نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ آبان ۱۶, پنجشنبه

تالابی که به تسخیر اراضی کشاورزی درآمد/ خانه پرندگان مهاجر "گوجه کاری" شد

 
تالابی که به تسخیر اراضی کشاورزی درآمد/ خانه پرندگان مهاجر "گوجه کاری" شد
 
تالاب بیشه دالان بروجرد که طی سالهای اخیر به تسخیر اراضی کشاورزی درآمده و به محلی برای کشت برنج و صیفی جات تبدیل شده روزگار چندان خوشی ندارد، موضوعی که نیازمند همکاری مردم و چاره اندشی متولیان است.
 
تالاب بیشه دالان در حدود 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر بروجرد و  شمال روستای "چگنی کش" در دشت سیلاخور واقع شده؛ تالابی که طی سالهای اخیر با بحرانهای متعددی درگیر بوده است.
 
مساحت این تالاب در گذشته حدود 913 هکتار بوده که در سالهای اخیر، به علت تصرف های غیر قانونی و تغییر کاربری اراضی توسط اهالی روستای همجوار و تبدیل آنها به اراضی کشاورزی، مساحت آن به 79.5 هکتار کاهش یافته است.
 
 
هر دم از این باغ بری می رسد/ "مسکن مهر" را آب می برد و مسئولان را خواب
 
در حالی مشکلات مسکن مهر کم کم خود را نشان می دهد که در اتفاقی قابل تامل با جانمایی اشتباه، مسکن مهر شهرستان پلدختر در مسیر سیلاب احداث شده و امروز که واحدها در آستانه تحویل به مردم است مسئولان به فکر رفع مشکل قرارگیری خانه های مردم در مسیر سیلاب افتاده اند.
 
نخستین بار خبرگزاری مهر بود که در سال 89 یعنی حدود چهار سال قبل در حالیکه پروژه در مرحله فونداسیون بود نسبت به قرارگیری محل ساخت مسکن مهر پلدختر در مسیر سیلاب هشدار داد، هشداری که چندان مورد توجه متولیان امر که خود را به خواب زده بودند قرار نگرفت.
 
این روند به گونه ای بود که در زمان احداث پروژه های مسکن مهر پلدختر یکی دو بار فونداسیون پروژه را سیلاب با خود برده بود ولی مسئولان امر گویا تصمیمی برای جابجایی این پروژه نداشتند تا بازهم در همان محل کار خود را ادامه دهند.
 
این وضعیت بارها به جلسه شورای مسکن لرستان نیز کشیده شد تا اینکه در یکی از این جلسات که با حضور علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی تشکیل شد تصمیم گرفته شد که برای حفاظت پروژه از سیلابهای فصلی اقدام به احداث سیل بند و کانال هدایت آبهای سطحی کنند!
 
 
صدای سوت قطار در کوه های زاگرس شنیده نمی شود/ راه آهن ایلام در خانه متوقف شد
 
برای کوهپایه نشینان زاگرس با آن توپوگرافی خشن ساخت راه آهن سخت است ولی این روزها با پیشرفت علم و تکنولوژی قرار بود صدای سوت قطار در گوش نسل جدید از بچه های ما و کوه های سر به فلک کشیده زاگرس طنین انداز شود.
 
پروژه راه آهن استان ایلام از مصوبات چند سال گذشته دولت در استان ایلام بوده که در اردیبهشت ماه سال جاری توسط رئیس جمهور وقت کلنگ زنی شد ولی در حال حاضر پروژه با مشکلاتی مواجه است و عملیات اجرایی به درستی پیش نمی رود.
 
 قرار بود پروژه راه آهن ایلام طی دوره زمانی کوتاه به سرانجام برسد و فاصله ایلام از مناطق دیگر کشور را کوتاه و کوتاهتر کند ولی چند سال است که به عمل نمی رسد.
 
زندگی در برمودای خانه، اجتماع و مدرسه/ بزهکاری دانش آموزان، زاییده فرافکنی بزرگان
 
بزهکاری دانش آموزان امری است که شاید بارها از سوی مسئولان مربوطه انکار شده یا نزدشان محلی از اعراب نداشته است اما به عنوان حقیقتی انکار ناپذیر در جامعه امروز ایران وجود دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، قلب‌های معصومشان با وجود بی توجهی ناخواسته همچنان به عشق محیط خانه می‌تپد. دست هایشان با وجود غرور تصنعی بازهم خواهان بخشش از سوی بزرگان است و چشمهایشان بیش از همیشه از توجه همراه با احترام برقی عجیب خواهد داشت.
 
آنها همان نوزادان دیروزی هستند که والدین و دوستان و آشنایان از آمدنشان به وجد آمدند، همان نوزادانی که همه مراحل زیبای رشد را پشت سرگذاشته و اکنون با تغییراتی جسمی و روحی به دنیای بزرگترها نزدیک تر می‌شوند.... و چه حیف که ناگهان متوجه شوند کمتر از همیشه مورد توجه اند و بیش از همه زندگیشان وجودشان بی اهمیت شده است.
 
دانش آموزان، کودکان و نوجوانان همچون همه انسان‌ها و برخلاف انتظارات کلیشه‌ای والدین و اولیای مدرسه می‌توانند چارچوب‌ها را بیش از گذشته نادیده گرفته و پای برروی مرزهای اخلاقی و اجتماعی بگذارند، اما زدن برچست بزهکار به کودک یا نوجوانی که به طور طبیعی از محیط های خانه، مدرسه و اجتماعش جدانیست می تواند اتهامی خالی از انصاف و حتی در جهت فرافکنی اولیا و مربیان باشد.
 
 
اجرای سد تنگ سرخ در هاله ای از ابهام/ احیاء "رودخانه خشک" یا خشکی تالاب مهارلو
 
 از اوایل دهه 80 فکر ایجاد سدی در شمال غرب شیراز برای جاری ساختن همیشگی آب در رودخانه خشک این شهر نظر برخی از مسئولان شهر را به خود معطوف کرد.
 
این سد که به اسم "تنگ سرخ" نام گرفت با هدف احیای رودخانه خشک شیراز که در ایام کم باران و تابستان، خشک است در همین دهه 80 وارد فاز مطالعاتی شد.
 
با ایجاد این سد مسئولان به دنبال این بودند که رودخانه خشک را در تمام فصول سال آبدار کنند و با این کار به صنعت گردشگری شیراز نیز روحی دوباره ببخشند. در این راستا اما طی مدت اخیر مشکلاتی بر سر اجرای این پروژه ایجاد شده که مهمترین آن مخالفت محیط زیست است که اعتقاد دارد با ایجاد این سد آبی که از طریق رودخانه خشک به دریاچه مهارلو می ریزد قطع می شود و بدین سبب مشکلات زیست محیطی ایجاد خواهد شد.
 
رئیس گروه محیط زیست آب منطقه ای فارس در خصوص احداث سد تنگ سرخ در شیراز گفت: بر خلاف سدهای دیگر سد تنگ سرخ، سد کوچکی است که کاربری خاصی ندارد و کاربرد آن مانند سدهای دیگر نیست.
 
 
الماس جنگلهای شمال خشک می شود/ شمشادخان در یک قدمی مرگ
 
محو درختان شمشاد از جنگلهای شمال سبب می شود تا عرصه های جنگل تنک شده و فضای باز ناپیوسته وگاه فضای باز پیوسته مواجه می شود و احتمالا در شرائط مساعد با گونه های جدیدی پر خواهد شد.
 
گسترش بیماری سوختگی شمشاد در ماههای اخیر در جنگل هیا شمال سبب شده تا بسیاری از گونه ای درختی شمشاد دچار این آفت شده و آسیب بینند و به تاکید کارشناسان، اگراین بیماری یک حمله بیوتروریستی نباشد، یک فرایند منتهی به تغییرگونه یاکنورسیون درجنگل خواهد بود که به سرعت در شرف معرفی کردن یک توالی به جنگلبانان است.
 
شمشاد گونه همیشه سبز و زیبای جنگل های هیرکانی با برگ های روغنی شفاف و چوب با ارزش با کاربرد های مختلف صنعتی و صنایع دستی می میرد. شانس حضور و جایگزینی برای گونه خرمندی، بیش از دیگر گونه ها است و ارزش اقتصادی و پایداری جنگل به سرعت تنزل می یابد.


هیچ نظری موجود نیست: