نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ آبان ۲۹, چهارشنبه

پس‌لرزه‌های رمزگشایی فرمانده «ناجا» رشته‌های مرتضوی پنبه شد

شرق: حکایت دادستان سابق تهران و پرونده جنایت «کهریزک» شبیه بوم‌رنگی شده که هرچقدر تلاش می‌کند از آن دور شود بار دیگر به سوی او باز می‌گردد. روز دوشنبه گذشته گفت‌وگویی از سردار «احمدی مقدم» فرمانده نیروی انتظامی در خروجی خبرگزاری «ایسنا» قرار گرفت که صفحه جدیدی از پرونده کهریزک را پیش‌روی قاضی این پرونده باز می‌کند. سخنان سردار احمدی‌مقدم نقطه اصلی دفاعیات «سعید مرتضوی» متهم اصلی پرونده را هدف گرفت. احمدی‌مقدم گفته در حوادث پس از انتخابات 88 «مرتضوی اصرار داشته که افراد دستگیرشده به کهریزک منتقل شوند.» در حالی که مرتضوی در دفاعیات خود در دادگاه هرگونه دخالت در این موضوع را رد کرده بود.
سعید مرتضوی در دفاعیات خود در دادگاه قضات کهریزک گفته بود: «اینجانب اساسا در آن روز و دو روز بعد از آن جهت دفاع از رساله دکترا که از چندین ماه قبل تاریخ آن تعیین گردیده بود در مرخصی به سر می‌بردم و مسوول بازجویی و تحقیق از متهمین مذکور و صدور قرار بازداشت موقت و تایید‌کننده آن فرد دیگری بوده است، بنابراین اینجانب کوچک‌ترین دخالتی در عنصر مادی آن نداشته‌ام تا مشمول عنوان اتهام شرکت در بازداشت غیرقانونی گردم.»
اما احمدی‌مقدم، مرتضوی را عامل اصلی انتقال بازداشت‌شدگان به کهریزک - باوجود تلاش خود برای منصرف‌کردن او از این اقدام - عنوان کرده و گفته است: «صبح روز جمعه جلسه‌ای پیرامون اتفاقات آن زمان برگزار شد و آقای مرتضوی اصرار داشت که افراد دستگیرشده به کهریزک منتقل شوند. من مخالفتم را به صراحت اعلام کردم و گفتم آنجا نه‌تنها جا نداریم، بلکه آن مکان جای خطرناکی است. اما مرتضوی اصرار داشت این افراد دستگیرشده چاقو، قمه و زنجیر داشته‌اند و از همین حیث اراذل و اوباش محسوب می‌شوند که من در آن جلسه عنوان کردم که ضبط کنید و بنویسید که من مخالف هستم و مخالفت ناجا نیز ثبت شد.»
پدر محمد کامرانی- یکی از سه جوان جانباخته در کهریزک- با بیان اینکه «خدا را شاکریم که این موضوع مطرح شده» به «شرق» گفت: «خدا جای حق نشسته است و بالاخره ایشان خود این موضوع را مطرح کردند.» او افزود: «آقای احمدی‌مقدم چند ماه بعد از حادثه که برای دلجویی به منزل ما آمدند این صحبت‌ها را مطرح کردند و ما آنها را صورت‌جلسه و ضمیمه پرونده کردیم اما قرارمان این بود که رسانه‌ای نشود، بعد، وقتی همین‌ها را پیش رییس قوه عنوان کردیم، گفتند که ای کاش اینها را ضبط کرده بودید که می‌توانستیم مستند داشته باشیم» پدر محمد کامرانی با ابراز تاسف نسبت به دیرهنگام مطرح‌شدن این موضوع از سوی احمدی‌مقدم گفت: «کاش ایشان قبل از اولین جلسه دادگاه یعنی هشتم اسفند 91 این موضوع را بیان می‌کردند.»
پدر مرحوم «امیر جوادی فر» - دیگر جوان جانباخته در کهریزک - که در آخرین جلسه دادگاه اعلام رضایت کرد، در واکنش به اظهارات سردار احمدی‌مقدم گفت: «از ایشان بپرسید چرا چهار سال پیش این حرف‌ها را نزدند.» او در پاسخ به اینکه آیا نسبت به این موضوع اقدام جدیدی در دادگاه یا دیوانعالی خواهید کرد؟ پاسخ داد: «اگر این موضوع صحت داشته باشد خود قاضی و دیوان می‌توانند اقدام کنند.»
جنایت کهریزک در پی جان‌باختن چندنفر از کسانی که در 18 تیر سال 88 به این بازداشتگاه منتقل شدند و تحت ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفتند، رخ داد. در این جنایت بیش از 140 نفر از بازداشت‌شدگان را با وجود نبود ظرفیت و امکانات لازم و با علم مسوولان امر به اینکه این بازداشتگاه برای نگهداری اراذل و اوباش بوده است، زندانی کردند تا اینکه پرونده این جنایت به دادگاه رسید. دادگاه قضات کهریزک پس از 11 جلسه که آخرین آن در یکم خرداد 92 برگزار شد و سه قاضی متهم پرونده (سعید مرتضوی، حسن زارع دهنوی و علی‌اکبر حیدری‌‎فر) به اتهام بازداشت غیرقانونی به انفصال دایم از خدمات قضایی و پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شدند. متهم ردیف اول پرونده (سعید مرتضوی) درخصوص اتهام «گزارش خلاف واقع» به پرداخت ۲۰۰هزارتومان جریمه نقدی نیز محکوم شد. اما پس از اعتراضات هم متهمان و هم شاکیان، پرونده به دیوانعالی کشور رسید و هم‌اکنون در نوبت رسیدگی قرار دارد. باید دید دیوانعالی نسبت به موضوعی که احمدی‌مقدم فرمانده کل نیروی انتظامی مطرح کرده چه واکنشی نشان خواهد داد، آیا اظهارات احمدی‌مقدم که ادله جدیدی در اختیار شاکیان پرونده قرار می‌دهد، در پرونده مورد توجه قرار خواهد گرفت و جلسه دادگاه دیگری در انتظار«سعید مرتضوی» خواهد بود یا نه؟


هیچ نظری موجود نیست: