نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ مرداد ۲, جمعه

یک پادگان نیروی امنیتی بر سر مزار شاملو















مردمی که به روال هر سال در روز دوم مرداد ماه، بر سر مزار «احمد شاملو» سال‌مرگ‌اش را به سوگ می‌نشستند، این‌بار در امام‌زاده طاهر مهرشهر، با پادگانی از نیروهای نظامی، امنیتی، سپاهی و لباس‌شخصی مواجه شدند. با وجودی که کانون نویسندگان ایران، ساعت گرد‌همایی را پنج عصر اعلام کرده بود، اما از حوالی ساعت ۲ بعد‌از‌ظهر، عده‌ی کثیری از مردم بر سر مزار شاملو حاضر شده بودند و از همان ابتدا نیروهای امنیتی با خشونت و ارعاب سعی داشتند تا جمعیت را متفرق سازند. اما با پایداری مردم، لحظه به لحظه بر تعداد جمعیت افزوده می‌شد و به فرا‌خور آن می‌شد تکاپوی بیشتر نیروهای امنیتی را نیز دید. این نیروها خصوصا با کسانی که مشغول گرفتن فیلم و عکس از مراسم بودند، به شدت برخورد می‌کرد و با رفتاری توهین‌آمیز می‌کوشید که مانع تصویر‌برداری از مراسم شود و برخی از افراد دوربین یا موبایل به دست نیز، توسط نیروهای انتظامی باز‌داشت شدند.
با این حال مقاومت سه ساعته‌ی مردم، موجب شد تا جمعیتی هم که طبق برنامه‌ی کانون نویسندگان در ساعت ۵ به امام‌زاده طاهر رسیده بودند، به آنان بپیوندند و به تعاقب آن فضا کاملا امنیتی شد و عده‌ای از لباس‌شخصی‌ها که به ظاهر هم‌رنگ جماعت شده بودند، وارد جمعیت شدند و مشخصا به کنترل اوضاع پرداختند.
اندکی بعد با حضور «زر‌افشان» و «رییس‌دانا» جمعیت نظم بیشتری یافت. «زر‌افشان» در سخنانی کوتاه تنها از مردم خواست که آرامش خود را حفظ کنند. فحوای سخنان وی و «رییس‌دانا» این بود که: این فرا‌خوان هر ساله توسط کانون نویسندگان داده می‌شود و امسال هم قرار این بوده که تنها بر سر مزار شاملو گرد هم آییم و برنامه‌ یا سخن‌رانی خاصی برای این همایش در نظر نگرفته‌ایم. همچنین این دو به کرات از مردم خواستند که طبق برنامه قبلی، راس ساعت شش مزار شاملو را ترک کنند. از دیگر چهره‌های شاخص حاضر در میان جمعیت می‌توان اشاره کرد به هوشنگ چالنگی و نیز فرخنده حاجی‌زاده و...
حوالی ساعت ۵:۴۵ در حالی که هنوز پانزده دقیقه از زمان برنامه‌ریزی‌شده باقی مانده بود، با هجوم نیروهای امنیتی، جمعیت به اجبار متفرق شدند و از طرفی با استقرار نیروهای انتظامی در ورودی امام‌زاده، از ورود جمعیتی که تازه به مراسم رسیده بودند، ممانعت به عمل آمد. نکته‌ی جالب این است که بسیاری از این مردم، با متروی تهران- کرج راهی این گرد‌همایی شده بودند و قطار حامل آن‌ها به طرز مشکوکی به مدت نیم ساعت در ایستگاه گرم‌دره متوقف شد و بعد از راه‌اندازی مجدد، تمامی مسافران را یک ایستگاه مانده به مقصد- یعنی در ایستگاه کرج- به بهانه خرابی قطار پیاده کرد و این تاخیر باعث شد که عملا جمع کثیری از دوست‌داران شاملو نتوانند به موقع بر سر مزار او حاضر شوند.
مشخص نیست که علی‌رغم آرامش جمعیت و عدم حضور و سخن‌رانی چهره‌های سر‌شناس سیاسی و ادبی، دلیل هراس و واکنش شتاب‌زده و خشن نیروهای امنیتی چه بوده است. اما در هر صورت، مراسم امسال از لحاظ حضور مردمی بسیار با‌شکوه و پر‌معنا و از منظر عدم همراهی نام‌آوران عرصه‌ی هنر و سیاست، تاسف‌بر‌انگیز بود.

هیچ نظری موجود نیست: