نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ تیر ۲۶, چهارشنبه

خبرگزاری هرانا - ٣۵٠ اصله درخت سبز موجود در پارک جنگلی داراب، شبانه بریده شدند.

خبرگزاری هرانا - ٣۵٠ اصله درخت سبز موجود در پارک جنگلی داراب، شبانه بریده شدند.
به گزارش مهر، کارکنان شهرداری داراب، شامگاه چهارشنبه ٢٠ تیرماه سال جاری، به وسیله لودر و دیگر ماشین‌آلات سنگین، ٣۵٠ اصله درخت سبز موجود در منطقه بسیار وسیعی از تنها پارک جنگلی داراب واقع در استان فارس را به صورت غیر قانونی بریدند.
برپایه عکس‌ها و فیلم‌های منتشرشده، کارکنان شهرداری داراب، درختان بریده شده را به جایی واقع در بلوار پاسداران، پشت ترمینال جدید داراب بردند و در خاک پنهان کردند.
در پی قطع شبانه درختان پارک جنگلی داراب، تعدادی از اهالی داراب و فعالان محیط زیست، طوماری امضا کرده‌اند که در آن از شهرداری به‌خاطر قطع درختان این پارک شکایت کرده‌اند.
این درحالی است که گفته می‌شود در جلسه تشکیل شده پیرامون شکایت اسماعیل نظری، رئیس اداره منابع طبیعی داراب از ابوذرعلی یاری، شهردار داراب، نظری با صرف‌نظر از شکایت خود، تنها به شیوه قطع درختان اعتراض کرده است از سوی دیگر شهردار داراب نیز قطع ٣۵٠ اصله درخت سبز موجود در پارک جنگلی داراب را قانونی و برپایه طرح مصوب اداره کل منابع طبیعی استان فارس عنوان کرده است.
به گفته کاظم بردبار، مدیر کل منابع طبیعی فارس، شهرداری داراب برپایه طرح مصوب تا ١٠ سال دیگر می‌توانسته درختان سبز عرصه ملی پارک جنگلی داراب را به شرط کاشتن درختان پرسایه‌تر آن هم با هماهنگی منابع طبیعی قطع کند.
مدیر کل منابع طبیعی فارس می گوید: اگر درختان سبز قطع‌شده از تعداد انگشت‌شمار بیشتر باشد بلافاصله دستور توقف طرح و باز پس گرفتن مدیریت پارک از شهرداری داراب صادر می‌شود زیرا پیش از این از شهردار داراب در اداره کل منابع طبیعی تعهد کتبی گرفته شده است.
به گزارش تارنمای دانانیوز، محمدرضا صبوریان، رئیس شورای اسلامی شهرستان داراب تعداد درختان قطع شده را تنها ۴٠ تا ۶٠ اصله خشک دانسته و افزوده است: برگ‌های سبز به این درختان متصل بوده است.
این عضو شورای شهر داراب دلیل ازبین بردن تنه درختان قطع شده پارک جنگلی داراب را غیر کاربردی بودن آن‌ها در نجاری دانسته و افزوده است: من چون شغل پدری‌ام نجاری و تخصص‌ام است می دانم که چوب بید کاربردی ندارد.
سال گذشته نیز شهرداری داراب در روز درختکاری، بیش از ۴٠٠ اصله درخت سالم را ریشه کن کرد که از این تعداد، نزدیک به ٢۵٠ اصله درختان نارنج ٢۵ساله بودند.
جنگل ٢٠ هکتاری داراب در شمال این شهر قرار گرفته است و دارای درختان آکالیپتوس، بید، سرو، کاج ودرختان گرمسیری دیگر است.
پیش از این، شهرداری داراب اعلام کرده بود قصد دارد نسبت به زیباسازی و ساخت محدوده‌های تفریحی در حاشیه شمالی این پارک جنگلی اقدام کند.
اواخر خردادماه سال جاری نیز چهار هزار اصله درخت با ارزش در مسیر جاده جنگل ابر به‌دستور مسئولان سازمان‌های محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع، اداره کل منابع طبیعی و اداره کل راه و ترابری استان گلستان، شبانه بریده شدند.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
•    اصل اول اعلامیه‌ی کنفرانس سازمان ملل متحد درباره محیط زیست (اعلامیه استکهلم): انسان از حقوقى بنیادین براى داشتن آزادی، برابرى و شرایط مناسب زندگى در محیط زیستى که به او اجازه ى زندگى با حیثیت و سعادتمندانه را بدهد، برخوردار است.
•    ماده ۱۱ پروتکل الحاقی به کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر: هر فرد حق دارد در محیط زیست سالم زندگی کند.
•    ماده ۱۵ پیش طرح سومین میثاق بین المللی حقوق همبستگی: دولت ها موظف اند که شرایط طبیعی حیات را دچار تغییرات نامساعدی نکنند که به سلامت انسان و بهزیستی جمعی آسیبی وارد کند.
•    ماده ۱۴ پیش طرح سومین میثاق بین المللی حقوق همبستگی: هر انسان و کلیه انسان ها به صورت گروهی حق دارند، از محیط زیستی سالم و متعادل از نظر زیست محیطی و مساعد برای توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حقوقی برخوردار گردند.
•    ماده ۲۴ منشور آفریقایی حقوق بشر: کلیه اقوام حق دارند از محیط زیستی رضایت بخش و جامع، مناسب برای توسعه خود، برخوردار باشند.
•    بخشی از ماده ۲۳ اعلامیه هزاره: تلاش‌های دسته جمعی برای مدیریت، حفاظت و توسعه پایدار تمامی جنگل‌ها تشدید شود.

هیچ نظری موجود نیست: