نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ آبان ۱۶, پنجشنبه

در حالی که پیش از این بارها در خصوص صادرات نفت ایران به هند و انجام تهاتر نفت با کالاهای هندی انتقاداتی مطرح شده بود، بر اساس یک ادعا عنوان شده است که ایران قرار است امتیاز جدیدی به هندی ها بدهد که بر اساس آن پالایشگاههای هند را تشویق به افزایش واردات نفت از ایران کنند!
در حالی که پیش از این بارها در خصوص صادرات نفت ایران به هند و انجام تهاتر نفت با کالاهای هندی انتقاداتی مطرح شده بود، حال گویا ایران قرار است امتیاز جدیدی به هندی ها بدهد که بر اساس آن پالایشگاههای هند را تشویق به افزایش واردات نفت از ایران کنند!

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری رویترز مدعی شده است که ایران برای افزایش فروش نفت خام خود به هند، پیشنهادی ارائه کرده است که بر اساس آن حمل نفت به این کشور رایگان خواهد بود. در عین حال به گفته منابع آگاه، در حال حاضر نزدیک به 15.3 میلیارد دلار پول نفت ایران در سه کشور آسیایی بلوکه شده است.

به گفته منابع آگاه در صنعت نفت، ایران که برای افزایش فروش نفت خام خود دست به اقداماتی همچون ارائه تخفیف جدی در قیمت زده بود، اکنون نیز پیشنهاد تحویل رایگان نفت خام به هند را ارائه کرده است.

به گفته این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، به این ترتیب مشتری های هندی ایران می توانند بین 70 سنت تا یک دلار در هزینه حمل هر بشکه نفت خام خریداری شده از ایران صرفه جویی کنند.

همچنین این منابع به «رویترز» گفته اند که ایران پیشنهاد ارائه تخفیف در قیمت را به شرط افزایش خرید پالایشگاه های هندی مطرح کرده است. گفته می شود چنان چه پالایشگاهی سالانه 30 میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری کند می تواند تا 25 سنت در هر بشکه تخفیف بگیرد. رقمی که به 7.5 میلیون دلار در سال می رسد.

بر اساس این گزارش، ایران در حال حاضر نیز وعده تحویل 90 روز نفت خام به هندی ها را ارائه کرده است، در حالی که بیشتر دیگر تولید کنندگان اعتباری 30 روزه فراهم می کنند. در حالی که هند نیز برای کاهش هزینه 170 میلیارد دلاری واردات نفت خام نسبت به هرگونه تخفیفی بسیار مایل است، اما در مورد افزایش واردات قبل از تصمیم مجدد آمریکا در زمینه تحریم نفتی ایران، نگران است. دوره شش ماهه مستثنی بودن هند از خرید نفت ایران در اوایل دسامبر به پایان می رسد.

گفته می شود در حال حاضر بیش از 5.3 میلیارد دلار پول نفت ایران توسط هند پرداخت نشده است که از این میزان حدود 1.8 میلیارد دلار در اختیار شرکت های  خریدار نفت ایران است و بقیه آن نیز در بانک نگهداری می شود.

همچنین منبع آگاه دیگری نیز میزان طلب ایران از کره جنوبی را معادل 5 میلیارد دلار اعلام کرده است و می گوید به همین میزان نیز در ژاپن توقیف شده است.

گفتنی است که این گزارش در حالی منتشر شده است که هنوز منابع داخلی و مقامات ذیربط هیچ گونه واکنشی بری تایید یا تکذیب آن نداشته اند و هیچ گونه اظهار نظر رسمی در این خصوص از سوی مقامات وزارت نفت کشور صورت نگرفته است.

پیش از این وزیر انرژِ هند عنوان کرده بود که به دلیل آنکه واردات نفت از ایران و پرداخت طلب نفتی ایران به شکل تهاتری منجر به حفظ ذخایر ارزی این کشور خواهد شد، باید واردات نفت از ایران افزایش یابد.

حال در صورت صحت ادعای فوق در خصوص حمل رایگان نفت به هندوستان، باید گفت که گویا مسئولان داخلی تمایل بیشتری به فرونشاندن اشتیاق و عطش مشتریان نفتی ایران دارند!

هیچ نظری موجود نیست: