نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ مهر ۲۹, دوشنبه

طی یک‌سال گذشته ثبت شد تورم خوراکی‌ها 60‌درصد افزایش دستمزد 24‌درصد

طی یک‌سال گذشته ثبت شد
تورم خوراکی‌ها 60‌درصد افزایش دستمزد 24‌درصد
شرق: بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی هزینه تامین خوراک به‌عنوان نیازهای اولیه خانوار در طول یک‌سال گذشته، بیش از 60‌درصد افزایش داشته ولی در مقابل بررسی درآمد خانوار نشان می‌دهد در این مدت دستمزد تعیین‌شده 24‌درصد رشد یافته است. بررسی قیمت‌های خرده‌فروشی در هفته منتهی به 19 مهر 92 نشان می‌دهد؛ قیمت اقلام اساسی خانوار به‌طور میانگین 4/60درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل هزینه‌برتر شده است. نماد معیشت مردم دو شاخص اشتغال و قدرت خرید است و اقتصاددانان و کارشناسان برای بررسی وضعیت معیشت مردم به این دو شاخص رجوع می‌کنند. شاخص اشتغال به معنی این است که تمامی خانوارها دارای شغل باشند و قدرت خرید هم بیانگر این نکته است که مردم درآمد خود را بتوانند صرف نیازهای خود کنند. کاهش هرروزه ارزش پول ملی روی دیگر سکه، یعنی کاهش قدرت خرید مردم است. زمانی که بانک مرکزی اعلام می‌کند تورم به 1/40‌درصد رسیده یعنی درآمد خانوار به هر میزانی که باشد، معادل بیش از یک‌سوم ارزش خود را از دست داده است. با وجود آنکه در سال‌های گذشته کارفرمایان و دولت دستمزدها را 24‌درصد افزایش داده‌اند اما تورم 30‌درصدی سال 91 به بیش از 40‌درصد در سال 92 و تورم خوراکی‌ها در این یک سال به 60‌درصد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد تفاوت درآمد و هزینه افراد در این سال به‌شدت افزایش یافته است. از آنجا که طبق قانون کار، حداقل دستمزد سالانه کارگران باید بر اساس دو شاخص یعنی نرخ تورم مراجع رسمی و دوم تامین معیشت کارگران تعیین شود اما در این سال‌ها دستمزد همپای تورم و هزینه‌های معیشتی پیش نرفته است. بررسی وضعیت افزایش حداقل دستمزد در سال‌های اخیر و نگاهی به مصوبات شورایعالی کار در سنوات گذشته نشان می‌دهد که نه‌تنها هیچ‌گاه افزایش حداقل مزد بر مبنای نرخ تورم واقعی تعیین نشده، بلکه به موضوع لزوم تامین معیشت خانوار کارگری هم توجه چندانی نشده است. این را حاج‌اسماعیلی، کارشناس حوزه کسب‌وکار در پاسخ به خبرنگار «شرق» عنوان می‌کند. وی با بیان اینکه تورم تنها یک شاخص است و باید ملاک‌های دیگری نیز برای تعیین دستمزد داشت، می‌گوید: عدم توجه به شاخص‌های مختلف سبب شده کارگران اکنون یک‌سوم دستمزد واقعی خود را دریافت کنند. به عبارت دیگر هزینه‌های معیشتی در ماه‌های گذشته 50 تا 60درصد افزایش داشته و برخی اقلام حتی تا 200درصد رشد قیمت را تجربه کرده است حال آنکه دستمزد کارگران سالی یک‌بار و تنها بر اساس تورم و چیزی کمتر از آن تعیین می‌شود.
لوازم خانگی 66‌درصد ‌گران شد
به‌جز هزینه‌های خوراکی، هزینه‌های غیرخوراکی خانوار نیز با رشدی قابل‌توجه در این یک‌سال مواجه بوده است. روز گذشته مجمع واردات با انتشار جدولی اعلام کرد، قیمت لوازم خانگی نسبت به تابستان سال گذشته 66‌درصد افزایش یافته است. با وجود آنکه هنوز از سوی مرکز آمار ایران آمار رسمی افزایش قیمت در سایر بخش‌ها طی یک‌سال اخیر منتشر نشده است اما در کنار رشد قیمت اقلام اعلام‌شده باید رشد محسوس قیمت‌ها در بازار مسکن، پوشاک، دخانیات، بهداشت و آموزش و... را هم اضافه کرد. قابل‌توجه آنکه در مقابل همه افزایش هزینه‌ها، بحران بیکاری توانست بر دغدغه‌های خانوار افزوده و سطح رفاه را بیش از پیش کاهش دهد. افزایش نرخ بیکاری از 5/11درصد در سال آغازین دولت نهم به 3/12درصد در سال گذشته، افزایش تعداد بیکاران از دومیلیون‌و600هزارنفر در سال 84 به سه‌میلیون‌و 300‌هزارنفر در سال91، اختلال در کار‌ هزارو750 واحد تولیدی و دوم‌شدن ایران از آخر در به‌دست‌آوردن رتبه کسب‌وکار منطقه خاورمیانه و شمال‌آفریقا از دستاوردهای محمود احمدی‌ن‍ژاد است. صادقی، عضو اتحادیه پیشکسوتان کارگری عنوان می‌کند: در هشت‌سال دولت نهم و دهم، مبلغی بالغ بر 75‌هزارمیلیاردتومان برای ایجاد اشتغال صرف شده است. با این مبلغ قاعدتا باید 5/7میلیون شغل ایجاد می‌شد اما طبق اعلام دولت، تنها 750‌هزارشغل در این هشت‌سال ایجاد شده است. این آمار در حالی است که طبق برآورد جامعه کارگری در این مدت تنها 350‌هزارشغل ایجاد شده است. عبدالحسین ساسان، کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه اصفهان نیز از ابعاد نگران‌کننده افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که به قصد کار و اقامت از کشور خارج شده‌اند، گفته و ادامه می‌دهد: پدیده خطرناک جدید آن است که پس از تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تعداد کارآفرینانی که کشور را به قصد کار در دوبی، ترکیه، مالزی و کشورهای دیگر ترک کرده و سرمایه‌ها و شرکت‌های خود را به این کشورها منتقل کرده‌اند، افزایش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست: