نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ فروردین ۱۴, پنجشنبه

عمارت جواهری متعلق به خاندان جواهری از صنف طلافروشان قدیم همدان را در اواخر قاجار ساختند،این بنای آجری و بزرگ با داشتن بخش‌های اندرونی و بیرونی دارای تزئیناتی تقریبا منحصر بفرد و یکی از باغ‌هایی بود



emarat javaheri takhrib مارت جواهری در همدان در مجاورت جاده قدیم دره‌بیگ،یکی از بناهای منحصربه فردی بود که در اوایل دوره پهلوی اول و اواخر قاجار ساخته شد، در چند سال گذشته درختان آن بریده شدند و ایام نوروز فرصتی مناسب برای مالکانش بود تا با استفاده از فرصت تعطیلات آن را به طورکامل نابود کنند.
: بنای این عمارت متعلق به دوره‌ی پهلوی
وی با تاکید بر تمایل خود برای نگه‌داشتن عمارت جواهری در همدان اظهار کرد: این بنا در منطقه‌ی اعیان‌نشین همدان قرار دارد به همین دلیل می‌خواستیم دست‌کم در آن منطقه یک لکه‌ی تاریخی داشته باشیم، اما این امکان فراهم نشد و آن به طور کامل در چند روز گذشته تخریب شد.
bagh badiolhokama ،عمارت جواهری متعلق به خاندان جواهری از صنف طلافروشان قدیم همدان را در اواخر قاجار ساختند،این بنای آجری و بزرگ با داشتن بخش‌های اندرونی و بیرونی دارای تزئیناتی تقریبا منحصر بفرد و یکی از باغ‌هایی بود که در نوار سبز همدان قرار داشت و آن را به عنوان «باغ‌شهر» می‌شناختند اما با تخریب این عمارت امکان از بین رفتن معدود باقی مانده‌ی نوار سبز همدان وجود دارد.
 تا قبل از تعطیلات نوروز امسال، شورای شهر همدان دو جلسه برای بررسی وضعیت این عمارت تاریخی برگزار کرد و درباره‌ی احتمال تخریب آن در ایام نوروز نیز بحث شد به همین دلیل پیشنهادهایی برای خرید این عمارت توسط شورای شهر و با کمک‌های مردمی مطرح شد، حتی بحث شد تا از سازمان مهندسان، نظام پزشکی و موسسه‌ی علوم پزشکی شهر همدان برای خرید این عمارت کمک گرفته شود و سپس این بنا به موزه‌ی «پزشکی» تبدیل شود، که متاسفانه هیچ‌کدام از این اتفاقات رخ نداد.
او با تاکید بر این‌که کمیسیون فرهنگی شورای شهر همدان قصد وارد شدن به بحث حفاظت از عمارت جواهری را داشت اما دیر هنگام بود، گفت: متاسفانه اداره کل میراث فرهنگی استان همدان به جای اینکه خود را وارد کار حفاظت و نگهداری از بناهای تاریخی که به عنوان لکه‌های تاریخی در سطح شهر هستند کند، بیشتر خود را سرگرم ثبت معنوی «آش» می‌کند.
وی یکی از عمده‌ترین مشکلات که باعث تخریب این بنای تاریخی شد را ندادن قیمت واقعی از سوی میراث فرهنگی و شهرداری به مالکان خانه‌های تاریخی دانست و افزود: آیا مدیریت شهری امکان حفاظت از 2000 متر مربع باغ در سطح شهر همدان را نداشت؟
او در پایان به تخریب تنها خانه‌ی تاریخی دارای «درِ سنگی» در همدان اشاره کرد وافزود: سال گذشته با وجود هشدارهای زیادی که دوستدارن میراث فرهنگی، هنرمندان و حتی بازیگران سینما دادند نیز باچنین وضعیتی روبه‌رو شدیم و باغ «بدیع‌الحکما» تخریب شد

هیچ نظری موجود نیست: