نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ شهریور ۱۳, پنجشنبه

در صدا و سيما، وكيل به عنوان مزدور معرفی می شود

در صدا و سيما، وكيل به عنوان مزدور معرفی می شود


Katouzian-Nasser-1 ۱۳۹۳/۰۶/۰۹- زمانی كه دادگاه غلامحسین كرباسچی در جریان بود، مردم درك كردند كه وكیل مدافع تا چه اندازه می تواند در جریان احقاق حقوق شهروندی متهم و تأمین عدالت موثر باشد. مردم همه به سرعت كارهای خود را تعطیل میكردند تا به پخش تلویزیونی محاكمۀ كرباسچی برسند.
 
شاید به همین دلیل باشد كه كاتوزیان پدر علم حقوق ایران، در یكصدمین سال تأسیس نهاد وكالت و روز وكیل مدافع كه با پنجاه و هشتمین سالروز استقلال كانون وكالت همزمان بود، تأكید كرد: "در صدا و سیما، وكیل به عنوان یك مزدور بی اجر كه از خود شخصیت ندارد و قابلیت اینكه به او انسان گفته شود را نیز ندارد، ظاهر می شود". وی با بیان این كه این سیاستِ صدا و سیما را در نحوۀ به تصویر كشیدن چهرۀ وكیل مدافع، متوجه نمی شوم، گفت: "همه باید اسطوره اخلاق باشیم ... هیچ كسی بهتر از وكیل نمی فهمد كه آیا قاضی درست عمل می كند یا خیر". 
 
پدر علم حقوق ایران برای رهایی از شرایط خطیر و دشواری كه برای كانون وكلای مركز با رد صلاحیت گستردۀ اعضای با سابقۀ آن برای عضویت در هیأت مدیره به وجود آمده، گفت: "در حكومت های مردمی برای اینكه لبۀ تیغ استبداد دولت ها كندتر شود، همواره نهادهای عمومی را تقویت می كنند تا این نهادها میان مردم و دولت واسطه شوند، و كانون وكلا نیز یكی از مهمترین نهادهای عمومی است كه می تواند واسطۀ دولت و مردم در استقرار عدالت باشد".
 
چیزی كه در دوره پهلوی سعی می شد نادیده گرفته شود؛ ولی به گفتۀ كاتوزیان "در دورۀ رژیم پهلوی نیز همین وكلا بودند كه از انقلابیون دفاع كرده و جان خود را به خطر انداختند". او سپس خاطره ای از جهان پهلوان تختی را برای مخاطبان تعریف كرد كه خود شاهدش بوده است. او گفت "لحظه ای كه جهان پهلوان تختی قصد ورود به سالن را داشت، مأموران از حضور وی جلوگیری كرده و قهرمان نام آور كشتی ایران ناچار سالن را ترك كرد و از آن به بعد تیم كشتی ایران دچار صدمه شد، چرا كه اعضای تیم فكر می كردند زمانی كه با تختی قهرمان بین المللی كشتی كشور این چنین رفتار كنند، با آن ها چگونه رفتار خواهد شد؟" 
 
كاتوزیان درادامه، برخورد با تختی را به این موضوع ربط داد كه حال "وقتی كه وكلای مورد اعتماد كانون و طبقات برگزیده، مورد بی مهری قرار گیرند، در واقع نه تنها كانون صدمه می خورد كه عدالت نیز مورد خدشه قرار می گیرد". ولی سخنان كاتوزیان انباشته از تحمل و بردباری در سختی های پیش رو و اقدام برای دفاع از استقلال كانون بود كه برخی سعی دارند نهاد وكالت را دولتی كنند. او تأكید كرد كه " وظیفۀ امروز وكلا سنگین تر از گذشته است و انسان زمانی كه با خطر مواجه می شود همۀ نیروی خود را برای مقابله با آن جمع می كند و در حال حاضر این نیرو در وكلا وجود دارد كه هم از نظر اجتماعی اقدام كنند و هم اینكه هر فرد به هر ترتیبی می تواند از استقلال كانون دفاع كند".
 
 منبع: صفحه فیس بوک  Nasser Katouzian
***
 
آشنایی با دکتر ناصر کاتوزیان:
 
تولد: ۱۳۱۰، تهران، محله دردار. دوران ابتدايى اش را در دبستان اقبال در خيابان «شهباز» به اتمام رسانده و دوران دبيرستان را در دبيرستان علميه طى مى كند و پس از نقل مكان به خيابان «آب منگل» در خيابان رى در همان دبيرستان مى ماند تا اتمام اين دوران. دكتر كاتوزيان با كلاس پنجم نظام قديم رشته علمى را دنبال مى كند و در كلاس ششم آن زمان رشته ادبى را انتخاب مى كند، در همان رشته ادبى در ايران شاگرد اول مى شود و موفق به دريافت مدال درجۀ ۲ علمى براى اولين بار در ايران مى شود. همين دريافت مدال مشوق او مى شود براى ادامۀ تحصيل. او با انتخاب رشتۀ حقوق تحصيلات خود را در دانشگاه ادامه مى دهد و در اين رشته موفق به كسب مدال درجه يك علمى اين رشته مى شود. با فوت پدر در سال دوم دانشگاه ضربه بزرگى به دكتر كاتوزيان وارد مى شود و اين ضربه باعث مى شود تا او از رفتن به وزارت امورخارجه پشيمان شود و رشته قضا را انتخاب كند. او در اين رشته در مقاطع مختلف تا دكترا همواره با عنوان شاگرد اولى فارغ التحصيل مى شود و رساله اش را در سال ۱۳۳۹ باعنوان «وصيت» به پايان مى رساند و به دفعات متعدد به كشورهاى فرانسه و انگليس و آمريكا سفر مى كند. در آنجا غور و تفحص بسيار مى كند. با اين حال علاقۀ وافر او به فقه باعث مى شود تا مطالعات فراوانى را هم در اين زمينه داشته باشد. همين امر باعث مى شود تا زبان عربى را به همان اندازه بداند كه در زبان فرانسوى و انگليسى متبحر شده بود. در سال ۱۳۳۲، اولين مقالۀ استاد در مجله كانون وكلاى آن زمان به چاپ مى رسد و سلسله مقالاتش در اين باره ادامه پيدا مى كند تا اولين كتاب او تحت عنوان «وصيت همزمان» با اتمام دوره دكترى به چاپ برسد. دكتر ناصر كاتوزيان اولين دانشجوى ايرانى است كه موفق به اخذ مدرك دكتراى حقوق در ايران و دانشگاه تهران شده است. او در سال ۱۳۳۳ در سن ۲۳ سالگى ازدواج مى كند كه حاصل آن دو فرزند پسر است كه يكى از آنها دكتراى روانشناسى بالينى دارد و در حال حاضر مقيم آمريكا است، و ديگرى مهندس الكترونيك است و در همان ديار زندگى مى كند. 
 
دكتر ناصر كاتوزيان ۴۳ جلد اثر تأليفى و تحقيقى دارد كه برخى از آنها به ۹۰۰ صفحه مى رسد؛ مهمترين آنها عبارتند از: ۱ ـ عدالت قضايى (۲ جلد) كه مجموعه آرايى است كه او در دوران قضاوتش جمع آورى كرده. ۲ ـ گامى بسوى عدالت (۲ جلد) توصيفى از زندگى خود استاد است كه تمام زندگى اش را گامى به سوى عدالت مى داند. اين ۲ كتاب شامل بيش از ۴۰۰ مقاله اى است كه او در مورد حقوق اساسى نوشته است. ۳ ـ مقدمۀ علم حقوق كه هنوز در دانشگاه هاى مختلف تدريس مى شود و بيش از چهل بار تجديد چاپ شده است. ۴ ـ فلسفۀ حقوق (۳ جلد)، گل سرسبد كتاب هاى دكتر كاتوزيان. او اين ۳ جلد كتاب را بيش از همۀ آثارش دوست دارد. البته جلد سوم اين مجموعه، منطق حقوق نام دارد. ۵ ـ حقوق مدنى: دكتر كاتوزيان بيش از ۲۰ جلد كتاب در باب موارد مختلف حقوق مدنى از جمله خانواده، تعهدات، قراردادها، مسئوليت هاى مدنى، ارث و وصيت و… نوشته است. ۶ ـ نظريۀ عمومى حقوق ۷ ـ كليات حقوق ۸ـ فرهنگ كاتوزيان ۹ ـ تاريخ انقلاب مشروطۀ ايران ۱۰ ـ آزادى انديشه و بيان: دكتر كاتوزيان اين كتاب را به سفارش سازمان ملل متحد در مورد آزادى انديشه و بيان در ايران نوشته است. اولين قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران نيز توسط دكتر كاتوزيان تدوين شده است.
 
 
منبع: صفحه فیس بوک  Nasser Katouzian

هیچ نظری موجود نیست: