نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۷ مرداد ۲۸, دوشنبه

دستگيری يك سرباز آمريكايي در اوستياي جنوبي - حمله روسیه به گرجستان گسترش دموکراسی آمریکا را نقش برآب کرد

دستگيری يك سرباز آمريكايي در اوستياي جنوبي ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ راديو محلي اوستياي جنوبي اعلام كرد يك سرباز آمريكايي در اوستياي جنوبي به اسارت نيروهاي ارتش روسيه درآمد.به گزارش فارس به نقل از راديو محلي "اوسِت"، يك سرباز مزدور آمريكايي به همراه يگان گرجي در اوستياي جنوبي دستگير شد. افراد اين يگان در حومه روستاي "زار" پس از يك درگيري شديد به اسارت درآمدند. پيش از اين نيز در ميان اجساد گرجي‌ها در اوستياي جنوبي، اجسادي پيدا شده بودند كه از نشانه‌هاي ظاهري آنها از جمله رنگ پوست بدن، مشخص بود كه از اتباع كشورهاي خارجي هستند. همچنين سرهنگ "جان دوريان" سخنگوي فرماندهي آمريكا در اروپا نيز اعلام كرده بود: ما در حال حاضر شمار مربيان نظامي خود را در گرجستان به 100 تن رسانده‌ايم. اين مقام بلند‌پايه پنتاگون در عين حال مدعي شد: نيروهاي نظامي آمريكايي مستقر در گرجستان، به هيچ وجه در مناقشه بين گرجستان و روسيه دخالتي ندارند.
******************
حمله روسیه به گرجستان گسترش دموکراسی آمریکا را نقش برآب کرد به گفته یک تحلیلگر غربی، حمله روسیه به گرجستان تضعیف تلاشهای آمریکا در گسترش دموکراسی را در دوره پس از حمله به عراق نشان داد. به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت: حمله روسیه به گرجستان این جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی به شدت محدودیتهای قدرت نظامی و نفوذ ژئوپلیتیک آمریکا در دوره پس از حمله به عراق را نشان داد.نویسنده خاطرنشان کرده است: گرجستان یکی از نزدیک ترین هم پیمانان آمریکا است . ( اما) ممکن است تلاشهای آمریکا برای گسترش نفوذ غرب و توسعه دموکراسی در مرزهای روسیه تهدید شود. خود روابط آمریکا با روسیه نیز در معرض تغییر است.در ادامه این مطلب آمده است: از زمان آغاز درگیری بین روسیه و گرجستان هیچ نشانه ای وجود نداشت مبنی بر اینکه آمریکا هر گونه اقدام نظامی را به عنوان کمک به گرجستان مد نظر داشته باشند، چرا که این امر می توانست به درگیری مستقیم با روسیه منجر شود. ساینس مانیتور افزوده است: به نظر می رسد که آمریکا و غرب اهرم کمی در برابر روسیه دارند، کشوری که مشتاق است تا موضع خود را در مرزهایش بار دیگر احیا کند.اخراج روسیه از جی هشت ( هشت کشور بزرگ صنعتی جهان ) می توانست در بین معدود گزینه های به ظاهر محکم آمریکا و اروپا باشد. اقدام احتمالی دیگر هم تهدید روسیه به از دست دادن بازیهای المپیک زمستانی ۲۰۱۴ در منطقه سوچی دریای سیاه است.” استیفن جونز” کارشناس مسائل روسیه گفت:” پیروزی در این جنگ بدون هیچ پیامدی برای روسیه نیروهای ضد دموکراتیک روسیه را تقویت خواهد کرد ، نظامی گری را در سیاست خارجی آن افزایش می دهد و روسیه را تشویق می کند تا در هر جای دیگری در مرزهای خود خطر بیشتری کند.
”***********************
نيويورک تايمز : تاثير جنگ اخير بر موقعيت رئيس جمهور گرجستانروزنامه نيويورک تايمز در شماره امروز خود در اينترنت در مطلبي درباره موضع اخير و موقعيت رئيس جمهور گرجستان در پي جنگ اخير مي نويسد: روز دوشنبه، تصوير ميخائيل ساکاشويلي رئيس جمهور گرجستان که ارتش در حال عقب نشيني ان و متحدان غربي اش که هنوز از شدت عمل حملات روسيه متعجب اند، نشان دهنده تصويري از اسيب پذيري بود. تا روز چهارشنبه، ساکاشويلي به نظر مي رسيد به طور فوق العاده اي جان تازه اي گرفته بود و بار ديگر با تشديد جو اختلاف نظرهاي تلخ گرجستان با روسيه خواستار پيوندهاي خاص با دموکراسي و ازادي امريکايي شد.لحظاتي پس از اظهارات جرج بوش رئيس جمهور امريکا درباره اغاز ماموريت کمک هاي بشردوستانه پنتاگون در حمايت از گرجستان، ساکاشويلي در گفتگوي تلفني با يک گزارشگر غربي انرا” يک نقطه عطف” خواند.اين روزنامه با اشاره به برخي سخنان ساکاشويلي در باره جنگيدن تا خروج اخرين سرباز روسيه از خاک کشورش و تسليم نشدن در برابر انها مي نويسد: تازه ترين نمايش شجاعت ساکاشويلي تنها يک روز پس از ان صورت گرفت که کاندوليزا رايس وزير خارجه امريکا گفت او و يک فرستاده ويژه وزرات خارجه صراحتا و به کرات به او هشدار داده بودند دست به اقدامي نظامي بر ضد جدايي طلبان گرجستان نزند که روسيه را تحريک کند و اينکه امريکا در ان صورت حاضر به حمايت از وي نيست. همچنين به نظر مي رسد او عمليات امدادي برنامه ريزي شده پنتاگون را بزرگنمايي کرده و انرا بزرگتر و توسعه يافته تر از انچه بود جلوه داده بود.ارتش امريکا گفت گرچه نيروي دريايي دستور کمک به ماموريت بشردوستانه را دريافت کرده بود هنوز طرح هاي خود را تنظيم نکرده و هيچ کشتي اي به ان مسير اعزام نشده است. اعتماد به نفس ساکاشويلي همراه با تغيير روحيه و شايد تغيير اقبال موقتي گرجستان همچنين وضع سياسي بغرنجي را که وي در داخل گرفتار ان است مي پوشاند.پس ان اقدام هفته گذشته که مقامات امريکايي انرا اشتباه عميق وي در صدور دستور حمله به جدائي طلبان اوستاي جنوبي توصيف کردند و بزرگترين فعاليت نظامي روسيه را در امتداد مرزهاي گرجستان از زمان جنگ شوروي در افغانستان در پي داشت موقعيت سياسي او به زير سوال رفت.دو تجمع روز سه شنبه روشن ساخت که او هنوز از حمايت داخلي که تا حدي بواسطه عصبانيت از روسيه تقويت شده برخوردار است اما نشانه هايي نيز در اين زمينه وجود دارد که با افزايش تلفات غير نظاميان و تعداد اوارگان،‌ بسياري از گرجي ها درباره معقول بودن سياست وي در چنين سرپيچي جسورانه و حتي تحريک روسيه دچار ترديد شده اند.چند مقام امريکايي و خود ساکاشويلي گفته اند يکي از اهداف روسيه در اين جنگ برکناري ساکاشويلي بود. به گفته برخي گرجي ها،‌ اين تصور که ساکاشويلي يک هدف روسيه است به موقعيت او در ميان عموم گرجي ها کمک کرده و موجب وحدت ملي در اين جنگ سياسي داخلي شده است.

هیچ نظری موجود نیست: