای قضايی برای تحقيق و بررسی گشوده نشده است و هيچ کدام از مسئولان اين جنايات مجازات نشده‌اند.


در تير ماه ١٣٨٢ زهرا (زيبا) کاظمی خبرنگار ايراني‌تبار کانادايی در حين عکس‌برداری از تجمع خانواده‌های زندانيان در مقابل زندان اوين بازداشت شد. اين روزنامه‌نگار در مدت بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در اثر ضربات وارده در ٢٠ تير ماه در بيمارستان نظامى بقية‌الله اعظم جان سپرد. پس از تلاش اوليه در پنهان کردن علت واقعی مرگ وي، مقامات رسمى ايران در ٢٥ تير اعلام کردند که زهرا کاظمى در اثر " ضربه ی مغزی " در گذشته است. پيکر زهرا کاظمى با تعجيل بسيار چهارشنبه اول مرداد ماه ١٣٨٢ بر خلاف خواست پسرش استفان هاشميان که در کانادا اقامت دائم دارد، در شيراز به خاک سپرده شد.


اميد رضا ميرصيافي، در تاريخ ١٩ بهمن ١٣٨٧ بازداشت و به زندان اوين انتقال داده شد. ٨ اسفند ماه در اثر افت شديد فشار خون به درمانگاه اندرزگاه شماه ٧ زندان اوين منتقل شد. و سپس به بهداری زندان اوين و در آنجا سه ساعت طول ‌کشيد تا به بيمارستان لقمان حکيم منتقل شود. يک ساعت بعد پزشکی قانونی مرگ اميدرضا ميرصيافی را به علت " مسوميت دارويی " در اثر خوردن ٥٠ قرص ( پراپرانولول) ثبت مي‌کند. روز بعد پيکر وی به خانواده برای خاکسپاری به خانواده تحويل داده مي‌شود، اما عليرغم درخواست خانواده و وکيل وي، کالبد شکافی مستقل انجام نمي‌شود. ٢٩ اسفند پيکر وب‌لاگ‌نويس جوان در گورستان بهشت زهرا به خاک سپرده مي‌شود.


هدی صابر، همکار مجله توقيف شده‌ی ايران فردا در تاريخ ١٢ مرداد ماه ١٣٨٩ برای سومين بار در کمتر از ده سال، بازداشت و روانه زندان شده بود. روز جمعه ٢٠ خرداد ١٣٩٠ هدی صابر با تاخير بسيار و پس از تحمل چندين ساعت درد به بيمارستان انتقال داده شد. متاسفانه تلاش پزشکان به نتيجه نرسيد و اين زندانی سياسی نيز بر اثر اهمال ‌مقامات زندان در روز شنبه ٢١ خرداد جان باخت. به گفته‌ی همبندان اين روزنامه‌نگار در بند ٣٥٠ زندان " وی در بهداری زندان اوين مورد ضرب و شتم و توهين قرار گرفته بود. " هدی صابر از تاريخ ١٢ خرداد در اعتراض به قتل هاله سحابی در اعتصاب غذا بسر مي‌برد. هاله سحابي، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، در تاريخ ١١ خرداد ١٣٩٠ به هنگام بدرقۀ پيکر پدرش عزت‌اله سحابي، يکی از رجال سرشناس ايران، که دو روز پيشتر به مرگ طبيعی در گذشته بود، مورد حمله‌ی ماموران امنيتی ايران قرار گرفت و بر اثر ضربه‌های وارد شده از سوی يکی از ماموران اطلاعاتی کشته شد.

18 آبان 1391

هیچ نظری موجود نیست: