نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ تیر ۱۵, یکشنبه

انفجار مین در جاده جذابه قربانی گرفت


1فعالان در تبعید: انحراف از مسیر یک خودروی پراید در منطقه مرزی آلوده مین چذابه، یک کشته بر جای گذاشت.
بنا بر اطلاع “کمپین صلح فعالان در تبعید”، شب چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲، انحراف یک خودرو پراید در حوالی منطقه مرزی آلوده به مین  چذابه، در جاده بستان به چذابه، موجب انفجار مین شد که  در اثر آن  خودرو در آتش سوخته و راننده جان خود را از دست می دهد.
بنا بر گزارش رسانه های محلی، قربانی این انفجار، راننده مسافربر بوده که درحال برگشت از بازارچه مرزی چذابه (محل کارش) دچار سانحه شده است.
پس از گذشت سال‌ها از پایان جنگ ایران و عراق، چندین استان ایران همچنان آلوده به مین هستند. استان‌های ایلام، خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان بیشترین آلودگی به مین را داشته‌اند.
مرکز مین‌زدایی ایران، سال پیش اعلام کرده بود که پاکسازی مناطق آلوده به مین‌ در مناطق مرزی ایران به پایان خواهد رسید.
سرتیپ محمدحسین امیراحمدی، رئیس مرکز مین‌زدایی ایران گفته بود که در جنگ هشت ساله ایران و عراق، “بیش از ۲۰ میلیون انواع مین و مواد منفجره در مساحتی حدود ۴۲ هزار کیلومتر مربع در اراضی پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان پراکنده شد که ۴۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از اراضی آلوده به مین پاکسازی” شده و تنها ۵۰۰ کیلومتر از مناطق آلوده به مین باقی مانده است.”
1کار پاکسازی مناطق آلوده به مین از سال ۱۳۶۶ توسط نیروهای ارتش، سپاه و بسیج آغاز شد. بعدها
مسئولیت پاکسازی از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۲ برعهده وزارت کشور قرار گرفت و از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ مرکز مین‌زدایی کشور وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عهده‌دار آن شد.
تاکنون آمار دقیقی از تعداد کشته‌ها و زخمی‌های خنثی‌کنندگان مین در ایران منتشر نشده است.
تصویر زیر مربوط به انفجار روز چهارشنبه در مسیر چذابه است:


هیچ نظری موجود نیست: