نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ مرداد ۱۴, پنجشنبه

خاکسپاری محمد نوری



پیكر محمد نوری درحالیكه جمعیت زیادی از دوستدارانش احاطه‌اش كرده‌ بودند، رهسپار دیار خاك شد. آنها كه از نزدیك او را می‌شناختند از محاسنش گفتند و دیگران ترانه‌های او را زمزمه كردند. حاضران با چشمان گریان می‌خواندند «ما برای آن‌که ایران خانه‌ خوبان شود/ رنج دوران برده‌ایم».

ایلنا: پیكر محمد نوری در میان جمعیت زیادی از علاقمندان وی درحالی به جایگاه ابدی‌اش بدرقه شد كه حاضران با چشمان گریان می‌خواندند «ما برای آن‌که ایران خانه‌ خوبان شود/ رنج دوران برده‌ایم».

به گزارش خبرنگار ایلنا‏، این مراسم كه صبح امروز(11 مرداد) ساعت 9:30 در مقابل تالار وحدت برگزار شد و در آن چهره‌هایی مانند شهرام ناظری، فریدون شهبازیان، احمد ابراهیمی، امین‌الله رشیدی، نیما مسیحا، مجید اخشابی، بیژن بیژنی، جواد مجابی، هادی منتظری، منوچهر آذری، علی‌ مراد‌خانی، اردشیر رستمی، میلاد عمرانلو، علی ترابی، امیرنیا، ایمانی‌خوشخو، محمدعلی خبری و حمید شاه‌آبادی دركنار جمعیت پرشماری از علاقمندان به آوازهای محمد نوری حضور داشتند.

این مراسم در ابتدا با پخش پیام محمد سریر(مدیرعامل خانه موسیقی) اینگونه آغاز شد: این روزها حسرت از دست‌دادن هنرمندان بر دوشمان می‌نشیند و ما را داغدار كرده است.

فقدان محمد نوری كه پیش از پنج دهه طنین صدایش در قلب ما جای گرفته است؛ اندوهی عمیق‌تر و ماندگار‌تر است و برای من كه تجربه‌ی همكاری با او را داشتم، تحمل این درد دشوار است. آواز‌های او از رایحه‌ی فرهنگ دیرین مردم برخوردار است و خاطره‌های او برای ما جاویدان خواهد ماند.

در ادامه داریوش پیرنیاكان(سخنگوی خانه موسیقی) گفت: من افتخار این را داشتم كه سال‌ها در بسیاری از شوراهای موسیقی و جشنواره‌ها به عنوان داور دركنار محمد نوری باشم. بودن با او، باوجود این‌كه از كودكی به صدای او علاقه داشتم؛ علاقه‌ام را به او صد‌چندان كرده‌ بود. زندگی و سلوك محمد نوری بسیار برتر از صدای او بود چراكه ما معمولا تقوا را در مسائل عرفی و دینی به كار می‌بریم، ولی باید گفت محمد نوری به معنای واقعی تقوای هنری داشت.

این مدرس و ردیف‌دان با تاكید بر این موضوع كه نوری هیچ‌وقت از كسی متوقع نبود، خاطرنشان كرد: محمد نوری درباره‌ مسائل مادی حرف نمی‌زد. او هیچ‌گاه به مسائل حاشیه‌ای موسیقی كه در كشور ما زیاد است؛ نپرداخت.

سیمون آیوازیان؛ دیگر سخنران این برنامه بود كه وی نیز مانند همه از خلق و خوی حسنه نوری گفت: محمد نوری در هنر بسیار متواضع و بی‌ادعا بود و هیچ‌گاه درپی پول و مقام نرفت. هنرش دلنشین بود و بی‌شك برای همیشه ماندگار خواهد بود. محمد نوری یك خادم حق‌شناس و خیراندیش بود و نمی‌توانم باور كنم كه دیگر در كنارمان نیست.

در ادامه داوود گنجه‌ای گفت: خوشحالم كه یك عمر با این مرد بزرگ زندگی كرده‌ام و از طرف خانه موسیقی این مصیبت بزرگ را به هنرمندان تسیلیت می‌گویم. امروز در این مراسم شاهد جمعیت هستیم كه همه با عشق آمدند و این رفتار فقط برای كسانی پیش می‌آید كه عاشق زندگی همنوعانشان هست.

گنجه‌ای گفت: همسر نوری هیچ‌گاه نگذاشت كه كسی برای هزینه‌های بیمارستان او خرجی كند و می‌گفت ما پول داریم و خودمان باید خرج كنیم. بعداز مرگ محمد نوری؛ تمام پرسنل بیمارستان «جم» برای تشییع او آمدند كه از همه‌ آنها تشكر می‌كنم.

وی تاكید كرد: محمد نوری معلمی بود كه هیچ‌گاه در تدریس خساست نمی‌كرد و دروغ نمی‌گفت و شعار نمی‌داد. او مردی ادیب و وطن‌پرست بود و ما باید قدردان او باشیم.

در پایان این مراسم ترانه‌ «سفر برای وطن» از نادر ابراهیمی كه محمد نوری آن را خوانده است، پخش شد و شاگردان او روی سن آمدند و با این قطعه هم‌خوانی كردند:

ما برای پرسیدن نام گلی ناشناس
چه سفرها کرده‌ایم
چه سفرها کرده‌ایم
ما برای بوسیدن خاک سر قله‌ها
چه خطرها کرده‌ایم
چه خطرها کرده‌ایم
ما برای آن‌که ایران خانه‌ی خوبان شود
رنج دوران برده‌ایم
رنج دوران برده‌ایم
ما برای آن‌که ایران گوهری تابان شود
خون دل‌ها خورده‌ایم
خون دل‌ها خورده‌ایم

***

ما برای بوییدن بوی گل نسترن
چه سفرها کرده‌ایم
چه سفرها کرده‌ایم
ما برای نوشیدن شورابه‌های کویر
چه خطرها کرده‌ایم
چه خطرها کرده‌ایم
ما برای خواندن این قصه عشق به خاک
رنج دوران برده‌ایم
رنج دوران برده‌ایم
ما برای جاودانه ماندن این عشق پاک
خون دل‌ها خورده‌ایم
خون دل‌ها خورده‌ایم.




حاشیه‌های تلخ و شیرین مراسم تشییع محمد نوری

حاشیه های تلخ و شیرین مراسم با شکوه تشییع پیکر محمد نوری خواننده محبوب ایرانیان همچون متن این مراسم به یاد ماندنی خواندنی است.

به گزارش خبرنگار مهر در مراسم تشییع پیکر محمد نوری موج جمعیت همه چیز را تحت شعاع قرارداده بود به طوری که در همان آغاز مسئولان مراسم تصمیم گرفتند محل جایگاه را تغییر بدهند.

بعد از مراسم تشییع پیکر زنده یاد پرویز مشکاتیان این مراسم یکی از شلوغترین و پرجمعیت ترین مراسم تشییع پیکر یک هنرمند بود که به همین دلیل نیز حاشیه های بیشتری داشت در اینجا به برخی از این حواشی می پردازیم.

- علیرغم اینکه اعلام شده بود مراسم از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح آغاز می شود اما جمعیت قابل توجهی از ساعت ۸ صبح در مقابل تالار وحدت گرد آمده بودند.

- دفتر موسیقی ارشاد دراین برنامه همکاری خوبی با خانه موسیقی (برگزارکننده مراسم) داشت و از ارائه هرگونه امکانات دریغ نورزیده بود.

- صداوسیما با چاپ بنر و پلاکارد و...اصرار به دیده شدن داشتند به طوری که در طول این مراسم از تالار وحدت تا بهشت زهرا برخی ازاین عوامل با جدیت عزاداران را کنار زده و سعی داشتند در جوار مجری و در مقابل دوربین عکاسان قرار بگیرند.

- هنگام پخش قطعه جان مریم با صدای محمد نوری جمعیت حاضر به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند و صدای هق هق گریه بلند بود.

- عباس سجادی مجری این مراسم که با تسلط و اشراف خوبی برنامه را به پایان برد بیش از چند ساعتی نبود که از سفر چین بازگشته وعلیرغم خستگی راه خودش را به این مراسم رسانده بود.

- درتمامی مراحل برگزاری این مراسم همسر و خواهر محمد نوری (از بازماندگان درجه یک استاد) که سن بالایی دارند حضور داشتند.

- درغیاب مدیرعامل خانه موسیقی داود گنجه ای زحمات فراوان برای برگزاری این مراسم کشید اما در این میان علیرضا حیدری درانجام بهتر تشریفات همت بسیار به خرج داد.

هیچ نظری موجود نیست: