نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ مهر ۱۳, پنجشنبه

لیبراسیون : در تهران سنگ روی سنگ بند نمی‌شود!


لیبراسیون : در تهران سنگ روی سنگ بند نمی‌شود!


 
رادیو فرانسه : بعقیده برنارد گتا، اروپا و آمریکا اینک می توانند دست روی دست بگذارند و ثمرات تحریم‌ها را نظاره کنند و چه بسا با تشدید فشارها دستاورد‌های سیاسی ناشی از این بحران را بسنجند.
در بررسی مطبوعات فرانسه، مقاله‌ای را که در مورد بحران اقتصادی ایران در روزنامه لیبراسیون بچاپ رسیده، برایتان انتخاب کرده‌ایم.
   "برنارد گتا"- تحلیلگر صاحب نام فرانسوی، در شماره امروز لیبراسیون- مقاله‌ای دارد با تیتر «در تهران سنگ روی سنگ بند نمی شود». او می نویسد، نظریه‌ای وجود داشت که بر طبق آن، از آنجا که تحریم‌های آمریکا نتوانست باعث سقوط فیدل کاسترو شود، در نتیجه تحریم اقتصادی راهکار مؤثری محسوب نمی شود؛ بعقیده برنارد گتا، امروز رهبران ایران نادرست بودن این نظریه را به اثبات رساندند. نویسنده لیبراسیون توضیح می دهد، که در واقع ناتوانی تحریم‌ها درباره کوبا تنها با کمک‌های بی قید و شرط اتحاد جماهیر شوروی سابق قابل فهم و توضیح است، در حالیکه زانو زدن رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و نیز عقب‌نشینی محترمانه نظامیان "میانبار" بقصد بازگشائی فضای سیاسی، همه نشان‌دهنده فایده‌مندی سیاست تحریم است. بعقیده برنارد گتا، گر چه تحریم اسلحه‌ای است که به آهستگی اثر می کند، اما آنچنان مؤثر است که هم اکنون پول ایرانی (ریال) تنها از پایان سال گذشته تا کنون ٦٠ در صد ارزش خود را نسبت به دلار از دست داده است و اینک با سرعت گرفتن سقوط ارزش ریال روز بروز ضعیف‌تر می‌شود. این روزها مردم عادی و صاحبان مؤسسات تجاری و صنعتی با سرعت مشغول تعویض پول‌های خود هستند، چرا که دیگر اعتمادی نسبت به اقتصاد کشور ندارند؛ اقتصادی که اینک به کمک تحریم‌های بین‌المللی کمرش شکسته است. جمهوری اسلامی در عمل دیگر هیچ بانک یا مؤسسه خارجی پیدا نمی‌کند تا مبادلات خارجی خود را تضمین کند. این کشور اکنون حتی برای خرید لوازم یدکی هم مجبور است به بازار سیاه متوسل شود. ایران بویژه مشکل جدی برای فروش نفت پیدا کرده. نفتی که بیش از پنجاه در صد از بودجه کشور را تأمین میکرد، اینک با دشواری فراوان قابل فروش است و از تابستان گذشته صادرات نفت خام ایران به دو سوم تقلیل یافته است. این در حالی است که به موازات این کمبود جدی در آمد نفت، ایران در تنگنای تأمین مالی سلاح‌های مورد نیاز سوریه قرار گرفته است؛ چرا که می‌خواهد به هر قیمت از سقوط این رژیم جلوگیری کند تا در خاورمیانه به انزوای مطلق دچار نگردد. برنارد گتا، می نویسد: بر چنین زمینه‌ای است که «این روزها در تهران سنگ روی سنگ بند نیست»! فقر و تهی دستی، از کار افتادن کارخانه‌ها، تعویق چند ماهه حقوق کارگران و کارمندان، مردم را چنان دچار سرآسیمگی و ناخشنودی کرده است که حتی محافظه‌کارترین عوامل رژیم هم در انظار عمومی اظهار نگرانی می کنند؛ نگرانی عمیقی که رهبر جمهوری اسلامی را واداشت تا به " اقتصاد مقاومتی" توسل جوید؛ اقتصادی که معنائی جز جیره‌بندی ندارد. بعقیده برنارد گتا، اروپا و آمریکا اینک می‌توانند دست روی دست بگذارند و ثمرات تحریم‌ها را نظاره کنند، و چه بسا با تشدید فشارها دستاورد‌های سیاسی ناشی از این بحران را بسنجند. نویسنده، سپس به برخی از علائم بحران سیاسی ناشی از خرابی اوضاع اقتصادی کشور اشاره می کند و شدت‌گیری انتقادها نسبت به محمود احمدی نژاد و دستگیری مشاور مطبوعاتی‌اش جوانفکر را مثال می زند. برنارد گتا، در این مقاله توضیح می‌دهد که هاشمی رفسنجانی، که بدلیل حمایتش از تظاهرات مردمی پس از انتخابات ٨٨ مغضوب شده بود، این روزها دوباره وارد صحنه شده است. او می نویسد، گر چه بتازگی دو فرزند او را به زندان انداخته‌اند، اما بعید نیست که برای حل مشکلات باز هم به وی توسل جویند.
منبع: رادیو فرانسه

هیچ نظری موجود نیست: