نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ تیر ۶, پنجشنبه

طشك، بختگان و پريشان خشك شدند

طشك، بختگان و پريشان خشك شدند

هفته‌يي كه گذشت، هفته خبرهاي مربوط به آلودگي هوا و هرآنچه به آن مربوط است، بود. از هشدارهاي سلامت ناشي از ريزگردها تا استاندارد يورو4 خودروهاي ورودي به بازار. با اينكه خبري از زمستان و سرماي هوا نيست، اما ريزگردها همچنان در شهرهاي ايران جولان مي‌دهند. آنقدر كه توانسته‌اند بيماري‌زايي‌‌شان را به همگان ثابت كنند.
به گزارش روزنامه اعتماد، كمال‌الدين پيرموذن ،عضو هيات رييسه فراكسيون محيط زيست، در پي هشداري درباره كاهش ميزان بودجه مقابله با گرد و غبار در سال جاري، گفته است: «امسال 55 ميليارد تومان براي مقابله با حل اين بحران در نظر گرفته شد كه البته اين ميزان نسبت به سال‌هاي گذشته كمتر است لذا با توجه به اينكه موضوع ريزگردها به معضلي فراگير در بسياري از استان‌هاي كشور تبديل شده و سلامت مردم را به خطر انداخته، مسوولان بايد توجه بيشتري به آن داشته باشند. مبلغي كه امسال تخصيص مي‌يابد، صرف هزينه‌هاي مقابله با ريزگردها و تجهيز دستگاه‌هاي هواشناسي خواهد شد و اين گونه نخواهد بود كه صرف امور ديگر شود.»
اما عضو كميسيون امنيت ملي هم دولت يازدهم را ملزم به اجراي مصوبات مربوط به آلودگي هوا كرد. محمدحسن اصغري با اعلام اينكه آلودگي هواي شهرهاي كشور موضوعي است كه در سال‌هاي اخير به دغدغه‌يي جدي تبديل شده، گفت: «در اين خصوص طرح‌هاي مختلفي مصوب شده كه اگر تاكنون اجرا مي‌شدند، اكنون وضعيت هوا به اينجا نمي‌رسيد. مهم‌ترين علت اجرا نشدن مصوبات آلودگي هوا اين است كه طرح‌هاي مذكور بيشتر جنبه تبليغاتي دارند و چون عملياتي شدن آنها چندان در‌نظر گرفته نمي‌شود، هيچ گونه ضمانت ‌اجرايي براي اجراي اين مصوبات وجود ندارد. به عنوان نمونه طرح استفاده نيروگاه‌ها از گاز طبيعي به جاي سوخت مازوت هرگز اجرايي نشد. متروي اراك نيز نمونه‌يي ديگر از همين موارد است كه به علت مخالفت سازمان حفاظت محيط زيست هرگز اجرايي نشد.»اما توقف شماره‌گذاري خودروهاي فاقد استاندارد يورو 4 توسط پليس به موجب اعلام سازمان محيط زيست از اول تيرماه اجرا شد.
سرهنگ احمد رستمي، معاون فني مهندسي پليس راهور از توقف شماره‌گذاري خودروهاي فاقد استاندارد يورو 4 خبر داد و گفت: «خودروهايي كه قبل از اول تيرماه توليد يا وارد كشور شده‌اند همچنان با شرايط قبلي شماره‌گذاري مي‌شوند.»اما قائم مقام سازمان محيط زيست با پافشاري بر توقف شماره‌گذاري خودروهاي فاقد استاندارد يورو4 در تاريخ ذكر شده، از عدم شماره‌گذاري خودروهايي مانند پژو، پرايد و وانت پيكان خبر مي‌دهد. خودروهايي كه پر تيراژترين خودروهاي كشور بوده و از همين رو به دليل نداشتن استانداردها آلاينده‌ترين خودروهاي كشور محسوب مي‌شوند. اما خودروسازان در اين ميان معتقدند از آنجايي كه تحريم هستيم، نمي‌توانيم قانون را اجرا كنيم.
احمد نعمت بخش دبير انجمن خودرو‌سازان مدعي است كه به علت عجله محيط زيست، شماره‌گذاري خودروها در ابتداي سال 92 متوقف شد. هرگاه بتوانيم سوخت با استاندارد يورو 4 را توليد كنيم، مي‌توانيم استاندارد يورو 4 را در خودروها اجرايي كنيم. وقتي سوخت مناسب نداشته باشيم موتور خودرو با استاندارد يورو 4 دچار مشكل مي‌شود.
اما تنها دو روز مانده به آخرين مهلت خودروسازان، عليرضا ضيغمي معاون وزير نفت با اشاره به توليد و عرضه بنزين يورو 4 تاكيد كرد: «روزانه 50 ميليون ليتر بنزين با كيفيت يورو 4 توليد مي‌شود و در 90 جايگاه تهران و كرج و اهواز نيز آغاز شده است. فكر نمي‌كنيم درباره تامين اين نوع بنزين با مشكل روبه‌رو شويم.»
اما آلودگي هوا تنها خبرهايي نبود كه در هفته گذشته از محيط زيست كشور به گوش رسيد، خشك شدن درياچه پريشان در پي برداشت بي‌رويه از آب درياچه‌هاي فارس هم خبر ناگوار ديگري بود كه از گوشه‌يي ديگر از سرزمين 4 فصل ايران شنيده شد.
درياچه پريشان به همراه ساير تالاب‌هاي استان فارس با شروع فصل گرما دوباره خشك شدند تا معضل برداشت بي‌رويه آب براي مصارف كشاورزي دست از گريبان اين اكوسيستم‌هاي آسيب ديده برندارد.
محسن جعفرنژاد معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس در اين رابطه گفته بود: «طي چند روز گذشته با وجود اينكه درياچه پريشان به طور مناسبي آبگيري شده بود بار ديگر خشك شد. در حالي كه در درياچه پريشان شاهد حضور پرندگان بوديم و انتظار مي‌رفت كه اين درياچه تا پاييز آبدار باشد اما به طور غيرمنتظره‌يي پريشان خشك شد. البته درياچه بختگان و طشك نيز كه در اين مدت آبدار شده بودند و بعد از چند سال وضعيت آنها بهبود پيدا كرده بود ناگهان خشك شده و در حال حاضر به‌طور 100 درصد خشك شده‌اند.»

هیچ نظری موجود نیست: