نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ آبان ۲۷, دوشنبه

شرکت ملی گاز ایران ورشکسته شد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ورشکستگی این شرکت را تأیید کرد. حمیدرضا عراقی اخیرا گفته بود که خزانه به این شرکت بدهکار است. او "کسری منابع مالی و اعتباری" را مهم‌ترین مشکل صنعت گاز عنوان کرده است.
حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز، روز شنبه (۲۵ آبان/ ۱۷ نوامبر) در گفت‌وگویی با مهر، ورشکستگی مالی شرکت گاز را تأیید کرد. به نوشته این خبرگزاری، شرکت گاز ایران نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد. به گفته عراقی، کسری منابع مالی و اعتباری یکی از مشکلات اصلی بر سر راه توسعه صنعت گاز در ایران است.

مهر در همین حال به نقل از بیژن زنگنه، وزیر نفت، نوشت که "اجرای اشتباه قانون هدفمندی یارانه‌ها" از عمده عوامل مشکل‌زا برای صنایع و دستگاه‌های تولید و توزیع انرژی بوده است. درآمدهای حاصل از فروش گاز به مشترکان مستقیما به خزانه واریز می‌شده و به این ترتیب عملا درآمدزایی این مجموعه را با مشکل روبه‌رو کرده بود.

مدیرعامل شرکت گاز گفته است که ساز و کارهای جدیدی برای بودجه سال ۹۳ تعریف شده تا از این راه بتوان نسبت به کاهش مشکلات مالی این شرکت اقدام کرد. او افزود: «هم اکنون معماری منابع مالی شرکت ملی گاز با مشارکت وزارت نفت، معاونت برنامه‌ریزی دولت و مجلس شورای اسلامی در حال انجام است.»

به گفته حمیدرضا عراقی، در سیاست کلان وزارت نفت "اختصاص ردیف بودجه‌های پایدار، مطمئن و مستقل" برای توسعه صنعت گاز در نظر گرفته شده است.
بخوانید: روزی ۱۰۰ میلیون دلار زیان تاخیر پروژ‌ه‌های پارس‌جنوبی

بدهکاری خزانه به شرکت ملی گاز

مدیرعامل شرکت گاز اوایل آبان‌ماه امسال گفته بود، از کل درآمد فروش گاز ۷۰ درصد مربوط به یارانه‌هاست. او اضافه کرده بود: «با وجود این خزانه یک سوم درآمد فروش گاز را که متعلق به صنعت گاز است تاکنون پرداخت نکرده است.»

وی در آن زمان درآمد شرکت ملی گاز را کمتر از سال ۸۹ خوانده و از سیاست جدید وزارت نفت خبر داده بود. طبق این سیاست، مقرر شده است تا در ابتدا سهم یارانه‌ها از درآمد شرکت ملی گاز جدا شود.
بخوانید: شفاف شدن اقتصاد ایران، شرط بازگشت شرکت‌های معتبر

او تأکید کرده بود، چنانچه به دلیل پرداخت یارانه‌های نقدی از محل درآمدهای این شرکت، قیمت گاز افزایش پیدا کند، "این شفافیت صورت می‌گیرد که افزایش قیمت متعلق به شرکت گاز نی
ست."

هیچ نظری موجود نیست: