نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

مخالفت اسراییل با تاسیس یکجانبه‌ی کشور فلسطین


دویچه وله
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، به مقامات فلسطینی هشدار داد که از تاسیس یکجانبه‌ی کشور مستقل فلسطین بپرهیزند. وی اعلام کرد که چنین اقدامی، «گام‌های یکجانبه‌ی اسراییل» را در پی خواهد داشت.

به گزارش روزنامه‌ی اسراییلی هاآرتص، بنیامین نتنیاهو، شامگاه یکشنبه (۱۵ نوامبر) در همایشی در اورشلیم اعلام کرد که جایگزینی برای مذاکرات میان اسراییل و مقامات فلسطینی وجود ندارد و هر اقدام یکجانبه‌ای از سوی مقامات فلسطینی، بنای توافقنامه میان طرفین را فرومی‌ریزد.

مقامات فلسطینی پیش‌تر اعلام کرده بودند که با توجه به کاستی‌های پیشرفت در روند صلح خاورمیانه، بطور یکجانبه اقدام به تاسیس کشور فلسطین خواهند کرد. صائب عریقات مذاکره کننده‌ی ارشد فلسطینی، به رادیوی ارتش اسراییل گفته بود که مقامات فلسطینی قصد دارند این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند.

هدف از این اقدام، اعلام تاسیس کشور فلسطین در چارچوب مرزهای سال ۱۹۶۷ و با اورشلیم شرقی به عنوان پایتخت آن معرفی شده بود. عریقات افزوده بود: «ما باور نداریم که اسراییل واقعا به راه حلی مبتنی بر تشکیل دو کشور مستقل علاقمند است». به گفته‌ی وی، فلسطینیان از راهکار‌های اسراییل برای به تعویق انداختن این مساله به تنگ آمده‌اند.


اظهارات اهود باراک
پیش از نتانیاهو، اهود بارک وزیر دفاع اسراییل نیز گفته بود که راه حل مبتنی بر تشکیل دو کشور، تنها از گذرگاه مذاکرات قابل دسترسی است. به گفته‌ی وی، اسراییل علاقه‌ای استراتژیک به تنظیم روابط صلح‌آمیز با فلسطینیان دارد.

اهود بارک روز یکشنبه (۱۵ نوامبر) در نشست کابینه‌ی اسراییل هشدار داد که بدون توافقنامه‌ی صلح، این امکان وجود دارد که پشتیبانی بین‌المللی برای اعلام تاسیس یکجانبه‌ی کشور فلسطینی افزایش یابد.

فلسطینی‌ها مذاکرات تازه را به توقف کامل خانه‌سازی اسراییل در مناطق فلسطینی مشروط کرده‌اند. ولی نتانیاهو اعلام کرده که تنها حاضر است فعالیت‌های شهرک‌سازی در کرانه‌ی باختری رود اردن را محدود کند و این فعالیت‌ها در اورشلیم شرقی ادامه خواهد یافت.


تمدید دوره‌ی ریاست محمود عباس
با توجه به نامطمئن بودن انتخابات در مناطق فلسطینی، مسئولیت محمود عباس به عنوان رییس تشکیلات خودگردان تمدید خواهد شد. یک عضو پارلمان فلسطین روز یکشنبه در رام‌الله اعلام کرد که شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین، در تاریخ ۱۵ دسامبر امسال در این باره به رایزنی خواهد پرداخت که چگونه از ایجاد خلاء قدرت جلوگیری خواهد کرد. به گفته‌ی وی، یک امکان در این راستا، تمدید دوره‌ی ریاست محمود عباس خواهد بود.

محمود عباس ۲۴ ژانویه را به عنوان روز برگزاری انتخابات در مناطق فلسطینی اعلام کرده بود، ولی سازمان افراطگرای حماس اعلام کرد که این انتخابات را در باریکه‌ی غزه برگزار نخواهد کرد، زیرا با توجه به سرآمدن دوره‌ی مسئولیت محمود عباس، این انتخابات «غیرقانونی و مغایر قانون اساسی» است.

دوره‌ی ریاست محمود عباس در اوایل سال ۲۰۰۹ به پایان رسید، ولی مقامات تشکیلات خودگردان، این دوره را برای یکسال تمدید کردند تا بتوانند انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی را همزمان برگزار کند. از ژوئن سال ۲۰۰۷ که نیروهای حماس کنترل بر باریکه‌ی غزه را با توسل به قهر نظامی در دست گرفتند، دو سازمان فلسطینی الفتح و حماس به دشمنان خونی یکدیگر تبدیل شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: