نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ فروردین ۲۸, چهارشنبه


ت
زلزله بزرگ با خسارت کم
شرق: عمق زیاد، غیرمسکونی بودن کانون زلزله و پراکنده بودن روستاها سبب شد بزرگ‌ترین زمین‌لرزه 56سال اخیر در فلات ایران، خسارات و تلفات سنگین برجای نگذارد. قدرت زمین‌لرزه دیروز در شهرستان سراوان که ساعت 15و14دقیقه و 17ثانیه رخ داد از سوی مرکز لرزه‌نگاری ایران 5/7 ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین و از سوی مرکز لرزه‌نگاری آمریکا 8/7 ریشتر اعلام شد. همچنین مرکز لرزه‌نگاری ایران ابتدا عمق زلزله را 18 و سپس 95 کیلومتری زمین اعلام کرد و مرکز زلزله‌نگاری آمریکا نیز عمق زلزله را 82 کیلومتری زمین تخمین زد.
نوربخش میرزایی- رییس مرکز لرزه‌نگاری کشوری- درباره دلیل این اختلافات گفت: اگر تمام سایت‌هایی که شدت زلزله‌ها را ثبت می‌کنند رصد کنید تفاوت 2دهم تا 3 دهم ثبت آمار زلزله امری طبیعی است و اشکالی ندارد چون در نهایت این رقم از میانگین اعداد استخراج می‌شود. وی خاطرنشان کرد: از سال 1336 یعنی زمانی‌که امکان ثبت زلزله در کشور فراهم شده این زلزله تاکنون بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌ای است که ثبت شده است. عمق زیاد زلزله سبب شد لرزش در منطقه وسیعی احساس شود به‌گونه‌ای که در ایران، علاوه بر استان سیستان‌وبلوچستان ساکنان شهرهایی از استان‌های خراسان‌جنوبی، فارس و کرمان نیز هراسان شدند. زلزله، کویته و حیدرآباد پاکستان را نیز به‌شدت لرزاند و یک ‌مقام محلی کویته در گفت‌وگو با رویترز از کشته شدن دو زن و سه کودک خبر داد. ایسنا این تعداد را 21نفر اعلام کرد. اهالی مناطق رودبار، نیمروز، هرات و فراه در افغانستان و دهلی‌نو در هندوستان نیز لرزش را احساس کردند. همچنین ساکنان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در پی زمین‌لرزه بزرگ سراوان به وحشت افتادند. شبکه « العربیه» خبر داد در کویت، امارات، بحرین و مناطق شرقی عربستان این زمین‌لرزه احساس و مراکز تجاری و اداری دوبی تعطیل شد و مردم دوبی و ابوظبی به خیابان‌ها ریختند. «مهدی زارع»، زلزله‌شناس در این‌باره توضیح داد: «به نظر می‌رسد این زلزله بر اثر فرورانش رشته‌کوه‌های مکران به وقوع پیوسته ضمن اینکه طبق بررسی پژوهشگاه زلزله این زمین‌لرزه در عمق 63 کیلومتری رخ داده است. در زمین‌لرزه‌هایی که عمق زیادی دارند گستره بیشتر اما شدت کمتر می‌شود به همین دلیل زمین‌لرزه در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌خصوص در ساختمان‌های بلند احساس شد. اگر کانون زلزله را چراغ قوه و سطح زمین را کاغذ کالک در نظر بگیریم هرچه چراغ قوه به کاغذ نزدیک‌تر شود، شدت نور بیشتر اما شعاع آن کمتر می‌شود و هرچه چراغ‌قوه دورتر شود نور به سطح بیشتری می‌رسد اما شدت نور کمتر است.» بنا به بررسی سال 85 شرکت عمران و بهسازی وزارت راه و شهرسازی بیشتر از یک‌پنجم بافت مسکونی شهرستان سراوان فرسوده است و همین مساله می‌توانست این زلزله را به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل کند. مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در این‌باره گفت: با توجه به شدت زلزله توقع داشتیم مناطق مسکونی و بافت فرسوده خسارت زیادی ببیند اما به دلیل اینکه زلزله در عمق ۹۵ کیلومتری زمین رخ داد خسارت آن در حد زلزله‌های چهار ریشتر بود. کانون زمین‌لرزه دیروز که به مدت 45 ثانیه به طول انجامید، در منطقه خالی از سکنه و غیرمسکونی بود. پورحاجیان، مدیر روابط عمومی سازمان هلال‌احمر در این خصوص گفت: «چون کانون زلزله داخل شهر و منطقه مسکونی نبود، خسارت زیادی نیز به بار نیاورد.» دهواری – مسوول میراث فرهنگی سراوان – نیز توضیح داد: «بیشتر مردم در زمان وقوع زلزله در منزل نبودند ضمن اینکه کانون زلزله با مناطق مسکونی فاصله داشت.»
استاندار سیستان‌وبلوچستان نیز خاطرنشان کرد: این زمین‌لرزه در نوار مرزی ایران و پاکستان که خالی از سکنه بود، رخ داد. اگرچه این زمین‌لرزه بنا به آخرین اخبار فقط 27 زخمی برجای گذاشته و صرفا در بافت فرسوده تخریبی 10 تا 15درصدی داشته است، بعد از لرزش زمین نیروهای امدادی به تکاپو افتادند و امدادگران سازمان هلال‌احمر راهی مناطقی شدند که احتمال تخریب وجود داشت. برآورد‌های اولیه نشان می‌داد 20 روستای بین خاش و سراوان بیش از نقاط دیگر در معرض خطر قرار دارند. محمود مظفر رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر در این‌باره گفت: «با توجه به نوع حادثه و همچنین برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، بلافاصله 22 تیم دیگر نیز از استان‌های اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، خراسان‌جنوبی، رضوی و چهارمحال و بختیاری در قالب عملیات‌های جست‌وجو و نجات، اسکان و سگ‌های زنده‌یاب به منطقه اعزام شدند.» در همین حال کادر درمانی استان سیستان‌وبلوچستان نیز به حالت آماده‌باش درآمد. یکی از مسوولان بیمارستان خاتم در این خصوص گفت: «از زمان وقوع حادثه به ما اعلام کردند در حالت آماده‌باش قرار داشته باشیم.» آنچه که عملیات را دشوار می‌کرد فاصله زیاد روستاها از یکدیگر و قطع خطوط ارتباطی بود اما امدادگران توانستند به تمامی این مناطق سرکشی کنند و همگی از بروز خسارت‌های جزیی خبر دادند. شبکه آب، برق و تلفن در محدوده وسیعی از شهرها و روستاهای حادثه‌دیده نیز ظرف مدت کوتاهی دوباره شروع به کار کردند. در همین حال مجید رسول‌زاده، رییس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی مرزبانی استان سیستان‌وبلوچستان نیز با بیان اینکه زلزله آسیبی به تجهیزات و روند انسداد در مرزهای استان سیستان‌وبلوچستان وارد نکرده است، اظهار کرد: «نیروهای مرزبانی در نقاط مرزی مستقر هستند و وضعیت در مناطق مرزی سراوان به هم ریخته نیست.» در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام شرکت روسی «اتم استروی اکسپورت»، پیمانکار احداث نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد زلزله دیروز هیچ خسارتی متوجه این نیروگاه نکرده است. زمین‌لرزه دیروز تا زمان تنظیم این گزارش فقط یک پس‌لرزه به شدت 4/4 ریشتر در عمق صد کیلومتری زمین داشت. پورحاجیان در این‌باره به خبرنگار «شرق» گفت: «موسسه ژئوفیزیک درباره احتمال وقوع پس‌لرزه‌های بالای شش‌ریشتری هشدار داده است.» همچنین به گفته عباس نخعی، معاون برنامه‌ریزی استاندار سیستان‌وبلوچستان با توجه به اینکه محور گسل زمین‌لرزه سیستان‌وبلوچستان خلاف شهرستان چابهار است، خطر وقوع سونامی در سواحل چابهار وجود ندارد. بنا بر این گزارش دیروز علاوه بر استان سیستان‌وبلوچستان زمین‌لرزه‌های دیگری نیز در نقاط مختلف کشور به وقوع پیوست که قوی‌ترین آنها 8/3 ریشتر قوت داشت و در منطقه کاکی استان بوشهر رخ داد. شهرهای فاریاب و یزدان‌شهر کرمان، مجن سمنان، فریدون‌شهر و فولادشهر اصفهان، مهریز، بهاباد، ساغند و بافت یزد، رازقان مرکزی، گرگان استان گلستان، اسفراین خراسان‌شمالی، بلداجی استان چهارمحال و بختیاری و… از جمله این شهرها هستند که البته زلزله در این مناطق خفیف بود. بنا بر آخرین اخبار برخی از ساکنان روستاهای حادثه‌دیده به دلیل احتمال وقوع پس‌لرزه‌های قوی اسکان اضطراری داده شده‌اند.
موضع گیری مسئولان در باره زلزله گُشت 
سردار مرتضوی فرمانده سپاه استان سیستان و بلوچستان اخبار منتشره در خصوص میزان تلفات انسانی در اثر زلزله استان سیستان را تکذیب کرد و گفت : هنوز آمار دقیقی از این تلفات به دست نیامده و آنچه در برخی سایتها منتشر شده صحت ندارد. وی در گفت و گو با پایگاه خبری دانا با بیان مطلب فوق افزود: زلزله در کانون شهرها رخ نداده است ولی بسیج و نیروهای امدادی برای امداد رسانی در آمادگی کامل به سر می برند. سردار مرتضوی تصریح کرد: سیستم های مخابراتی و برق رسانی آسیب چندانی ندیده اند و به خصوص در شهرهای بزرگ مثل سراوان شرایط نامناسب نیست و تنها به دلیل زلزله برخی خودروها دچار تصادف شده اند که کار امداد رسانی به آنها ادامه دارد. فرمانده سپاه سیستان ادامه داد: در شهرها و روستاهای نزدیک مرز زلزله با شدت بیشتری احساس شده است و نیروهای امدادی برای برآورد خسارت به این مناطق اعزام شده اند. همچنین، فرماندار سراوان نیز اعلام کرد: 6 یا 7 نفر در حادثه زلزله مجروح و حدود 15 درصد از منازل روستایی تخریب شده که تاکنون به آثار تاریخی آسیب نرسیده است.
فریبرز راشدی رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی سیستان و بلوچستان که در مرکز بهداشتی و درمانی گشت(کانون زلزله) مستقر است در گفت‌و گو با خبرنگار فارس گفت: تا اکنون تنها سه مجروح سرپایی داشتیم و مشکل خاصی وجود ندارد. مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران؛ بزرگی این زلزله را 7.5 ریشتر در موقعیت رومرکز زلزله: 28.04 شمالی و 62.03 شرقی و در عمق 18 کیلومتر و با عدم قطعیت مکانی: 0.87+/- کیلومتر در جهت شمالی – جنوبی و 1.11+/- کیلومتر در جهت شرقی – غربی در منطقه استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده است . بر اساس این گزارش مرکز این زلزله در 81 کیلومتری سراوان، سیستان و بلوچستان و 83 کیلومتری خاش، 85 کیلومتری سوران، 1314 کیلومتری تهران اعلام کرده است.شدت این زمین‌لرزه در 40 ساله اخیر بی‌سابقه بوده است.همچنین رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی سیستان و بلوچستان گفت: بنده اکنون در کانون زلزله هستم و شرایط نیز عادی است.
فریبرز راشدی رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی سیستان و بلوچستان که در مرکز بهداشتی و درمانی گشت(کانون زلزله) مستقر است در گفت‌و گو با خبرنگار فارس گفت: تا اکنون تنها سه مجروح سرپایی داشتیم و مشکل خاصی وجود ندارد. وی افزود:با این حال 4 دستگاه آمبولانس در مرکز مستقر شده است.
هیچ موردی از فوتی نیز تاکنون به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گزارش نشده است اما احتمالاً در روستاهای مناطق زلزله تعدادی مصدوم شده باشند. هنوز مأموران در منطقه هستند ولی گزارش ارائه نشده است قائم مقام وزیر بهداشت در زاهدان گفت: تعداد مصدومان زلزله سیستان و بلوچستان تاکنون فقط ۴ نفر است و هیچ موردی از کشته تاکنون گزارش نشده است.
شکیبا در گفت و گو با فارس، افزود: خوشبختانه بر اساس اطلاعاتی که تاکنون بعد از گذشت حدود دو ساعت از وقوع زلزله 7.5 ریشتری گذشته تعداد مصدومان پایین است و فقط تاکنون 4 مصدوم در منطقه گشت داشته است و در شهرهای سراوان و خاش هیچ مورد مصدومی گزارش نشده است. وی گفت: هیچ موردی از فوتی نیز تاکنون به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گزارش نشده است اما احتمالاً در روستاهای مناطق زلزله تعدادی مصدوم شده باشند. هنوز مأموران در منطقه هستند ولی گزارش ارائه نشده است. وی علت کندی اطلاع رسانی و اعلام آمار را قطع شبکه مخابراتی منطقه زلزله زده اعلام کرد
 پوشش بسیار ضعیف رسانه های محلی از زلزله بسیار شدید در بلوچستان!
حتی زلزله 7 و 8 دهم ریشتری نتوانست رسانه های محلی سیستان و بلوچستان بخصوص شبکه استانی هامون را از خواب خرگوشی و غفلت تجاهل گونه بیدار نماید، براستی آیا اتفاقی بزرگتر از این می بایست رخ دهد تا این مسئولیت خطیر را به ایشان گوشزد نماید؟
بنا بر اخبار و اطلاعاتی که نشریه استون از محل وقوع زلزله در سیستان و بلوچستان دریافت نموده، زلزله امروز که کانون اصلی آن در شهر تاریخی «گشت» در نزدیکی شهرستان های خاش و سراوان بوده است، تاکنون هیچگونه خسارات جانی نداشته و تنها به کمتر از 50 زخمی و خرابی چندین منزل مسکونی «خشتی و گلی» منتهی گردیده است. هرچند کارشناسان مرکز زلزله شناسی تهران احتمال پس لرزله های نسبتا قوی را بعید نمی دانند.
بنا بر گزارش رسانه های بین المللی، زلزله امروز در فلات مکران (بلوچستان) بزرگترین، شدیدترین و بی سابقه ترین زمین لرزه در طی یک قرن اخیر در سرتاسر منطقه خاورمیانه و آسیای جنوبی بوده است.
زلزله و خسارات آن و هجوم احتمالی پس لرزه ها از یک سو و اما بی خبری و بی اعتنایی رسانه ای «شبکه استانی هامون» از سویی دیگر، بلوچستان ایران را در سوگ و سکوت و وحشت عمومی فرو برده است.
منابع مطلع می گیویند در حالی در سرتاسر بلوچستان «وضعیت اضطراری» اعلام شده است و اکثر شبکه های خبری منطقه بویژه شبکه خبر ایران با قطع برنامه های عادی خود به پخش ویژه برنامه های زلزله و ارائه راهکارهایی به ساکنین منطقه می پردازند، شبکه استانی هامون همچنان به پخش برنامه های نامربوط و روال عادی خود ادامه می دهد و پوشش رسانه ای بسیار ضعیفی از وضعیت بالقوه و اضطراری سیستان و بلوچستان دارد، بطوریکه اکثریت مردم اگر چنانچه دسترسی به ابزارهای ارتباطی داشته باشند و پوشش های مخابراتی برقرار باشد به دریافت اخبار از رسانه های کشوری و یا برونمرزی می پردازند.
گذشته از ضعف جدی شبکه استانی هامون و بی اعتنایی نسبی به این حادثه بزرگ و خطیر، این شبکه در ساعاتی پس از وقوع زلزله به انتشار اخباری کذب و غیرواقع آنهم از زبان «نماینده شهرستان سراوان در مجلس شورای اسلامی» پرداخت، بگونه ای که حتی افکار عمومی و رسانه های ملی و برونمرزی را بهت زده نمود.
این شبکه استانی در حالی خبر 40 کشته و ده ها زخمی را منتشر نمود که دقایقی پس از آن شبکه خبر ایران این ادعا را تکذیب نمود. البته مسئولین شبکه هامون نیز بنظر می رسد بشدت دچار دستپاچگی هستند و هیچ گونه آمادگی و پشتیبانی رسانه ای در مواقع بحرانی همچون امروز ندارند، از آنجائیکه چندین مرتبه آمارهایی را منتشر نموده اند که سپس تکذیب شده و این شبکه نیز ساعت ها بعد به اصلاح اخبار خود پرداخته است.
 تصاویر خسارات زلزله 7/8 ریشتری در شهر گشت (کانون اصلی زلزله)
متاسفانه علیرغم زمین لرزه شدیدی که بلوچستان را در بهت فرو برده است، شبکه استانی هامون که در این بهبوهه می بایست به پوشش خبری و ارائه راهکارها و آموزش هایی جهت کاهش خسارات و آسیب ها و پیامدهای جانی و مالی زلزله می پرداخت، به پخش آهنگ های خرم و شاد باش مشغول است.
جای تامل است که تاکنون حتی یک گزارش تصویری از مناطق آسیب دیده توسط شبکه استانی هامون تهیه نشده است و استان در بی خبری کامل بسر می برد، خطوط ارتباطی همچنان قطع و یا مختل هستند. همینطور تاکنون خبری از امدادرسانی به مناطق زلزله زده نیست…
در حالی که انتظار میرفت تا شبکه استانی هامون و خبرنگارانش به مسئولیت خبررسانی و تهیه گزارش می پرداختند، تصاویر زیر را شهروندان شهر گشت تهیه و در سایت سنت آنلاین قرار داده اند.
 
 
گزارش خبرنگار اعزامي خراسان از زلزله 7.7 ريشتري سراوان
خراسان – مورخ چهارشنبه 1392/01/28 شماره انتشار 18380
<<>>
عکس ها: گروه اعزامي خراسان
شمار مجروحان زلزله سراوان به 27 و شمار قربانيان در پاکستان به 34 تن رسيد
به گزارش خبرنگاران اعزامي روزنامه خراسان از منطقه «گشت» سراوان: ساعت 15:14 سه شنبه زمين لرزه اي به قدرت 7.7 ريشتر شهرستان سراوان در استان سيستان و بلوچستان را لرزاند. اين زمين لرزه به گفته کارشناسان در ۱۰۰ سال گذشته در کشور بي سابقه بوده است.
علاوه بر سراوان، شهرهاي چابهار، زاهدان، خاش، قصرقند و سرباز نيز بر اثر اين زمين لرزه، دچار لرزه شدند به طوري که مردم نگران شده و به کوچه ها و خيابان ها آمدند. اين زمين لرزه که مرکز آن منطقه گشت سراوان بوده (جمعيت گشت 10 هزار نفر است) خوشبختانه هيچ گونه تلفات جاني نداشته است. استاندار سيستان و بلوچستان در اين زمينه به خراسان گفت: اين زمين لرزه حدود ساعت 15:14 سه شنبه به مدت 15-20 ثانيه منطقه را لرزاند که در نوع خود بي سابقه بوده است. حاتم نارويي افزود: اين زمين لرزه کمترين آسيب را به مناطق روستايي وارد کرده است. وي پس از تشکيل جلسه ستاد بحران استان در استانداري سيستان و بلوچستان به همراه مسئولان اجرايي استان به وسيله بالگرد به منطقه سراوان رفت تا از نزديک اوضاع منطقه را بررسي کند.
استاندار خبر تلفات جاني از شبکه هاي خارجي را نيز تکذيب کرد. به گزارش خراسان سرپرست مديريت بحران استان و رئيس فوريت هاي پزشکي استان تا لحظه ارسال خبر ساعت (20:30 سه شنبه) هيچ گونه تلفات جاني گزارش نشده است و تنها ۱۶ نفر مجروح شده اند که تعداد ۱۲ نفر به صورت سرپايي مداوا و چهار نفر بستري شده اند. مديرکل پزشکي قانوني سيستان و بلوچستان هم گفت: تاکنون (لحظه ارسال خبر ساعت 21:30 سه شنبه) هيچ آمار فوتي گزارش نشده و اين اداره کل هيچ گونه جواز دفني را صادر نکرده است. وي افزود: آمار ارائه شده درباره تلفات اين زلزله کاملاً تکذيب مي شود.
مديرعامل جمعيت هلال احمر استان هم به خراسان گفت: با حضور استاندار سيستان و بلوچستان جلسه ستاد بحران شهرستان سراوان تشکيل شد. رسول راشکي افزود: خوشبختانه تلفات خاصي نداشتيم تنها ۱۲ نفر سرپايي مداوا شدند و ۴ نفر بستري شدند.وي ادامه داد: ستادهايي معين از استان هاي همجوار در حال جست وجو و نجات در منطقه هستند. راشکي بيان کرد: چادرهايي در منطقه گشت مستقر کرده ايم تا در صورت احتمال اين که کسي آسيب ديده باشد و نياز به اسکان داشته باشد در اين چادرها اسکان يابد.
هم چنين غذا هم آماده کرده ايم که در صورت نياز مورد استفاده قرار گيرد. وي گفت: از مردم مي خواهيم تا آرامش خود را حفظ کنند و مطمئن باشند که مديريت بحران، هلال احمر، دستگاه هاي خدمت رسان همه در حال آماده باش هستند و جاي نگراني نيست. برخي از ساکنان گشت در گفت و گو با خراسان از برپايي چادرها در کنار جاده اظهار نارضايتي کرده و خواستار اين بودند که چادرها در کنار منازل مردم بنا شود.
همچنين آن ها از تعداد چادرهاي نصب شده گله داشتند. در خور اشاره است: برق برخي از مناطق گشت به دليل وقوع زلزله و شکستگي تيرهاي برق قطع شده است. هم چنين برق منطقه اکنون وصل شده اما آب گشت کماکان گل آلود است. همچنين در پي زلزله مخابرات در منطقه دچار اختلال شده است. از اين رو همراه اول از مشترکان خود خواسته است با ارسال پيامک از حال بستگان خود جويا شوند.
فرماندار سراوان (سراوان 205 هزار نفر جمعيت دارد) هم گفت: ۱۵-۱۰ درصد روستاهاي اطراف گشت سراوان خسارت ديده اند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي زاهدان هم از اعزام ۴۰ دستگاه آمبولانس امدادرسان به منطقه خبر داد. علاوه بر اين تاکنون ۲۰۰۰ تخته چادر از خراسان جنوبي به منطقه ارسال شده است. ۱۹ گروه امدادي و يک بالگرد هلال احمر از استان کرمان به سراوان اعزام شده اند. همچنين کمک هايي از ساير استان ها به منطقه ارسال شده است.
زلزله بيش از 7.5 ريشتري در 100 سال اخير در ايران بي سابقه است
رئيس مرکز لرزه نگاري کشور گفت: بروز زمين لرزه اي با بزرگي بيش از 5/7 ريشتر در ايران از 100 سال گذشته تاکنون بي سابقه بوده است. دکتر نوربخش يزداني روز گذشته در گفت و گو با واحد مرکزي خبر گفت: زلزله سيستان و بلوچستان با بزرگاي 7 /7 در مقياس ريشتر يکي از زلزله هاي بزرگ و مهم از 10دهه گذشته به اين طرف در ايران به حساب مي آيد اما يکي از علل خسارت کم آن پراکندگي کم جمعيت در منطقه است. معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله نيز به ايرنا گفت: بعد از وقوع زلزله «سنگ چال» در استان مازندران در 11 تيرماه سال 1336 با بزرگايي 5/7 ريشتري، تاکنون زلزله اي بزرگتر از آن در کشور رخ نداده بود. مهدي زارع گفت: ۳ گسل فعال سراوان، سرباز و خاش در منطقه وجود دارد که در جهت شمال غربي – جنوب شرقي قرار دارند، اما هنوز گسل مسبب زلزله مشخص نشده است. زارع گفت: دو مرکز لرزه نگاري متعلق به پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در چابهار و زاهدان فعال است، اما بررسي هاي بيشتر و دقيق تر نيازمند نصب حدود 15 ايستگاه سيار در منطقه است که اين کار به زودي محقق مي شود. معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله افزود: گروه تحقيقاتي پژوهشگاه در حال بررسي زلزله بوشهر در محل هستند؛ از اين رو در حال آماده سازي يک اکيپ تحقيقاتي ديگر هستيم که به زودي به محل اعزام مي شوند. وي اظهار داشت: از ۵ دهه گذشته تاکنون يعني از زمان نصب دستگاه هاي لرزه نگاري در ايران، زلزله مهمي در اين منطقه گزارش نشده است. از اين رو زلزله کنوني مي تواند يک رويداد مهم علمي باشد.
معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله گفت: زلزله سيستان و بلوچستان هيچ ارتباطي با زلزله بوشهر ندارد اما بزرگتر از زمين لرزه بوشهر است. وي اظهار داشت: بدون شک بخشي از کرمان، هرمزگان، فارس و خراسان جنوبي در داخل کشور و ولايت زرند در افغانستان و پيشاور در پاکستان، عربستان، بحرين، قطر، هند و امارات هم اين زلزله را با شدت زياد احساس کردند. بنابر اعلام مرکز لرزه نگاري کشوري، ساعت 15 و 14 دقيقه و 17 ثانيه عصر روز گذشته زمين لرزه اي به بزرگاي 7/7 ريشتر در عرض شمالي 28.04 و طول شرقي 03/62 شهرستان سراوان واقع در استان سيستان و بلوچستان را لرزاند. مرکز اين زمين لرزه در فاصله 81 کيلومتري سراوان ، 83 کيلومتري خاش و 85 کيلومتري سوران و عمق 95 کيلومتري زمين گزارش شده است.
اولين گزارش هلال احمر
رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر از ارزيابي 25 روستا توسط 50 امدادگر و تاييد ترک خوردگي ديوار برخي منازل خبر داد. محمود مظفر در گفت وگو با ايسنا گفت: بلافاصله پس از اعلام وقوع اين زمين لرزه، 10 تيم ارزياب شامل 50 نفر و ۱۷ قلاده سگ زنده ياب از مرکز استان به اين منطقه اعزام شدند.
تيم هاي ارزياب، تا لحظه ارسال خبر 25 روستا را (در گشت سراوان) مورد ارزيابي قرار دادند. بر اساس گزارشات اوليه، ترک خوردگي ديوار برخي منازل تاييد شده است، اما از آنجايي که مردم زلزله زده شب را در منازل مسکوني نبايد بگذرانند، جمعيت هلال احمر آمادگي کاملي براي اسکان اين افراد دارد. به گفته وي، در روستاي «قادرآباد» خاش تخريب ۳ واحد مسکوني مورد تاييد قرار گرفت. همچنين شهرياري، مديرعامل جمعيت هلال احمر استان خراسان جنوبي با اعلام اينکه نيروهاي اين سازمان پس از وقوع حادثه به محل زلزله اعزام شده اند، گفت: تاکنون ۲ هزار دستگاه چادر، ۵ هزار تخته پتو و 500 بسته غذايي آماده شده که بخشي از آنها توسط خودروهاي اعزامي ارسال و بخشي ديگر براي ارسال آماده شده است.
۲۷ مجروح
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي زاهدان با تاييد آمار مجروح شدن 27 نفر در زلزله سراوان، اعلام کرد که از ميان مجروحان تنها ۵ الي ۶ نفر براي درمان به بيمارستان منتقل شدند که براي آنها نيز اقدامات درماني لازم صورت گرفت.
به گزارش ايسنا، دکتر دهمرده با بيان اين که در حال حاضر مشکل درماني خاصي در منطقه زلزله زده وجود ندارد، اظهار کرد: جو منطقه آرام است و امکانات استان نيز پاسخگوي نيازهاي منطقه است. محمد شريف خالقي فرماندار سراوان نيز در گفت وگو با ايرنا تعداد مجروحان زلزله را ۲۷ تن اعلام کرد.
اسکان ساکنان مناطق زلزله زده در چادر
مديرکل بحران استان سيستان و بلوچستان از اتخاذ تمهيدات لازم براي اسکان ساکنان مناطق زلزله زده در چادرها خبر داد.
اربابي در گفت وگو با ايسنا، گفت: نيروهاي ارزياب در محل حادثه هستند و امدادرساني اوليه به حادثه ديدگان نيز آغاز شده است.
وي با بيان اين که تمهيدات لازم براي اسکان ساکنان شهرهاي حادثه ديده در فضاهاي امن اتخاذ شده است، اظهار کرد: با توجه به اينکه احتمال وقوع لرزه هاي ديگر وجود دارد و همچنين ممکن است منازل برخي از ساکنان اين مناطق دچار خسارت شده باشد، اين افراد در چادرها اسکان داده خواهند شد.
دبي برج خليفه را تخليه کرد
زلزله اي به بزرگي 7.8 ريشتر استان سيستان و بلوچستان را لرزاند و رسانه هاي خارجي گزارش لحظه به لحظه در اين باره داده اند.
به گزارش فارس، در پي وقوع اين زمين لرزه به بزرگي 7.8 ريشتري در سيستان و بلوچستان ۳ بالگرد تيم نجات به منطقه اعزام شده است.
يک شرکت روسي که نيروگاه بوشهر را ساخته است در اين باره گفت:اين زلزله به نيروگاه آسيبي وارد نکرده است.
محمد وزير، خبرنگار بي بي سي در پاکستان نيز گفت: اين زلزله در شهرهاي کراچي و کويته نيز احساس شده است.
پرس تي وي گزارش داده است، مقامات در دبي دستور تخليه برج هاي بلند از جمله برج خليفه، بلندترين ساختمان جهان به ارتفاع 828 متر را صادر کرده اند.
خبرگزاري هاي بين المللي اعلام کردند که مردم در دهلي نو، دبي و ابوظبي بر اثر لرزش زمين وحشت زده شده و به خيابان ها آمده اند.
خبرگزاري رويترز به نقل از يک مقام شرکت روسي اتم استروي اکسپورت، پيمانکار احداث نيروگاه اتمي بوشهر گفته است که زلزله امروز (روز سه شنبه) در ايران هيچ خسارتي به اين نيروگاه وارد نساخته است.
اعزام يک فروند بالگرد امدادي از کرمان به سيستان و بلوچستان
توکلي – استاندار کرمان ضمن تماس با استاندار سيستان و بلوچستان از اعزام يک فروند بالگرد با تمامي امکانات و تجهيزات امدادي به منطقه زلزله زده سراوان خبر داد. مديرکل روابط عمومي استانداري کرمان به خبرنگار ما گفت: نجار دستور آماده باش ستاد بحران استان کرمان را صادر کرد.
سلطاني افزود: هم اکنون استان کرمان در حالت آماده باش کامل است و همه مراکز درماني و بيمارستان ها به حالت آماده باش درآمده است.
وي عنوان کرد: طبق اخبار واصله زلزله شديد هفت و نيم ريشتري ساعت ۱۵ و ۱۴ دقيقه عصر سه شنبه سراوان استان سيستان و بلوچستان در نقاط مختلف استان کرمان نيز احساس شد که در مناطق جنوبي استان مانند جيرفت، عنبرآباد، قلعه گنج و بم بيشتر محسوس بود.
پيش از زمين لرزه سراوان چندين نقطه در استان کرمان لرزيد
به گزارش خبرنگار ما پيش از ظهر سه شنبه زلزله اي به بزرگي 3.6 ريشتر محمدآباد در شهرستان ريگان را لرزاند. اين زلزله در فاصله ۴۶ کيلومتري مرکز شهرستان ريگان گزارش شده است. هم چنين زلزله اي به بزرگي 2.3 ريشتر در ساعت ۱۲ و ۲۴ دقيقه و ۱۴ ثانيه پاريز سيرجان را لرزاند. زلزله ديگري هم به بزرگي 2.5 ريشتر ساعت ۸ و ۲۰ دقيقه و ۱۴ ثانيه صبح روز سه شنبه در کيانشهر شهرستان کوهبنان به وقوع پيوست.
دو زمین لرزه نسبتا شدید خاش در نزدیکی آتشفشان تفتان را تکان داد/ خروج دود از دهانه تفتان
دقایقی قبل دو پس لرزه به شدت 4.1 و 4.2 ریشتر شهرستان خاش در نزدیکی آتشفشان نیمه فعال تفتان را لرزاند.
به گزارش خبرنگار مهر، پس از وقوع زمین لرزه 7.5 ریشتری در سراوان سه زمین لرزه روی داده است که نخستین آن با شدت 4.4 ریشتر در سراوان روی داد و دو زمین لرزه در خاش در چند کیلومتری بزرگترین آتش فشان نیمه فعال ایران روی داده است.
زمین لرزه نخست خاش به شدت 4.1 ریشتر و در کانون 80 کیلومتری عمق زمین و ساعت 20 و 56 دقیقه روی داده است و دومین زمین لرزه نیز به شدت 4.2 ریشتر در همین عمق و ساعت 23 و 44 دقیقه روی داد.
مشخصات جغرافیایی این زمین لرزه ها به ترتیب زمان وقوع که همچون دیگر زمین لرزه ها در عمق بالای زمین روی داده 61.96 درجه طول جغرافیایی و 28.22 درجه عرض جغرافیایی و 61.84 درجه طول جغرافیایی و 27.94 درجه عرض جغرافیایی ثبت شده است.
این زمین لرزه ها هیچ خسارتی در برنداشته اما به دلیل نزدیکی با آتشفشان نیمه فعال تفتان حائز اهمیت است.
تاکنون نیز گزارشی در خصوص افزایش فعالیت آتش فشان تفتان دریافت نشده است و به گفته خبرنگار مهر دود غلیظ گوگرد همچون روزهای عادی از دهانه این آتش فشان خارج می شود.
آتش فشان تفتان تا شهر خاش 50 کیلومتر فاصله دارد.

احتمال تغییر در فعالیت آتشفشان تفتان براثر زلزله 7.5 ریشتری/ تصویر و موقعیت جغرافیایی مرکز زمین لرزه
زاهدان – خبرگزاری مهر:معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان گفت: مرکز زمین لرزه 7.5 ریشتری سراوان در دشتی خالی از سکنه بوده و به همین جهت تلفاتی نداشته است.
به گزارش خبرنگار مهر، این زمین لرزه که ساعت 15:14 در عمق 95 کیلومتری زمین به وقوع پیوست تقریبا اکثر نقاط جنوب شرق کشور را نیز تکان داد. مرکز این زمین لرزه در 86 کیلومتری جنوب شرق شهر خاش و 65 کیلومتری سراوان و 25 کیلومتری گشت اعلام شده است.
گفتنی است شهرستان سراوان در 300 کیلومتری زاهدان و 400 کیلومتری نهبندان و 86 کیلومتری خاش، در مرز بین ایران و پاکستان قرار دارد.
گفتنی است براثر زلزله سراوان، استانهای فارس، کرمان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و پاکستان نیز لرزیدند.
دکتر مهدی زارع معاون رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:این زمین لرزه پس از 16 سال اتفاق افتاده و تابیش از یک سال ممکن است پس لرزه های به بزرگی 6 ریشتر داشته باشد.
محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از وقوع زمین لرزه 7.5 ریشتری در شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان بلافاصله تیمهای ارزیاب و امدادی جمعیت هلال احمر از استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی،  کرمان و هرمزگان به محل وقوع زلزله اعزام شدند.
وی افزود: تیمهای ارزیاب همراه سگ های زنده یاب به شهرستان سراوان اعزام شده و تا کنون گزارشی در خصوص خسارات و یا تلفات احتمالی به ما نرسیده است.
نارویی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هم اکنون گروههای امدادی در حال اعزام به مناطق زلزله زده هستند و ستاد بحران در استانداری در حال شکل گیری است.
گفتنی است امکان ارتباط با منطقه زلزله زده هم اکنون وجود ندارد.
مشخصات جغرافیایی زمین لرزه نیز 62.3 درجه طول جغرافیایی و 28.4 درجه عرض جغرافیایی ثبت شده است.
واکنش رسانه های عربی در پی وقوع زلزله در مرز ایران و پاکستان
العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری آورد ساختمان این شبکه تلویزیونی به دلیل وقوع زلزله 7.8 ریشتر در مرزهای ایران و پاکستان تخلیه شده است. همچنین اسکای نیوز گزارش داد که بسیاری از ساختمان ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز تخلیه شده است.
همچنین اعلام شده است دبی، ابوظبی، دوحه، شرق عربستان سعودی، کویت و هند، زلزله در مرزهای ایران و پاکستان را احساس کرده اند. اسکای نیوز عربی وابسته به امارات هم مدعی شد زلزله، کشورهای خاورمیانه از جمله حاشیه خلیج فارس را تحت تاثیر قرار داده است.
شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی نیز به نقل از مقامات شرکت روسی سازنده نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد که زلزله امروز سیستان و بلوچستان تاثیری بر نیروگاه اتمی بوشهر نداشته است و هیچ زیانی به آن وارد نشده است.
خسارتهای اندک زمین لرزه سراوان/ برخی ساختمانهای قدیمی تخریب شده اند
محمد شریف خالقی فرماندار سراوان در گفتگو با خبرنگار مهر در زاهدان اظهارداشت: زمین لرزه 7.5 ریشتری در سراوان و روستاهای اطراف موجب بروز خسارات اندکی در منطقه شده است و در مرکز زمین لرزه که منطقه گشت نیز بوده است خسارت قابل توجهی گزارش نشده است.
وی افزود: چند مورد زخمی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که جراحت قابل توجهی هم نداشته اند و در حال دریافت کمکهای پزشکی هستند.
همچنین اکبرپور معاون سازمان مدیریت بحران کشور زخمی های این زمین لرزه را 5 نفر اعلام کرد.
همچنین رسانه ها نیز گزارش دادند در جریان زلزله امروز در منطقه مرزی ایران و پاکستان در منطقه خاران پاکستان، نه نفر کشته شده اند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان نیز گفت: مرکز زمین لرزه در دشتی خالی از سکنه بوده و به همین جهت تلفاتی نداشته است.
احتمال تغییر در فعالیت آتشفشان تفتان
عبدالله سعیدی کارشناس زمین شناسی نیز در خصوص ارتباط آتش فشان نیمه فعال تفتان با زمین لرزه سراوان اظهارداشت: آتشفشان تفتان در جنوب شرق ایران از جمله آتش فشانهای نیمه فعال کشور محسوب می شود که به صورت عادی هم همیشه دود گوگرد در قالب دود سفید رنگ از آن خارج می شود اما اینکه بگوئیم این آتش فشان موجب بروز زمین لرزه شده باید بررسی شود و در نگاه اول نیز بعید است.
وی تصریح کرد: اما اینکه گفته شود زمین لرزه 7.5 ریشتری سراوان امکان دارد بر روی فعالیت این آتش فشان تاثیر بگذارد دور از انتظار نیست و باید منتظر آینده بود.
سعیدی ادامه داد: این زمین لرزه می تواند در رفتار این آتش فشان تاثیر گذار باشد در کنار اینکه می تواند در فعال کردنش اثر بگذارد همچنین می تواند فعالیت کنونی آن را نیز کاهش دهد.

هیچ نظری موجود نیست: