نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ مرداد ۲۴, جمعه

استیضاح فرجی‌دانا، وزیر علوم روحانی قطعی شد

استیضاح فرجی‌دانا، وزیر علوم روحانی قطعی شد

تلاش نمایندگان اصول‌گرای مجلس برای استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بالاخره نتیجه داد. طرح استیضاح رضا فرجی دانا که به امضای ۵۱ نماینده مجلس رسیده، توسط یک عضو هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
شاید در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه نداشته که وزیری ۱۰ روز پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس، تهدید به استیضاح شود؛ رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اما این رکورد را در کارنامه خود ثبت کرد.
بیشترین اعتراض نمایندگان مجلس به انتصاب جعفر توفیقی، سرپرست پیشین وزارت علوم به عنوان مشاور عالی و جعفر میلی‌منفرد به عنوان معاون آموزشی از سوی وزیر نورسیده بود. این دو نفر از سوی مجلس متهم به "همکاری با جریان فتنه" هستند.
توفیقی در هفتاد روزی که سرپرست وزارت علوم بود شماری از رئیسان افراطی دانشگاه‌ها را کنار گذاشت و تعدادی از استادان و دانشجویان کنار گذاشته شده و محروم از تحصیل را به دانشگاه بازگرداند.
وزیر ۱۰ روزه برای ادای توضیحات به مجلس فرا خوانده شد اما نمایندگان از توضیحات او قانع نشدند. صد روز پس از آغاز به کار کابینه روحانی، نوای استیضاح وزیر علوم از مجلس به وضوح شنیده شد.
این نوا در آخرین روزهای سال ۱۳۹۲ به صدایی واضح و روشن تبدیل شد. روح‌الله حسینیان نماینده تندروی مجلس روز ۲۴ اسفند، در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفت: «درباره استیضاح فرجی ‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیش‌نویس ادله استیضاح نوشته شده و بسیاری از نمایندگان نیز آماده امضای آن برای تدوین هیأت رئیسه و 

این فرصت مناسب حالا چند ماهی است پدید آمده است. روز شنبه (۱۴ تیرماه/۵ ژوئیه) رضا فرجی دانا در مجلس حاضر شد تا با نمایندگان استیضاح‌کننده گفت‌وگو کند. ظاهرا هیأت رئیسه مجلس در تلاش بود میان وزیر و نمایندگان متقاضی استیضاح پادرمیانی کند تا شاید موضوع استیضاح منتفی شود. اما به گفته جواد کریمی قدوسی، نماینده طرفدار محمود احمدی‌نژاد، استیضاح‌کنندگان با وزیر علوم به تفاهم نرسیدند.
فردای این روز طرح استیضاح در جلسه علنی اعلام وصول شد و هفته بعد در دستور کار مجلس قرار گرفت.
حضور دوباره وزیر در مجلس هم نمایندگان را قانع نکرد
روز شنبه ۱۸ مرداد (۹ اوت) وزیر علوم یک بار دیگر برای پاسخ به سئوالات نمایندگان در مجلس حاضر شد. نمایندگان دو شرطرا برای عدم استیضاح او بر شمردند: "اخراج دانشجویان ستاره‌دار که به دانشگاه بازگشته‌اند و اخراج افرادی که در فتنه ۸۸ فعال بوده و دستگیر هم شدند و هم اکنون در پست‌های کلیدی وزارت علوم سمت دارند".
رضا فرجی دانا وزیر علوم زیر بار این دو شرط نرفت و نمایندگان به‌این ترتیب مصمم به اجرای استیضاح شدند.
روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد (۱۲ اوت) طرح استیضاح وزیر علوم توسط عضو هیأت رئیسه مجلس در صحن علنی قرائت شد. در بخشی از نامه استیضاح که به امضای ۵۱ نماینده مجلس رسیده، برخی دلایل استیضاح بدین شرح عنوان شده است: «ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در دوره‌های تحصیلات تکمیلی علی‌رغم تاکید مراجع ذی‌صلاح و قانونی کشور، بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیات‌های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاه‌ها، منصوب کردن عناصر دارای سابقه‌ی مشخص در فتنه ۸۸ در مسئولیت‌های مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه‌ها و نصب افراد دارای سوابق تند وافراطی به ویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها».
معاون پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری یک روز قبل از اعلام وصل طرح استیضاح گفته بود:‌ «شأن وزارت علوم، اعتقادات و باورهای ما و قول‌هایی که از سوی وزارت علوم به نمایندگان و مردم شریف ایران در زمان اخذ رای اعتماد داده شد، به ما اجازه هیچ نوع برخورد خارج از چارچوب قانونی و اخلاقی و یا کوتاه آمدن در اجرای برنامه‌های اعلام شده را نمی‌دهد».
وی تصریح کرده بود که در صورت اعلام وصول استیضاح "بر اساس وظایف قانونی توضیحات لازم در چارچوب قوانین و مقررات به نمایندگان مجلس و ملت ایران ارائه خواهد شد".
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که دولت ۱۰ روز فرصت دارد تا تاریخ حضور وزیر علوم در مجلس برای انجام استیضاح را اعلام کند.

هیچ نظری موجود نیست: