نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۰ اسفند ۲۰, شنبه

گرامى باد 8 مارس، روز جهانى زن!



گرامى باد 8 مارس، روز جهانى زن!
نه رسيدن سن تن فروشی به 12 سال، نه آرزوهای بربادرفته هزاران دختر جوان سردرگم، نه زخم های ...



هشتم مارس «روز جهانى زن» نام گرفت كه يادآور مبارزه‌ى زنانى باشد كه از نزديك به دو سده‌‌ى پيش بارها با درخواست صلح و نان و آزادى به خيابان‌ها آمدند و فرياد دادخواهى سر دادند. اگرچه به نظر مي‌رسد بحران‌هاى نظام پوسيده‌ى سرمايه‌دارى كه ‌امروز گريبان بخش بزرگى از جهان را گرفته و سايه‌ى جنگ كه بر سر بخش‌هايى ديگر سنگينى مي‌كند، تحقق اين درخواست‌ها را نيازمند فريادهايى بس رساتر كرده است؛ چرا كه، به شهادت تاريخ، سنگين‌ترين بار را در روزگار سختى همواره زنان بر دوش مي‌كشند.
هشتم مارس «روز جهانى زن» نام گرفت كه خاطره‌ى زنانى را پاس بدارد كه براى دست‌يابى به عدالت و برابرى هر تحقير و تمسخر و حصر و حبسى را به جان خريدند. اما، گويى هنوز جان‌هاى بسيار بايد وثيقه شوند تا جهان بهاى سنگين ستم و تبعيض در حق نيمى از اعضاى خود را دريابد، چرا كه خشونت بر ضدّ زنان هنوز در گوشه‌ و كنار آن بيداد مي‌كند. در كشورهاى مدعى آزادى و برابري زنان هنوز فريب‌كاري‌ها هر دم افزون‌تر و سقف‌هاى شيشه‌اى هر روز ضخيم‌تر مي‌شوند. در سوى ديگر، زنان عربستان هنوز جز وعده‌‌هايى چند از شيوخ خود چيزى نديده‌اند. زنان مصرى با افسوس خزان «بهار عربى» را در حمله‌ به تظاهرات 8 مارس نظاره مي‌كنند؛ خبر شكنجه‌ى جسمى و روانى زنان زندانى بحرينى در رسانه‌ها مي‌پيچد؛ و هم‌چون مصر و سودان و سوريه و بحرين و يمن و افغانستان و پاكستان و . . . ، در ايران هنوز «غيرت » جامعه را بيش از همه حركتى فردى از هنرپيشه‌اى جوان به جوش مي‌آورد و آبروى جامعه در گرو تصوير اوست كه زينت‌بخش سايت‌ها و شبكه‌هاى اجتماعى و انگيزه‌ى هزاران بحث موافق و مخالف مي‌شود، نه رسيدن سنّ تن‌فروشى به دوازده‌سال، يا تاراج هزاران ميليارد ديگر از سرمايه‌ى اين سرزمين كه خبرش كم‌وبيش همان زمان از پرده برون افتاده است؛ نه درد بسيارگفته‌ى تبعيض و بي‌حقوقي زنان، نه آرزوهاى بر باد رفته‌ى هزاران دختر جوان سردرگم، نه چهره‌هاى از ريخت ‌افتاده‌ى دختران قربانى اسيدپاشي، نه پيكرهاى خودسوخته به آتش از سر نوميدي، نه خون‌هاى ريخته‌ تنها به جرم «نه» گفتن به «عاشقى» محروميت‌كشيده، نه زخم‌هاى برخاسته از فقر و جهل بزرگ‌ترها بر جسم و جان كودكان بي‌گناه، نه دامن‌گستري اعتياد نوجوانان و آسوده‌خاطري سوداگران مرگ، نه سال‌هاى عمر زنان و مردانى از پير و جوان كه تنها به دليل مبارزه براى آزادى در بند و زندان سپرى مي‌شود، . . .
روزنه‌هاى اميد، اما، هرگز بسته نيست؛ چرا كه عطش انسان‌ها براى صلح و عدالت و برابرى و آزادى هرگز فرو نمي‌نشيند. و بسا كه در هنگامه‌ى بحران، شدت فشارها بتواند چنان پرده از فساد سرمايه‌سالاران و رياكارى سلطه‌گران برگيرد كه فريادهاى آزادي‌خواهى و عدالت‌جويى در گوشه و كنار جهان را به هم پيوند بزند.
كانون نويسندگان ايران با شادباش هشتم مارس - روز جهانى زن - به تمامى زنان جهان به‌ويژه زنان و مردان آزاده‌ى ايراني، اميدوار است زنان حق‌طلب كه گاه با جوش و خروش و گاه با پايدارى صبورانه، اما همواره با گام‌هاى استوار، مبارزه‌ى خود را براى دست‌يابى به حقوق شايسته‌ى انسانى به پيش مي‌برند، سرانجام اين «طولاني‌ترين انقلاب» تاريخ را رقم بزنند.
كانون نويسندگان ايران
8 مارس 2012
(17 اسفند 1390)



   17 اسفند 1390    22:36

هیچ نظری موجود نیست: