نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ دی ۱۲, پنجشنبه



با گذشت چند روز از دستگیری بابک زنجانی میلیاردر ایرانی که گفته می شود سرکرده شبکه دور زدن تحریم های ایران در ترکیه است، هنوز ابعاد این دستگیری و دلیل متلاشی شدن شبکه او مشخص نشده است. به ویژه این که رسانه های دولتی ایران به طرز گسترده ای به پرونده زنجانی و دستگیری او پرداخته اند، اما رسانه های نزدیک به سپاه پاسداران تا کنون در برابر این پرونده، سکوت اختیار کرده اند. از این رو این احتمال مطرح شده است که دستگیری بابک زنجانی اقدامی از سوی دولت حسن روحانی برای اعتماد سازی با غرب در پرونده اتمی ایران باشد.
از بابک زنجانی به عنوان یکی از مهمترین عناصر دور زدن تحریم های بین المللی یاد می شود که ارتباط تنگاتنگی با سپاه پاسداران دارد. هنوز مرجع بازداشت زنجانی مشخص نیست٬ اما به نظر می‌رسد وزارت اطلاعات با همکاری دادستانی تهران پس از صدور دستور حسن روحانی برای برخورد با ''ویژه‌خواران'' اقتصادی٬ اقدام به بازداشت وی کرده باشد.
لو رفتن شبکه بابک زنجانی در ترکیه
این که چه شد شبکه دور زدن تحریم ها که بابک زنجانی آن را اداره می کرد لو رفت و بسیاری از اعضای این شبکه در ترکیه بازداشت شدند، مشخص نیست. اما سایت ''دیگربان'' به نقل از محسن میرشمسی خبرنگار خبرگزاری ''تسنیم'' نزدیک به سپاه پاسداران ایران نقل کرده که در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: ''شبکه ضد‌ تحریم ایران در ترکیه از داخل ایران لو رفته است.''
میرشمسی هیچ اشاره‌ای به نام جریان یا افرادی که به گفته وی در ایران این شبکه را لو دادند نکرده است.
به نوشته ''دیگربان'' محافل سپاه پاسداران ایران اعتقاد دارند که متلاشی شدن شبکه ''ضد تحریم'' جمهوری اسلامی در ترکیه٬ اقدامی از سوی دولت روحانی برای اعتماد سازی در پرونده هسته‌ای بوده است.
ماه گذشته ایران و گروه ۱+۵ به توافقنامه ای اتمی در جریان مذاکرات ژنو دست یافتند. بر پایه این توافقنامه تهران بخشی از فعالیت های اتمی خود را تعلیق می کند و در مقابل، بخشی از تحریم های ایران، کاهش می یابد.
گفته می شود برخی از فرماندهان سپاه پاسداران از این اقدام دولت روحانی به شدت خشمگین هستند و حملات و تهدید‌های دو هفته گذشته آنها علیه دولت یازدهم بی‌ارتباط با این مسئله نیست.
پیشتر در گزارش ها آمده بود که سپاه پاسداران یکی از استفاه کنندگان بزرگ از تحریم های ایران است. اکنون به نظر می‌رسد بازداشت بابک زنجانی گام نخست دولت حسن روحانی برای برخورد با گروه دیگری از فعالان اقتصادی وابسته به سپاه و دیگر نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی باشد.
 
ارتباط بابک زنجانی با مقامات امنیتی رژیم
سایت ''انتخاب'' که ساعتی پیش از اعلام بازداشت زنجانی از احتمال دستگیری وی خبر داده بود٬ روز چهارشنبه ۱-۱-۲۰۱۴ جزئیات تازه‌ای از پرونده وی منتشر کرده است.
این سایت نوشته است زنجانی در سال ۱۳۸۸ شمسی پس از آشنایی با حسین رعیت٬ با اسفندیار رحیم‌مشایی نزدیک ترین فرد به محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران ارتباط گرفته و از پوشش امنیتی یک نهاد خاص برای فعالیت‌های اقتصادی خود استفاده می‌کرده است.
این گزارش افزوده است که ''بابک زنجانی که از رعیت و هروی برای ارتباط با محافل خودسر استفاده می‌کرده٬ مبالغ سنگین به افراد مختلف پرداخته و از این طریق به سیستم نظارتی نفوذ می‌کند.''
از حسین رعیت یا حسن میرکاظمی شریک زنجانی به عنوان یکی از ''ویژه‌خواران اقتصادی'' و یکی از رهبران لباس شخصی‌های مسلح در ایران نام برده می‌شود.
از رعیت در جریان سرکوب‌ اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شمسی تصاویری با کلت کمری منتشر شده بود که در آن سال بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های خارجی داشت.
نام حسین رعیت پس از بازداشت بابک زنجانی بار دیگر در جریان تیراندازی محمود کریمی٬ مداح شناخته‌ شده تهران در اتوبان ''بابایی'' بر سر زبان‌ها افتاده است.
سایت ''انتخاب''‌نوشته است که رعیت هنگام تیراندازی کریمی به خودروی یک زوج جوان٬ همراه این مداح بوده که همین مسئله
نشان از ارتباط تنگاتنگ این دو نفر دارد.
خبر تیراندازی محمود کریمی را برای نخستین‌بار سایت ''آینده‌آنلاین'' منتشر کرد. این سایت سال گذشته نخستین رسانه‌ای بود که هویت بابک زنجانی و فعالیت‌های وی را فاش کرده بود.
به نظر می‌رسد با دستگیری زنجانی و مطرح شدن دوباره نام حسین رعیت در رابطه با تیراندازی یادشده٬ پرونده فعالیت‌های اقتصادی وی نیز در دستور کار دولت حسن روحانی قرار گرفته باشد.
منبع:العربیه

هیچ نظری موجود نیست: