نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

سالروز قتل كلنل محمدتقي خان كه 90 سال پیش پیامدهای توطئه انگليسي تقسيم قبايل پشتون را پیش بيني كرده بود


سالروز قتل كلنل محمدتقي خان كه 90 سال پیش پیامدهای توطئه انگليسي تقسيم قبايل پشتون را پیش بيني كرده بود

كلنل محمدتقي خان پسيان، مردي كه هنوز درباره انديشه هاي او تحقيق كافي نشده است، دهم مهر ماه سال 1300 خورشيدي (دوم اکتبر 1921) در نزديكي قوچان قربانی یک توطئه مشترک داخلی ـ خارجی شد و جان سپرد. مهاجمان سر كلنل را كه در آرزوي دیدن یک ايران بهتر بود جدا كردند و به مشهد فرستادند، ولي خراساني ها كه به او علاقه داشتند و وفادار مانده بودند جسد وي را با تشريفات تمام در آرامگاه سردار ايران ـ نادر شاه، كه او نيز در نزديكي قوچان كشته شده بود مدفون ساختند. قيام كلنل محمد تقي خان كه گوشه اي از تاريخ ایران را در عصر بدبختي اين كشور [بر اثر مداخله خارجيان] تشكيل مي دهد با قيامهاي استقلال طلبانه و آزادیخواهانه هزار سال پيش از آن كه صحنه بيشتر آنها هم خراسان بود مشابهت فراوان دارد.
    كلنل محمدتقي خان كه يك افسر ژاندارم بود ضديت خود با قاجارهارا كه در برابر مداخله قدرت های استعمارگر ضعف بسيار نشان مي دادند با بازداشت قوام السلطنه والي خراسان و همكارانش در 13 فروردين 1300 آغاز و محدوديت شديد براي انگليسي ها و كنسولگري انگلستان در خراسان اعمال، و تحت تاثير احساسات ميهني، امور خراسان را قبضه كرده بود به گونه اي كه سيد ضياء طباطبايي رئيس الوزراء وقت اورا برغم مخالفت احمدشاه والي خراسان كرد، ولي با رئيس الوزراء شدن قوام السلطنه، مبارزه با كلنل همه جانبه شد. با وجود اين، وي پيشنهاد هوادارانش را كه اعلام جمهوري كند و به تهران لشكر بكشد نپذيرفته بود. کلنل می گفت که انگلیسی ها هرات و مناطق تاجیک نشین (افغانستان) را از ایران جداکردند و پشتون هارا که دو بار موفق به تصرف دهلی شده بودند با ایجاد مرز «دوراند» منشعب ساختند تا همیشه استخوان لای زخم شرق (آسیا) باقی بماند و آرامش نداشته باشد. مسئله امروز افغانستان ـ پاکستان درستی اظهارات 90 سال پیش کلنل را ثابت می کند. از آنجا که یک سوم جمعیت پاکستان پشتون و به همین نسبت در ارتش، سازمانهای دولتی و امنیتی پاکستان عضویت دارند و به طالبان پشتون کمک می کنند پای دولت پاکستان به هر مسئله در این زمینه کشانیده می شود. براي مثال؛ در گزارش هاي سپتامبر 2011 (سال جاري) دستگاه اطلاعاتي دولت پاکستان متهم به دست داشتن در تعرض به ساختمان سفارت پاکستان در كابل شده بود ولي در اين گزارش ها ذكر اين نكته به ميان نيامده بود كه حدود يك سوم كاركنان و مقامات سازمانهاي اطلاعاتي پاکستان از پاکستاني هاي پشتون تبار هستند كه با طالبان از يك قبيله اند و داراي يك احساس ....

هیچ نظری موجود نیست: