نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ آذر ۲۴, چهارشنبه

یق پناهجویان عازم استرالیا در اقیانوس هند غرق شد

ا

بی بی سی : یک قایق حامل پناهجویان در نزدیک یکی از جزایر متعلق به استرالیا غرق شده و تعدادی از سرنشینان خود را به کام مرگ فرستاده است.

روز چهارشنبه، 24 آذر (15 دسامبر)، مقامات دولتی در استرالیا تایید کردند که یک قایق حامل مهاجران غیرقانونی در نزدیکی جزیره کریسمس، از سرزمین های متعلق به این کشور، دچار توفان شد و تعدادی از سرنشینان آن در دریای متلاطم جان خود را از دست دادند.

در این گزارش آمده است که قایق حامل پناهجویان در برخورد با صخره های ساحلی در هم شکست و ساکنان جزیره کریسمس شاهد آن بودند که تعدادی از سرنشیان قایق، از جمله زنان و کودکان که قادر به نجات خود نبودند، در میان امواج غرق شدند.

هنوز از تعداد سرنشینان اولیه قایق و شمار تلفات این سانحه گزارشی در دست نیست.

وین سوان، نخست وزیر ایالت استرالیای غربی، با اعلام اینکه در حال حاضر نمی تواند آماری در این زمینه ارائه دهد، گفته است که به نظر می رسد در این فاجعه، تعداد قابل توجهی از سرنشیان قایق، به خصوص زنان و کودکان، کشته و زخمی شده باشند.

آقای سوان افزوده است که ظاهرا گروه های "قاچاقچی انسان" که با دریافت پول به اعزام مهاجران و پناهجویان غیرقانونی مبادرت می کنند، مسئول روانه کردن این قایق بوده اند اما در مورد تابعیت این پناهجویان و مبدا عزیمت آنها هنوز اطلاعی در دست نیست.

تلاش برای نجات سرنشینان

گزارش منابع خبری استرالیا حکایت از آن دارد که تا کنون تعدادی از سانحه دیدگان نجات یافته اند و چند جنازه نیز از آب گرفته شده است و تلاش برای یافتن سایر سرنشینان قایق ادامه دارد.

جزیره کریسمس در حدود دو هزار و هشتصد کیلومتری شمالغرب شهر پرث، مرکز ایالت استرالیای غربی، و سیصد و شصت کیلومتری جنوب جاکارتا، پایتخت اندونزی، واقع است و توسط دولت استرالیا اداره می شود.

این جزیره یکی از مقصدهای مورد علاقه مهاجران غیرقانونی، از جمله از افغانستان است که با پرداخت پول به قاچاقچیان انسان، معمولا از مناطقی در اندونزی عازم این محل می شوند با این امید که امکان سکونت در خاک اصلی استرالیا را کسب کنند.

دولت استرالیا یک مرکز بازداشت مهاجران غیرقانونی را در این جزیره ایجاد کرده است.

قاچاقچیان انسان معمولا قایق های سبک را برای اعزام مهاجران غیرقانونی به استرالیا به کار می گیرند و این قایق ها را با تعداد سرنشینانی به مراتب بیش از ظرفیت آنها، روانه این سفر دریایی می کنند.

تصاویر ویدیوئی که شاهدان عینی از حادثه اخیر گرفته اند یک قایق چوبی را نشان می دهد که پس از پرخورد با صحره های ساحلی، در هم می شکند و سرنشینان آن همراه با قطعات شناور قایق، در میان امواج دیده می شوند.

این قایق حدود نه متر طول داشت و شامل اتاقکی بود که سقف آن را با پارچه و ورقه های نایلون پوشانده بودند و به وضوح برای سفرهای دریایی دور دست مناسب نبود.

شاهدان عینی گفته اند پس از شکستن قایق، ساکنان محلی در صدد نجات مسافران برآمدند و پس از مدتی، شناورهای نیروی دریایی استرالیا برای عملیات نجات به آنان پیوستند.

هیچ نظری موجود نیست: