نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ مهر ۱۰, چهارشنبه

خانه سوگلي ناصر الدين شاه و اتحاديه ي قضايانا تهران !



خانه انيس الدوله، ملكه قاجار با معماري بي نظير، 50 سال است تنها تماشاگه كارمندان كشتارگاه تهران شده است.

 خانه سوگلي ناصرالدين شاه، سال‌هاست در اختيار اتحاديه صنف تهيه و توزيع گوشت گوسفندي تهران قرار گرفته و به رغم اعلام آمادگي اين صنف براي فروش، كمبود اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران همچنان اين ميراث قاجاري را در انزوا نگه داشته است.

با وجود تمايل مسولان اين صنف براي فروش اين بناي ارزشمند، در حال حاضر سكونت 50 ساله تعاوني در خانه تاريخي انيس‌الدوله امكان استفاده عموم شهروندان را از يكي از بي‌نظيرترين ميراث به جا مانده از دوران قاجار غيرممكن كرده است.

اين عمارت تاريخي با 140 سال قدمت متعلق به فاطمه سلطان خانم انيس‌الدوله، سومين همسر عقدي ناصرالدين شاه قاجاري ملقب به ملكه ايران بوده است.

مالكان قاجاري اين بناي تاريخي، در زمان پهلوي اول، اين ساختمان را به آموزش و پرورش مي‌فروشند و تا سال 1330 اين عمارت كاربري آموزشي داشته است.

از سال 1334 تاكنون اتحاديه صنف تهيه و توزيع گوشت گوسفندي مالك اين مبناي ارزشمند قاجاري است كه در سال 82 با شماره ثبتي 10403 به ثبت آثار ملي رسيده است.

طبقه نخست شامل يك راه پله با ايوان جنوبي است كه در شمال اين ايوان 2 سالن بزرگ، يك فضاي پشتيباني (آبدارخانه) و يك پيش‌فضا در ضلع شرقي سالن‌ها قرار دارد. در انتهاي ضلع غربي نيز ImageImageImageيك راه‌پله ارتباطي با طبقه پايين احداث شده است. طبقه همكف با اختلاف يك پله از كف حياط پايين‌تر است و شامل فضاهاي بيشتري از جمله يك ايوان در جنوب با دو فضاي اصلي در شمال ايوان و يك انبار در منتهي‌اليه غربي و آشپزخانه و حمام و رختكن و توالت در بخش شرقي مجموعه است. سالن‌هاي طبقه اول داراي گيلويي و سقف مسطح هستند.

هیچ نظری موجود نیست: