نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ فروردین ۲۸, چهارشنبه


گرانی ها تایید شد
تخمین نرخ واقعی عدد تورم این روزها کار هر کسی نسیت.تورم را تنها گمانه زنی های اقتصادیون و انچه در جامعه لمس می شود تخمین می زند والا آمار درستی برای تعیی نرخ تورم در دست نیست....
پارسینه-گروه اقتصادی: تخمین نرخ واقعی عدد تورم این روزها کار هر کسی نسیت.تورم را تنها گمانه زنی های اقتصادیون و انچه در جامعه لمس می شود  تخمین می زند والا آمار درستی برای تعیی نرخ تورم در دست نیست.

در فروردین ماه سال جاری مرکز آمار ایران در اولین اعلام رسمی خود از نرخ تورم، تورم شهری را 31.5 و تورم نقطه به نقطه را 40 درصد عنوان کرد این در حالی بود که وقتی مصرف کنندگان در اواخر سال گذشته برخی اقلام نظیر میوه، پوشاک، خودرو و مسکن را گاهی تا دو برابر قیمت گذشته خریداری کردند برایشان قابل قبول نبود که تورم چند ماه پایانی نسبت به قبل تنها چند درصد افزایش یافته باشد.

حالا اما براساس گزارش استانداري تهران،پاييز 91 ركورددار گراني وافزايش نرخ تورم اعلام شده است.

 استانداري در اين گزارش اعلام كرده: همزمان با افزايش 8 درصدي قيمت كالاها، ميزان قدرت خريد مردم هم كاهش يافته است.حوزه اقتصادي 6 ماهه پاياني سال 91 به نحوي پيش رفت كه نرخ تورم ايجاد شده در قيمت كالاهاي اساسي و غير اساسي سبد مصرف خانوارهاي ايراني، موجب كاهش قدرت خريد خانوار شد.

بنابر گزارش‌هاي آماري، نرخ تورم در ماه‌هاي نيمه دوم سال گذشته رشد صعودي داشته و نرخ بالاي تورم در سال 92 مي‌تواند موجب اثرات مازاد نسبت به‌گذشته شود.

بر اساس اعلام دفتر آمار و اطلاعات استانداري تهران، شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي خانوارهاي شهري در آذر ماه 1391 نسبت به ماه مشابه سال گذشته 27.9 درصد افزايش نشان مي‌دهد.همچنين درآمدهاي مالياتي فصل پاييز سال 91 رقمي معادل 29191 ميليارد ريال بوده كه نسبت به فصل مشابه سال قبل 27.4 درصد افزايش داشته است.

نرخ مشاركت اقتصادي در فصل پاييز سال 1391 حدود 37 درصد گزارش شده كه نسبت به فصل مشابه سال گذشته 2.6 درصد افزايش را ثبت كرده است. 

اين در حالي است كه اين آمار نسبت به فصل تابستان سال 1391 روند كاهشي يك درصدي را تجربه كرد.از آنجا كه مسئله اشتغال‌زايي و بيكاري در سال گذشته بحث داغ دفتر هماهنگي و امور اقتصادي استانداري تهران عنوان مي‌شود،‌ آمارها حكايت از اين دارد كه نرخ بيكاري در فصل پاييز 1391 با رقمي معادل 9.5 درصد نسبت به فصل مشابه سال 90، افزايشي نيم درصدي را به‌دنبال داشته است.

البته محاسبه نرخ تورم به شکلی است که بسیاری از کالا ها که تاثیر گذاری کمتری در سبد خانوارها دارند نیز در محاسبه این نرخ لحاظ می شوند و بنابراین این مساله می تواند باعث شود نرخ تورم غیر قابل باور به نظر می رسد چرا كه براي مصرف‌كنندگان از بين اقلام موجود در سبد كالاي مورد محاسبه نرخ تورم ازاهميت بيشتري برخوردار است گروه مسكن، خواركي‌ها و پوشاك است كه تغييرات تورمي بالاتري نسبت به ساير گروه‌ها دارند در حالي كه ممكن است برخي كالاها كه از تورم كمتري نسبت به اقلام پرمصرف برخوردارند حتي از سبد مصرفي خانوارها حذف شده يا بسيار كم مصرف باشند اما به هرحال تاثير خود را در ميانگين‌گيري و محاسبه نرخ كلي تورم گذاشته و نرخ را متعادل مي‌كنند.

گفتنی است، تغييرات شاخص قيمت در گروه مسكن، آب، برق، گاز و ساير سوخت‌ها در فروردين ماه سال 91 برابر با 17.6 درصد و در اسفندماه معادل 18.8 درصد بوده است كه اين ارقام حاكي از افزايش 1.2 درصدي تورم اين گروه طي سال گذشته بوده است.
مطالب مرتبط

هیچ نظری موجود نیست: