نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ مهر ۱۱, جمعه

نگاهی به وضعیت نابسامان کاخ شمس (کاخ مروارید) وقتی جمهوری اسلامی تیشه به ریشه ثروت همگانی می‌زند

 نگاهی به وضعیت نابسامان کاخ شمس (کاخ مروارید)
وقتی جمهوری اسلامی تیشه به ریشه ثروت همگانی می‌زند


جام جم: کاخ شمس که به دلیل شکل ظاهری آن به نام کاخ مروارید هم شناخته می‌شود، در مهرشهر کرج قرار دارد. این کاخ که می‌توانست به یکی از مکانهای درآمدزایی گردشگری تبدیل شود، بر اساس گزارشی که مهر منتشر کرده، پیش از این در اختیار یکی از ارگانهای نظامی (سپاه) بوده، اخیراً به سازمان میراث فرهنگی تحویل شده، و حالا تمام ساختمان، وسایل و فضای سبز آن تخریب شده است!

دردوران حکومت محمد رضا پهلوی، شمس، خواهر وی، در قسمت وسیعی از اراضی مهرشهر کرج، کاخی زیبا و عظیم همراه با باغ‌های میوه واستخر و جنگل احداث کرد. این کاخ در زمینی به وسعت ۱۱۱ هکتار با ۲۵۰۰ متر زیربنا بین سال‌های ۴۷-۱۳۴۵ در مهرشهر کرج-ارم توسط وسلی پیترز و بنیاد فرانک لوید رایت به مبلغ یک میلیون دلار طراحی و ساخته شد.

کاخ مذکور از بناهای مدرن امروزی به حساب می‌آید و درسال ۱۳۴۷ در ۲۵۰۰ متر زیربنا با طرح حلزونی ساخته شده و در میان درختان میوه، جلوه خاصی پیدا کرده است. این اثر در سال ۱۳۸۲ به شماره ثبت ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.
مسیر دسترسی به کاخ شمس، کرج -خیابان شانزدهم - پارک هامون - کاخ مروارید است.














هیچ نظری موجود نیست: