نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ آبان ۱۶, پنجشنبه

شهرداری تهران قصد دارد صدها مناره در جای جای این شهر بسازد

مناره ها در تهران برافراشته می شوند

شهرداری تهران قصد دارد صدها مناره در جای جای این شهر بسازد



وقتی نام استانبول و قاهره، دو کلانشهر خاورمیانه به گوش می رسد تصویری از مساجد باشکوه و قدیمی این شهرها نیز در ذهن ها پدید می آید. بر خلاف مصر و ترکیه، در ایران بیش از سه دهه است که روحانیون حکومت می کنند. اما چهره تهران مدرن است، چیزی که چندان با تصویری که سعی می شود از ایران ارائه شود هماهنگی ندارد. در حالی که در شهر استانبول – جایی که جهان اسلام و غرب به هم می آمیزد – بیش از چهار هزار مسجد وجود دارد در تهران این میزان کمتر از دو هزار مسجد است.
ا
پ
شاید شگفت زده شوید از اینکه در اکثر مناطق تازه گسترش یافته تهران، مناطقی که در دوران حکومت اسلامی ساخته شدند، با تعداد بسیاری کمتری از مساجد برخورد می کنید در مقایسه با آن بخش هایی از شهر که در دوران حکومت پادشاهی و سکولار ایران ساخته شدند. هنوز هم زیباترین و بزرگترین مساجد شهر تهران، مساجدی هستند که پیش از انقلاب اسلامی ایران ساخته شدند. مسجدی که نام آیت الله خمینی را به آن داده اند و از زیباترین مساجد تهران محسوب می شود ۱۸۰ سال دارد. مسجد زیبای لرزاده ۸۰ ساله و مسجد شهید مطهری ۱۰۰ سال دارد، در حالی که نظام جمهوری اسلامی ۳۴ سال دارد.

عکس از خبرگزاری فارس
عکس از خبرگزاری فارس

گفته می شود از آن پس بود که محمد باقر قالیباف شهردار تهران برنامه ای برای ساخت چهارصد مسجد در تهران ریخت و علاوه بر آن اعلام کرد که می خواهند ۸۰۰ مناره در تهران بسازد. گرچه ظاهرا انتخابات ریاست جمهوری ایران و حضور شهردار تهران در قامت فردی مدرن و عملگرا موجب شد تا شهردار این برنامه خود را عقب بیندازد. آنگونه که برخی از خبرگزاری های ایران خبر داده اند بسیاری از این مناره ها قرار است که به صورت پیش ساخته، تولید و سپس در مساجد کنونی و مساجدی که ساخته می شوند برپا شوند هرچند اعلام نشده است که این مناره ها کجا ساخته می شوند و یا هزینه های آن چه میزان خواهد بود.
او چند روز پیش در دفاع از ساخت این تعداد مسجد و افزودن صدها مناره در تهران گفته بود که “افتخار من است که بچه مسجدی هستم و از سوم ابتدایی مکبر مسجد بودم.” او همچنین به انتقاداتی که نسبت به این طرح شده است اشاره کرد و به خود و حامیان خود توصیه کرد که “به عنوان بچه های وفادار به انقلاب و نظام باید مواظب باشیم که کسانی که می خواهند شیطنت کنند موفق نشوند و ما را از مدار کار و فعالیت دور نکنند.”
یک روزنامه نگار اصلاح طلب در تهران می گوید که گویی داستان اجباری شدن حجاب یکی دو سال پس از وقوع انقلاب ۵۷ در حال تکرار است. زمانی که روحانیون قدرت را در دست گرفتند زنان مجبور شدند چادر بر سر کنند. شهردار تهران نیز این روزها می خواهد با بودجه مردم چادری بر سر تهران بکشد و آن را مسلمان تر جلوه دهد.

هیچ نظری موجود نیست: