نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۷ مرداد ۲۸, دوشنبه

اخراج ضمنی روسیه از جی 8 - كشف و ضبط مقادير زيادي سلاح ساخت آمريكا در غرب گرجستان- لهستان سياست فرانسه و آلمان را ....

اخراج ضمنی روسیه از جی 8 رئیس جمهور و وزیر امور خارجه امریکا بعد از مدتها بار دیگر گروه کشورهای صنعتی را با گروه هفت نام بردند که واکنشی مستقیم به عملکرد روسیه در گرجستان به شمار می آید. به گزارش واحد مرکزی خبر، بوش در اظهاراتی در خصوص گرجستان و حمایت دوباره از این کشور، نخستین بار از عبارت گروه هفت (جی هفت) به جای گروه هشت استفاده کرد. این عبارت (جی هفت) لحظاتی قبل در اظهارات کاندولیزا رایس در تفلیس و در نشست خبری مشترک با ساکاشویلی نیز تکرار شد که نشان از تصمیم مقامات آمریکایی برای کنار گذاشتن روسیه از گروه کشورهای صنعتی دنیا به شمار می آید. در چند روز اخیر کنار گذاشتن روسیه از گروه هشت کشور صنعتی دنیا یکی از مجازات هایی است که کارشناسان برای تنبیه روسیه به علت رفتارش در گرجستان پیشنهاد می کردند. در همین حال رابرت وود سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا دیشب اعلام کرد : کندولیزا رایس وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرده است که ناتو سه شنبه آینده برای بررسی پیامدهای تهاجم نظامی روسیه به گرجستان بر سر منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی تشکیل جلسه خواهد داد. وی افزود : نشست آینده ناتو برای بررسی عواقب حمله نظامی روسیه به گرجستان به درخواست امریکا به طور فوق العاده تشکیل خواهد شد.رابرت وود در پاسخ به این سوال که آیا امریکا درباره مشارکت روسیه در سازمانها و نهادهای بین المللی و امکان ورود آن به سازمان تجارت جهانی بررسیهای مجدد انجام خواهد داد، خاطر نشان کرد : امریکا در این زمینه با توجه به رفتار و رویکرد روسیه تصمیم گیری خواهد کرد و در این زمینه پیش از اتخاذ هر گونه تصمیم اطمینان حاصل خواهد کرد که آیا مسکو مصمم است یک شریک واقعی و جدی برای نهادهای بین المللی باشد. ***********************
رایس به گرجستان رفت وزير امور خارجه آمريكا امروز جمعه براي اعلام حمايت واشنگتن از گرجستان در قبال روسيه وارد تفليس شد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه،كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا با هدف اعلام حمايت از دولت گرجستان كه از سوي غرب حمايت مي‌شود، وارد اين كشور شد. سفر رايس به گرجستان در حالي صورت مي‌گيرد كه فضاي حاكم در روابط بين روسيه و آمريكا متشنج است.يك مقام نظامي روسيه امروز جمعه از كشف و ضبط مقادير زيادي سلاح ساخت آمريكا در غرب گرجستان خبر داد. سخنگوي ارتش روسيه امروز اعلام كرد، نيروهاي روسيه يك زرادخانه بزرگ سلاح‌هاي ساخت آمريكا را در شهر "سناكي" در غرب گرجستان كشف و ضبط كردند. وي افزود: در اين زرادخانه 667 قبضه تفنگ از نوع ام_16 و تفنگ‌هاي ام_40 ، كشف و ضبط شد. از سوي ديگر، تفليس ارتش روسيه را به پيشروي به خاك اين كشور به رغم برقراري آتش‌بس ميان دو كشور، متهم كرد.
**************************
لهستان سياست فرانسه و آلمان را در قبال روسيه نکوهش کرد "لخ کازينسکي" رييس جمهوري لهستان روز شنبه سياست و عملکرد فرانسه و‌ آلمان را در قبال روسيه بشدت مورد انتقاد قرار داد و افزود پاريس و برلين ديدگاههاي خود را به اتحاديه اروپا تحميل مي کنند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از ورشو، کازيسنکي گفت: بار ديگر روشن شد که تصميمات اتحاديه اروپا در پاريس و برلين اتخاذ مي شود. وي افزود:نيکلا سارکوزي رييس جمهوري فرانسه مواضع خود را در قبال روسيه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هماهنگ مي کند و اين تصميم اتحاديه اروپا قلمداد مي شود. رييس جمهوري لهستان گفت " ادعاي اينکه اتحاديه اروپا داراي يک سياست مشترک در قبال روسيه است استهزاء آميز بنظر مي رسد. وي با متهم کردن محور پاريس و برلين به مماشات و مصالحه با روسيه گفت از کدام سياست سخن مي گوييم؟ آيا از يک سياست سازشکارانه صحبت مي کنيم؟ کازيسنکي افزود: فرانسه و آلمان رفتار و عملکرد خاصي در قبال روسيه دارند که اين مساله به تاريخ روابط آنها و نيز منافع اقتصادي و اجتماعي آنان باز مي گردد. آنها اميدوارند که از طريق روسيه به منافع و درآمد چشمگيري دست يابند. کازينسکي چندي پيش طرح صلح ارائه شده از سوي سارکوزي به روسيه و گرجستان را مورد انتقاد قرار داد و از اينکه در اين طرح تماميت ارضي گرجستان مورد توجه قرار نگرفته ابراز تاسف کرد.
*************************
ورود پنج جنگده آمریکایی به فرودگاه تفلیس پنج جنگنده سي-هفده امريکايي روز گذشته وارد فرودگاه تفليس شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر، به نوشته روزنامه اينترنتي روسي ايزوستيا ژنرال اناتولي ناگاويتسين معاون رئيس ستاد کل ارتش روسيه با اشاره به اين که محتواي کمکهاي ارسالي امريکا براي گرجستان فاش نشده افزود:‌ با توجه به کشف مقادير زيادي تسليحات، تجهيزات نظامي و مهمات امريکايي در گرجستان احتمال ارسال مجدد سلاح به اين کشور وجود دارد. به گفته وي در ميان تسليحات امريکايي انواع تفنگ، نارنجک انداز و مسلسل ديده مي شود. **************************
با خروج نظاميان گرجي از عراق؛ آمريکا احساس خلا مي کند خروج 2 هزار سرباز گرجستان از عراق اين سوال را در ذهن پديد مي آورد که آمريکا چگونه خلا ناشي از خروج اين نيروها را پرخواهد کرد. به گزارش سرويس بين الملل برنا به نقل از آسوشيتدپرس، با آغاز جنگ قفقاز و خروج 2 هزار نيروي گرجي از عراق، آمريکا احساس خلاء بسياري مي کند. در حاليکه هنوز کمبودها و خلا ناشي از خروج نيروهاي انگليس و استراليا از عراق جبران نشده و نظاميان آمريکا فشار زيادي را در اين کشور متحمل مي شوند، خروج يکباره نيروهاي گرجستان شوک جديدي به آنها وارد کرده است. هم اکنون آمريکا کاستي هاي قابل ملاحظه اي را تامين نيروهاي مورد نياز خود احساس مي کند. اين خلاء در ايست بازرسي ها بيشتر احساس مي شود. مناطقي که مملو از قاچاقچيان سلاح و مواد مخدر است. 3 مقر ايست بازرسي که توسط سربازان گرجي اداره مي شد در بزرگراه اصلي شهر "کوت" واقع در 100 کيلومتري جنوب بغداد بودند که بنا به گفته شاهدان عيني و مقامات عراقي با خروج روز دوشنبه اين نيروها عاري از سرباز شده اند. اين در حالي است که خروج 2 هزار سرباز گرجي از عراق موجب خشنودي مردم مظلوم و ستمديده اين کشور شده است. زيرا بنا به گفته بسياري از شهروندان عراقي نيروهاي گرجي بسيار گستاخ، خشن، بي ادب و بي اعتنا به ارزش ها و معيارهاي انساني مردم اين کشور بوده اند. "سعد حسن" دانشجوي بيست ساله عراقي در اين باره مي گويد: آن ها هرگز به ما احترام نمي گذاشتند، ارزش هاي اخلاقي و انساني را رعايت نمي کردند و هتک حرمت برايشان تبديل به اممري عادي و طبيعي شده بود. وي در ادامه افزود: سربازان گرجي بدون مراعات شرايط و موقعيت خانواده ها را که اکثرا متشکل از زنان و کودکان بودند در شرايط سخت آب و هوايي و در سرماي زمستان و گرماي تابستان ساعات متمادي در مقرهاي ايست بازرسي خود به بهانه تفتيش و بازرسي معطل مي کردند. گفتني است اتحاديه جماهير شوروي پيش از فروپاشي يکي از دو قطب نظامي جهان و حريف اصلي در مقابل ايالات متحده آمريکا به حساب مي آمد که در سال 1991 زسما منحل و به جمهورييهاي کوچکتر تقسيم شد. جمهوري گرجستان نيز يکي از اين جمهوري ها است که در منطقه مهم قفقاز واقع شده و ديوار روسيه کنوني در برابر ناتو به حساب مي آيد. دولت گرجستان در آگوست 2003 هفتاد سرباز ارتش خود را به عراق اعزام کرد و در پي موافقت "ساکاشويلي" رييس جمهور اين کشور اين تعداد به 2 هزار سرباز رسيد. با آغاز جنگ قفقاز همه 2 هزار نيروي ارتش گرجستان از عراق به مناطق جنگي کشورشان منتقل شدند. وظيفه آنها کمک به ارتش اين کشور براد دفاع در برابر حملات روسيه است. به اعتقاد آمريکا قصد مسکو از حمله به گرجستان سرنگوني دولت ساکاشويلي رييس جمهور اين کشور است.

هیچ نظری موجود نیست: