نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ مرداد ۱, چهارشنبه

شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست اضطراری امروز خود رای داد که تحقیقات بین‌المللی درباره موارد احتمالی نقض قوانین در حملات اسرائیل به نوار غزه انجام بگیرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست اضطراری امروز خود رای داد که تحقیقات بین‌المللی درباره موارد احتمالی نقض قوانین در حملات اسرائیل به نوار غزه انجام بگیرد.
پیشتر ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در همین نشست گفت که حملات اسرائیل به نوار غزه را می‌توان "جنایت جنگی" تعبیر کرد. خانم پیلای در عین حال حملات راکتی حماس را نیز محکوم کرد.
در جلسه امروز تحقیقات از عملیات اسرائیل از مجموع ٤٧ رای، ٢٩ رای موافق آورد و ١٧ عضو هم در این باره رای ممتنع دادند. آمریکا تنها کشوری بود که به تحقیق از نقض احتمالی حقوق بشر در جریان عملیات اسرائیل رای مخالف داد.
امروز جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای رایزنی درباره برقراری آتش‌بس به تل‌آویو، پایتخت اسرائیل رفته است. آقای کری گفته است که مذاکرات آتش‌بس در روزهای اخیر پیشرفت کرده است.
همزمان با تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس، ناوی پیلای در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت تخریب خانه‌ها و کشتن فلسطینیان این نگرانی جدی را به وجود می‌آورد که اسرائیل از زور بیش از حدی علیه فلسطینیان استفاده می‌کند.

 

او گفته است: "بی‌توجهی به قواعد بشردوستانه بین‌المللی و حق حیات به شکل بهت‌آوری واضح است. این احتمال قویا وجود دارد که قوانین بین‌المللی به ترتیبی نقض شده باشد که بتوان آن را جنایت جنگی دانست."
١٢ سازمان حقوق بشری، از جمله عفو بین‌الملل و پزشکان بدون مرز، با هشدار درباره وضعیت فلسطینیان از وزیر دفاع اسرائیل خواسته‌اند که هر چه زودتر به اقدامات خصمانه و محدودیت‌های وضع‌شده علیه نوار غزه پایان دهد.
مقام‌های اسرائیلی به تاکید اتهام اقدام نامتناسب را رد می‌کنند. از جمله سفیر اسرائیل در واشنگتن، دیروز گفت که نیروهای مسلح این کشور باید به خاطر خویشتنداری غیرقابل تصورشان جایزه صلح نوبل بگیرند.
مطابق آمار رسمی حملات اسرائیل به نوار غزه در حدود دو هفته اخیر ۶۴۹ کشته بر جای گذاشته است که اکثر آنها غیرنظامی هستند. بیش از ١٠٠ کودک فلسطینی نیز در میان قربانیان است.
مطابق آخرین برآورد سازمان ملل ۷۷درصد قربانیان فلسطینی غیرنظامی و حدود ۱۶درصد آنها از نیروهای شبه نظامی هستندو در مقابل ۹۳ درصد تلفات اسرائیل از میان نیروهای نظامی است.
شبه نظامیان حماس ٢٩ سرباز اسرائیلی را پس از آغاز عملیات نظامی اسرائیل کشته‌اند. همچنین دو شهروند اسرائیلی غیرنظامی در حملات راکتی کشته شده‌اند.
ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت این حق کودکان و دیگر شهروندان اسرائیلی است که بدون ترس مدام از حملات راکتی زندگی کنند.
بنا به اعلام سازمان ملل نزدیک به ١٢٠ هزار فلسطینی در روزهای اخیر از خانه‌های خود آواره شده‌اند.
اغلب قربانیان حملات اسرائیل در غزه غیرنظامی هستند
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل هم برای میانجی‌گری و برقراری آتش‌بس به خاورمیانه سفر کرده است.
اسرائیل می‌گوید حملاتش را برای از میان بردن توان حمله راکتی حماس و نابود کردن شبکه تونل‌های مورد استفاده آن ادامه خواهد داد. در مقابل حماس می‌گوید لغو کلیکمحاصره غزه از شرایط پذیرش آتش‌بس است.
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان هم از این موضع حماس حمایت کرده است.


نخست اتحادیه هواپیمایی فدرال آمریکا از خطوط هواپیمایی آمریکا خواست پروازهای خود را لغو کنند و پس از آن چند کمپانی اروپایی نیز به اقدام مشابهی دست زدند. اتحادیه هواپیمایی فدرال ممنوعیت پرواز هواپیماهای آمریکایی را به مدت ۲۴ ساعت دیگر تمدید کرده است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از جان کری، وزیر خارجه آمریکا، درخواست کرد که به از سرگیری پروازها به تل‌آویو کمک کند، اما یکی از سخنگویان دولت آمریکا گفت کاخ سفید در فعالیت‌های اتحادیه هواپیمایی فدرال دخالت نخواهد کرد.

حمایت کشورهای مسلمان از غزه

به گزارش خانه ملت، خبرگزاری مجلس ایران، رئیس مجلس ترکیه پیشنهاد کرده است که "روز قدس"، آخرین جمعه ماه رمضان، در کشورهای اسلامی عزای عمومی اعلام شود.
چندین هیات پارلمانی از کشورهای اسلامی در نشستی مشترک بر حمایت از غزه تاکید کرده‌اند.
یک هیات پارلمانی شش نفره از مجلس ایران قصد دارد به غزه سفر کند.
حسن کامران، سرپرست این هیات است و اسماعیل کوثری و روح‌الله حسینیان در میان اعضای آن هستند. مقام‌های ایرانی پیش از این نیز قصد داشته‌اند به نوار غزه سفر کنند اما موفق نشدند.
حماس می‌گوید یک سرباز اسرائیل را به اسارت گرفته است

هزاران فلسطینی در دو هفته اخیر آواره شده‌اند

هیچ نظری موجود نیست: