نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۷ فروردین ۸, پنجشنبه

نفت عراق را به صاحبانش برگردانید

يکشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۶
تظاهراتی در مخالفت با تسلط شركت های خارجی بر نفت عراق و حمایت از حق مردم عراق بر روی ذخایر نفتی این كشور در لندن برگزار شد .
طرفداران گروه موسوم به "دستها از روی نفت عراق برداشته شوند" ، به نشانه همبستگی با مردم عراق و پشتیبانی از حق مردم عراق در بهره مندی از منابع نفتی شان و همچنین در مخالفت با تسلط شركت های خارجی بر نفت عراق ، تظاهراتی را در روز شنبه در لندن برگزار كردند .
به گفته این گروه ، در فوریه سال ۲۰۰۷ ، كابینه دولت عراق لایحه ای را در باره نفت عراق ارائه كرد كه اگر این لایحه تصویب شود و به صورت قانونی در آید ، به شركت های نفتی خارجی مانند شل Shell ، بی پی BP و توتال این اجازه را خواهد داد كه بر روی اغلب ذخایر نفتی عراق تسلط داشته باشند كه در نتیجه چنین امری مردم عادی عراق از میلیاردها دلار سود حاصل از منابع نفتی خود بی بهره خواهند شد .
یك سال از ارائه این لایحه می گذرد و اگرچه تا كنون ۵ مهلت زمانی از سوی دولت امریكا و صندوق بین المللی پول در ارتباط با این لایحه تعیین شده است ، سطوح مختلف جامعه عراق همچنان سرگرم بحث در باره این لایحه هستند .
در روز ۱۸ فوریه ، یك مهلت زمانی برای شركت های بین المللی نفت تعیین شد تا برای رقابت در مناقصه های مربوط به كمك به توسعه نفت عراق ثبت نام كنند .
به گفته گروه موسوم به "دست ها از روی نفت عراق برداشته شوند" ، این اقدام نخستین قدم رسمی در هموار كردن زمینه برای تسلط شركت های خارجی بر روی ذخایر نفت عراق محسوب می شود .
شركت كنندگان در تظاهرات روز شنبه در لندن اعلام كردند كه این حق مردم عراق است كه بر روی ذخایر و منابع نفتی شان تسلط داشته باشند و نه شركت های خارجی . طرفداران این گروه این تظاهرات را با حمایت ائتلاف جنگ را متوقف كنید ، برپا كردند .
گروه دست ها از روی نفت عراق برداشته شوند / Hands off Iraqi oil / بخشی از یك ائتلاف بین المللی است كه متشكل از گروه های حامی توسعه ، حقوق بشر ، محیط زیست و همچنین گروه های ضد جنگ است .
فارس

هیچ نظری موجود نیست: