نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ آبان ۲۸, سه‌شنبه

دشت لوت گرم‌ترین نقطه سطح زمین از فضا این‌گونه دیده می‌شود


فارنت: شاید بدانید که دشت لوت واقع در کشورمان ایران گرم‌ترین نقطه روی سطح زمین است. اما شاید تاکنون تصویر جالب آن را از فضا ندیده باشید.
Dasht-Lut
در تصویر بالا لکه تیره رنگ قسمتی از دشت لوت را در جنوب شرقی ایران نشان می‌دهد که گرم‌ترین نقطه سطح زمین محسوب می‌شود. بالاترین دمایی که تاکنون توسط ماهواره‌ها از فضا اندازه‌گیری شده مربوط به سال ۲۰۰۵ است که دمای سطح زمین در نقطه‌ای از دشت لوت ۱۶۰ درجه فارنهایت یا ۷۰٫۷ درجه سانتی‌گراد بوده است.
Dashte-Lut-from-space
قسمت‌های روشنی که در تصویر می‌بینید به گزارش آژانس فضایی اروپا تپه‌ها و برآمدگی‌های ایجاد شده توسط بادهاست و قسمت تیره رنگ مربوط به تپه‌های شنی با ارتفاع بسیار بالاست که در بعضی اوقات به ۳۰۰ متر نیز می‌رسد. در قسمت بالا و سمت راست ناحیه سبز رنگ مرز بین ایران و افغانستان را نشان می‌دهد و لکه‌های سفیدرنگ پایین و سمت چپ نشان‌دهنده کوه‌های پوشیده از برف بارز است.
این تصویر توسط ماهواره Envisat و ابزار MERIS به ثبت رسیده است و نشان‌دهنده این نکته جالب است که در دو نقطه تقریباً نزدیک به هم اختلاف دما می‌تواند چقدر زیاد باشد.

هیچ نظری موجود نیست: