نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ مهر ۲۹, دوشنبه

پدیده‌ای روزافزون در مهد اسلام: مقاومت دختران جوان عربستان سعودی در برابر «گشت ارشاد»

پدیده‌ای روزافزون در مهد اسلام: مقاومت دختران جوان عربستان سعودی در برابر «گشت ارشاد»

 تصویر برگرفته از ویدئو
 
«من رو عصبانی نکن»! این ویدئویی است که یک مغازه دار در ریاض عربستان در یک مغازه لباس فروشی گرفته است.
این جمله ای است که یک زن سعودی خطاب به پلیس مذهبی یا همان «گشت ارشاد» عربستان میگوید. این پلیس از زن عرب میخواهد که تمام صورت خود را با پوشیه بپوشاند، این درحالی است که این زن پوشیه ای به صورت دارد و لب و بینی اش مشخص نیست اما پلیس مذهبی به این هم رضایت نمیدهد و از زن میخواهد تمام صورتش را با پوشیه بپوشاند.
 
 
 
 
زمانی این ویدئو آغاز میشود که بحث و جدل بین «گشت ارشاد» و خانمی که از سوی او مورد مزاحمت قرار گرفته آغاز شده است و زن به پلیس میگوید:« در هیچ کجای اسلام گفته نشده است زن باید تمام صورت خود را بپوشاند و من نیمی از صورتم را پوشانده ام. او بر سر پلیس مذهبی عربستانی فریاد میزند.» پلیسی که در تصویر با دشداشه خود مشخص است.
زن در ادامه عنوان میکند، تو فقط آمده ای اینجا که مرا عصبانی کنی؟ من بچه دارم و باید برایش خرید کنم، من را رها کن.
یک پلیس نظامی نیز همراه این «گشت ارشاد» حضور دارد ولی هیچ دخالتی در ماجرا نمیکند.
طبق اعلام رسانه ها و ناظران ما، این خانم نهایتا بازداشت نشده است.
 
 
 
تصاویر از مقاومت های اینگونه از سوی زنان ایرانی درمقابل گشت ارشاد نیز بارها و بارها در شبکه های اجتماعی منتشر شده اند. مقاومت هایی که گاه به خشونت از سوی هر کدام از طرفین انجامیده است. طی ماه های اخیر نیز رسانه های نزدیک به جناح راست در ایران بارها خبرهایی از حمله زنان و مردان، به کسانی که به زعم آنها مشغول «امر به معروف و نهی از منکر» بوده اند، منتشر کرده اند.

در عربستان سعودی نیز پلس مذهبی وظیفه نظارت بر رعایت شریعت اسلامی را در مکان های عمومی بر عهده دارد. به طور مثال آنها وظیفه دارند تا مغازه ها در حین زمان برگزاری نماز تعطیل کنند. آنها کلیه محصولاتی که از نظر آنها غیر اسلامی است از قبیل سی دی موسیقی های غربی را ضبط میکنند.
 
در این ویدئو کتک خوردن فردی که در ویدئو مامور گشت ارشاد معرفی شده از یک خانم ایرانی دیده میشود
 

«جوانان بیشتر از گذشته درمقابل پلیس مذهبی مقاومت میکنند»

 
بنا به گفته ناظر ما محمد السعیدی، نسل جوان عربستان کاسه صبرشان هر روز بیشتر از گذشته از دست «گشت ارشاد» پر میشود.
 
اکثر جوانان امروزه، بیشتر و بیشتر از اطلاعت و گوش دادن به دستورهای پلیس مذهبی سرباز میزنند. پلیس هایی که آنها را مجبور به نماز خواندن نیز میکنند.
بسیاری از زنان جوان، به هیچ وجه صورت خود را پشت پوشیه پنهان نمیکنند. اما این نکته به شدت وابسته به فرهنگ منطقه ای است که آنها زندگی میکنند.
به طور مثال در شهرهایی مانند جده و یا خبر آنها میتوانند بدون پوشاندن صورت خود بدون کوچکترین مشکلی در عموم ظاهر شوند. در قطیف جایی که من زندگی میکنند زنان اساسا صورت خود را نمیپوشانند، حتی آنهایی که در ادارات دولتی کار میکنند. اما در مناطق مذهبی تر مانند استان القسیم و یا شمال ریاض، نپوشاندن صورت غیرممکن است.
 
بازداشت خشونت آمیز یک دختر ایرانی توسط پلیس

«این پلیس مذهبی را باید اخراج کنند»

 
بنا به نظر سوزی، وبلاگ نویس امریکایی که با یک مرد سعودی ازدواج کرده و شش سال در جده زندگی کرده است، پلیس مذهبی در این ویدئو زیادی سختگیری کرده است.
 
پوشاندن صورت یک سنت فرهنگی است که ربطی به اسلام ندارد. از نظر اسلام زنان باید «متعارف» لباس بپوشند. همچنین میگوید مردان از جمله پلیس مذهبی وقتی با زنی که از محارم آنها نیست مواجه میشوند باید سرشان را پایین بگیرند، بنابر این میتوان گفت که پلیس مذهبی در این ویدئو، بدون جهت به این خانم ایراد میگیرد.
بسیار به ندرت زنانی که نیمی از صورت خود را میپوشانند دچار شکل میشوند. این پلیس یک احمق است و باید اخراج شود.
اما در کل به نظر میرسد طی سالهای اخیر سعودیها از اینکه در مقابل پلیس های مذهبی مقاومت کنند کمتر حذر میکنند. [سال گذشته نیز فرانس24 گزارشی مشابه با این موضوع منتشر کرده بود.]
 
 
به نظر میرسد انتقاد از پلیس های مذهبی هر روز در عربستان افزایش پیدا میکند که بخشی از آن را میتوان به تاثیر شبکه های اجتماعی بر جامعه این کشور دانست.
24 سپتامبر که یک روز جشن ملی در عربستان سعودی بود، یک پلیس حین تعقیب و گریز دو مرد را کشت و یک نفر را زخمی کرد. ویدئویی که یک شهروند از این موضوع گرفته بود، به شدت در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. ویدئویی که با این عنوان منتشر شده بود:« پلیس مذهبی در روز جشن ملی، دو هموطن ما را کشت. » رییس پلیس این کشور سپس تایید کرد که چنین تعقیب و گریزی رخ داده است و تحقیقات در این زمینه ادامه خواهد داشت.
 
 

هیچ نظری موجود نیست: