نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۰ خرداد ۱۲, پنجشنبه

«خانه آزادی» به واسطه‌ی پروژه‌‌اش گذار!!"توانا" فضای آموزشی الکترونیکی برای کنشگران مدنی ایرانی است!!info@tavaana.org

 http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=1


 http://www.tavaana.org/about.jsp?pageId=2071502000341263317028445&lang=fa






  آنچه در "توانا" خواهید یافت

"توانا" فرصت‌های آموزشی دوسویه به  فارسی وانگلیسی برای خود آموزان و کسانی که به دروس الکترونیکی هدایت شده و زنده توسط مربی علاقه مندند، عرضه می کند. درس افزار "توانا" بر اساس چارچوبی ایمن، باز و مجانی به همه کاربران عرضه می شود. برای آشنایی بیشتر با چگونگی‌ حفظ امنیت شما در توانا، این قسمت را کلیک کنید امنیت شما. عناوین تحت پوشش عبارتند از امنیت در فضای دیجیتالی و امنیت سایبری، معماری دموکراسی، حقوق زنان، دفاع از حقوق بشر، توسعه رهبری، جامعه مدنی ایران...
 منابع الکترونیکی آموزشی "توانا" به زبان‌های فارسی و انگلیسی عبارتند از:
همکاری‌ها
توانا همکاری نزدیکی با رهبران جامعه‌ مدنی درایران،"دانشکده تحصیلات تکمیلی مدیریت سیاسی دردانشگاه جرج واشینگتن"، گوگل و سازمان‌های غیر دولتی مثل خانه آزادی  و مرکز قربانیان شکنجه، پروژه تاکتیک های جدید در حقوق بشر، دارد تا به عرضه تسهیلات تخصصی و مواد آموزشی مطابق با استانداردهای بین المللی بپردازد.
 هیات علمی توانا
 مهرانگیز کارخانم کار دوره آموزشی‌ با عنوان "حمایت از حقوق زنان در ایران" را آموزش می‌‌دهد. این دوره آموزشی‌ موانع قانونی و اجتماعی که زنان برای رسیدن به تساوی مواجه می‌‌شوند را مورد بررسی‌ قرار می‌‌دهد. مباحث این دوره عبارتند از: دیدگاه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به زنان، حق زن بربدنش، از جمله مسایل مربوط به حجاب اجباری، خشونت جسمی‌ و جنسی‌، و محدودیت سفر و رفت و آمد خارج از خانه، حق زن در ازدواج، حق زن در طلاق، شروط ضمن عقد و راه های حمایت از حقوق زنان از طریق این شروط در طی عقد ازدواج، دسترسی زنان به پست های بالای مدیریت، رهبری و تصمیم گیری. خانم کار، یکی‌ از برجسته‌ترین مدافعان حقوق بشر، دانش پژوه و فعال حقوق زنان در ایران می‌ باشد. با وجود اينکه فعاليتهای او به طور مرتب توسط حکومت جمهوری اسلامی با محدوديت و توقف روبرو شده است، با اين حال در دادگاههای جزائی و مدنی ايران به عنوان وکيل مدافع فعال بودهاست و در بسياری از نشريات مستقل و تاثيرگذار ايران به طور مرتب مقالاتی به چاپ رساندهاست. از آنجایی که حکومت از حضور وی در مجامع عمومی‌ مثل رادیو، تلویزیون و کنفرانس‌ها جلوگیری به عمل آورده، او از مجامع بينالمللی به عنوان سکويی برای ابراز عقايدش و دفاع از حقوق انسانی مردم ايران استفادهکرده است. در آوريل سال ۲۰۰۰ به دنبال حضور در کنفرانس برلين، به اتهام اقدام عليه امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران دستگير و زندانی شد. سه اتهام از پنج اتهام وارده همچنان مفتوح است که در صورت بازگشت به ايران براساس آن اتهامات ممکن است دوباره دستگير شود. خانم کار در موسسه  Brookings و دانشگاه  Harvard فعالیت داشته است.

مجید محمدی
آقای محمدی دوره آموزشی‌ توانا تحت عنوان "مقدمه‌ای بر جامعه مدنی ایران" را تدریس می‌کند. در این دوره آموزشی‌، سیر تحول نهاد‌های قانونی و تاریخی جامعه مدنی ایران در زمینه کار و تجارت، فرهنگ و هنر، سیاست، مذهب، رسانه، زنان، جوانان و آموزش مورد بررسی‌ قرار می‌گیرد. در این دوره از افرادی که در این زمینه‌ها تجربه دارند استفاده می‌‌شود.
آقای محمدی یکی‌ از بهترین جامعه شناسان و متخصصان رسانه می‌‌باشد. آقای محمدی در Stony Brook Institute for Global Studies  به عنوان محقق فعالیت می‌کند. قبل از پیوستن به موسسه مزبور در سال ۲۰۰۹، او به عنوان استاد دستیار در   Glenville State College  ، محقق فوق دکترا در  Princeton University  ، و محقق سیاست بین الملل در Open Society Institute  مشغول به فعالیت بود. قبل از مهاجرت به آمریکا در سال ۲۰۰۰، آقای محمدی در کارگاه‌هایی‌ در زمینه اصلاح قوانین ایران مشغول به فعالیت بود. همچنین در دانشگاه دروس مربوط به سیاست، مذهب و رسانه را تدریس می‌‌کرد و به عنوان مشاور با برخی‌ از رسانه‌های ایرانی، موسسات عمومی‌ و مراکز پژوهشی همکاری می‌‌نمود. او در زمینه جامعه ایران کتاب‌های متعددی نوشته است.

محمد رضا نیکفر
آقای نیکفر درس تارنمای دمکراسی را تدریس نموده است. این تارنما یک برنامه‌ آموزش مدنی است که توسط موسسه‌ آلبرت شنکر و خانه‌ آزادی تهیه شده است. تارنمای دمکراسی مروری دارد بر معماری دمکراسی، اطلاعات مربوط به پس زمینه تاریخی این بحث و چارچوبی برای مقایسه‌ وضعیت حقوق سیاسی و آزادی‌های مدنی در کشورهای مختلف در سراسر جهان.
 آقای نیکفر یکی‌ از برجسته‌ترین محققان علوم سیاسی می‌‌باشد و هم اکنون در آلمان  Cologne به سر می‌‌برد. او متخصص در زمینه تاریخ اندیشه غرب و برخورد قانون غرب با تاریخ روشنفکری ایران می‌‌باشد. او اولین کتاب خود را در سال ۱۹۹۷ تحت عنوان  Erörterung des Satzes vom Grund bei Martin  به چاپ رساند و پس از آن    Violence, Human Rights and Civil Society (خشونت، حقوق بشر و جامعه مدنی)
  در سال ۱۹۹۹. او همچنین مقالات زیادی درباره فلسفه سیاسی و مذهب نوشته است. از جمله بهترین مقالات او عبارتند از: "الهیّات شکنجه" (که در مجله آنلاین نیلگون به فارسی‌ به چاپ رسیده),    “Playing Chess with A Gorilla - Habermas in Iran.” (بازی شطرنج با یک گوریل، هابرماس در ایران).

نانسی پیرسن
خانم پیرسن پروژه تاکتیک‌های نوین حقوق بشر، ۵ گام برای نوآوری تاکتیکی را تدریس می‌کند. این دوره فعالین مدنی در حوزه اجتماعی را در یک روند ۵ مرحله‌ای جهت بهبود تفکر استراتژیک و نوآوری تاکتیکی آموزش می‌‌دهد. طی‌ این دوره، شرکت کنندگان می‌‌توانند موقعیت خویش را تجزیه تحلیل کرده، تاکتیک‌های آزموده شده برای تحولات سیاسی اجتماعی را بررسی‌ کرده و برنامه‌های حقوق بشری را بر اساس نقاط قوت رهبری و مناسب‌ترین تاکتیک‌ها گسترش دهند.

خانم پیرسن هم اکنون مدیر بخش تاکتیک‌های نوین حقوق بشر در مرکز قربانیان شکنجه می‌‌باشد. او کارگاه‌های ایجاد ظرفیت برای بسیاری از گروه‌ها را بوجود آورده از جمله: متخصصان در زمینه سلامت روحی‌ روانی‌ و خدمات اجتماعی، پناهندگانی که در کمپ‌ها زندگی‌ می‌‌کنند و گروه وسیعی از مدافعان حقوق بشر درسرتاسر دنیا. قبل از پیوستن به مرکز قربانیان شکنجه در سال ۱۹۹۹، او به مدت ۸ سال در فیلیپین مشغول به فعالیت بود. در سال‌های پایانی اقامتش در فیلیپین (۸-۱۹۹۷) او بر روی کتابی در خصوص زنان قربانی شکنجه با نام "دستور العملی برای شفا: مراقبت خاص (جنسیتی) از زنان قربانی شکنجه" کار کرد.

نیما راشدان
آقای راشدان راهنمای امنیت سایبری برای فعالان را به روز کرده و دوره آموزشی مربوطه را هدایت می‌‌کند. در این دوره به شرکت کنندگان آموزش داده می‌‌شود که چگونه امنیت خود و همکاران‌شان را در دنیای مجازی تامین کنند. این دوره، مباحث به روز امنیت سایبری را شامل می‌‌شود، از آن جمله: نرم افزارهای مخرب (بد نرم افزارها)، ویروس ها، امنیت ایمیل و مرورگر ها، محافظت در برابر جاسوس افزارها و هرزنامه ها، فیلترینگ در ایران و دورزدن سانسور در اینترنت.

آقای راشدان تحلیل گر سیاسی مستقل است که در رشته‌های کامپیوتر و علوم سیاسی تحصیل نموده. او در ارتباط نزدیک با جامعه فعال اینترنتی در ایران می‌‌باشد.

کتلین شیفِر
خانم شیفر "ایجاد توانایی‌‌های رهبری" را در طول ۸ هفته  در رابطه با دانشکده تحصیلات تکمیلی مدیریت سیاسی دانشگاه جورج واشینگتن آموزش می‌‌دهد. این درس به عنوان درسی در سطح کارشناسی ارشد به شرکت کنندگان در کشف و بالا بردن توانایی‌های خود در رهبری موفق مبارزه‌ مدنی یاری می رساند. خانم شیفر در آموزش رهبری سیاسی، به دانش جویان کمک می‌‌کند تا توانایی‌‌های خود را در رهبری شناسایی کنند، و یاد بگیرند که چگونه از مهارت‌هایشان در صحنه سیاسی اجتماعی استفاده کنند. در سال ۱۹۹۵، خانم شیفر "پیوند رهبری"   Leadership Connection  را تاسیس نمود که در آن به افراد آموزش می‌‌دهد چگونه رهبران موثرتری باشند. بنیاد بیل و ملیندا گیتس  Bill and Melinda Gates Foundation  ، بانک جهانی‌  World Bank  ، سازمان ملل  United Nations و همچنین مدیران و مقامات دولتی از رهنمود‌های او بهره می‌‌گیرند.


 
 همکاران توانا
آیدین جهانبخش - روزنامه نگار ایرانی که منابع فارسی "توانا" را ویرایش می کند. اوتجربه ده سال ‌ نوشتن و دبیری در رسانه‌های اصلاح طلبی چون ایسنا، ایلنا و روزنامه گلستان ایران را دارد. آیدین عاشق موسیقی سنتی ایران است.
 بنیامین دِکِر - محقق ارشد "توانا" است که ببشتر بر مطالعات میدانی "توانا" تمرکز دارد. بنیامین به اسرائیل، مصر و اردن سفر کرده و زبان عربی و عبری خوانده است. او یک دونده جدی و بلاگر در حوزه موسیقی است. 
  
اکبر عطری- فعال با سابقه‌ حقوق بشر و یکی از رهبران پیشین جنبش دانشجویی در ایران تهیه همه‌ مواد آموزشی را به زبان فارسی تحت نظر دارد و تلاش‌های توانا در ایجاد ارتباط را مدیریت می کند. عطری که در یک روستای کوچک در آذربایجان متولد شده درک قابل توجهی از اقشار مختلف اجتماعی ایران از مزارع روستایی تا کارگاه‌های شهری و دانشگاه‌های بزرگ و فراتر از آنها را به این عرصه‌ فعالیت می آورد. عطری یکی از رهبران شناخته شده‌ مدنی و مفسر رویدادهای جاری و موثر بر جامعه مدنی ایران در رسانه‌های ایرانی و بین‌المللی است.
 لیلا عطیه - پایگاه اینترنتی "توانا" را مدیریت کرده و ظرفیت‌های فن آوری آن را توسعه می بخشد. لیلا علاقه‌ وافری به فرهنگ خاورمیانه دارد و در دانشگاه اردن و دانشگاه آمریکایی قاهره به مطالعه در زبان عربی مشغول بوده است. او فارغ التحصیل برجسته‌ دانشگاه آستین تگزاس است.
اِلِنا گوردون- یکی از موسسان و مدیر اجرایی «مرکز آزادی خاورمیانه» است. او از سال 2003 حامی سرسخت فعالان لیبرال دمکراسی در منطقه‌ خاورمیانه بوده است. وی راهبرد و عملیات مرکز آزادی خاورمیانه را هدایت می کند و حرکت سریع و اولیه‌ این مرکز به سوی دنیای یادگیری الکترونیک را با "موسسه‌ی فعالیت گرایی مجازی" برای رهبران زن در دنیای عرب به پیش رانده است. این موسسه جایزه‌ای را در این حوزه‌ کاری دریافت کرده است. اِلِنا بیش از ده سال تجربه‌ مدیریت در بخش انتفاعی را با خود به عرصه‌ رهبری موسسات غیر انتفاعی آورده است. او دارای کارشناسی ارشد در فلسفه، سیاست و اقتصاد از دانشگاه آکسفورد است. اِلِنا عاشق دریانوردی و فضا‌های باز و گسترده در جنوب غرب آمریکاست. 
 مریم معمار صادقی- بنیانگذار و مدیرسایت توانا، متخصص برنامه‌های پیشبرد دمکراسی و مدافع صریح آزادی اینترنت، حقوق زنان و آزادی های مدنی درسطح جهان است. او دارای پانزده سال تجربه در ظرفیت سازی در جوامع مدنی بین المللی در خاورمیانه و دیگر مناطق، شامل سه سال کار در منطقه بالکان در شرایط پس از جنگ است. پیش از این مریم برنامه‌های خاور میانه خانه آزادی را مدیریت کرده و همچنین در سازمان بین المللی برای مهاجرت، کمیته بین المللی نجات و موسسه دفاع فعالیت کرده. او به قدرت تکنولوژی و توانایی آن در تعالی بخشیدن، قدرت دادن و آزاد کردن، حقیقتا باور دارد.
 آناهیتا شاهرخی وکیل حقوق بشر می‌‌باشد. او از دانشکده حقوق دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده و به عنوان وکیل مدافع حقوق بشر در ایران فعال بوده. او در دانشگاه نوتر دام تحصیلات حقوقی خود را تکمیل نموده. آناهیتا دوره‌های آموزشی حقوق زنان و حقوق بشر توانا را اداره می‌‌کند. او مسلط به زبان‌های انگلیسی‌ و فارسی‌ می‌‌باشد و عاشق کوهنوردی است.
   
***
  "توانا" یکی از پروژه‌های مرکز آزادی خاورمیانه است و منابع مالی خود را از دفتردمکراسی، حقوق بشر و نیروی کار در وزارت خارجه‌ آمریکا ، بنیاد ملی‌ برای دموکراسی و گوگل دریافت می کند. پایگاه خواهر "توانا"،موسسه‌ آموزشی آنلاین است که برنامه‌ آموزش الکترونیکی برای رهبران زنِ در حال ظهور در خاور میانه‌ عربی محسوب می شود.
***
 لطفا از صفحه" پرسش و پاسخ" دیدن کنید، یا با این ایمیل با ما تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید:  

مجید محمدی سپیده پورآقایی مرتضی اصلاحچی رعنا حسینی امین بزرگیان آرش سبحانی واتسلاو هاول محمد مصطفاییشهلا شفیق سعید پیوندی زینا انور کیت بیگولو عبدالکریم لاهیجی مهرداد مشایخی هوشنگ اسدی رودی بختيار رکسانا صابری آرش نراقی سراج الدين میردامادی اسما خدر آرشام پارسی نیک آهنگ کوثر ربیعه قدیر نیما راشدان روزبه مير ابراهيمي عبد الوهاب العريض رامى نخله ایوان مارُویک یانگ جیان لی سعید قاسمی نژاد احمد رأفت علی افشاری رویا برومند مهرانگیز کار حسن ماسالی على اكبر موسوى محسن سازگارا فریبا داودی مهاجر



"توانا" فضای آموزشی الکترونیکی برای کنشگران مدنی ایرانی است. توانا دروس آموزشی زنده الکترونیکی، پادکست، جزوه‌ها و منابع آموزشی،مطالعات موردی مربوط به مبارزات مدنی جهانی(تجربه ها)، مصاحبه های ویدیویی با رهبران مدنی، کتابخانه‌ منابع دمکراسی و حقوق بشر ... عرضه می کند.
 info@tavaana.org

***********************************************************
***
خوانندگان گرامی؛
برای چهار سال گذار به عنوان یک سایت دوزبانه برای گسترش حقوق بشر و آزادی در ایران فعالیت می‌کرد. گذار، پاسخی بود به عکس العمل رژیم ایران در فرونشاندن آزادی بیان. وقتی رژیم ایران جلوی رسانه‌های مستقل را می‌گرفت، گذار به عنوان یک رسانه پرطراوت و پرمحتوی جهت بحث و بررسی مسائل مهم روز متولد شد . گذار، از روزنامه نگاران پرسابقه، نویسندگان بزرگ، تحلیلگران سیاسی، فعالین حقوق بشر و وبلاگ نویسان و نویسندگان جوان مقالات و نوشته‌هایشان را منتشر می‌کرد
توانایی گذار در انتشار نظرات و دیدگاه های متفاوت این اجازه را به آن داد که محل مطرح شدن دیدگاه های مختلف برای بحث های آزاد و انتقادی باشد.سپاس فراوان از حضور شما، از همراهی ها و همدلی شما در مطالعه این نشریه ماهانه. گذار به دلیل کیفیت، موقعیت شناسی، گستره دید و دیدگاههای یگانه اش شهرت یافت. گذار حقوق بشر و آرمانهای آزادیخواهانه ایرانیان را با به چالش کشیدن قدرت متجاوز و سرکوبگر رژیم همراهی کرد .گذار تلاش کرد تا خطوط قرمزی را که رژیم سعی داشت با آن فضای آزادی بیان را محدود کند با مطرح کردن موضوعاتی چون حقوق زنان، کارگران، اقلیتها، مساله سکولاریسم و فدرالیسم ، جایگاه اصلاح طلبان و آینده جنبش سبز به عقب براند .
با وجود این همه دستاورد ، گذار به دلیل مسائل مالی متاسفانه مجال ادامه فعالیت نیافته است؛ با این همه مقالات گذار آرشیو شده جهت دسترسی خوانندگان باقی خواهد ماند. گذار اینک به عنوان یک منبع میزبان نویسندگان و فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران است. در کنار کتابخانه آرشیو شده، شما می‌توانید از دستورالعمل های گذار برای سازمان دهی های سیاسی و حقوق بشری استفاده کنید
خانه آزادی حمایت قوی خود را از حقوق بشر و دموکراسی در ایران ادامه خواهد داد . ما صمیمانه همراهی شما در این تلاش را قدردانی میکنیم.
با احترام
خانه آزادی
 *******************************************************

«خانه آزادی» به واسطه‌ی پروژه‌‌اش گذار، همچنین به گردآوری ترجمه‌ی فارسی آثار کلیدی دموکراسی اقدام کرده، که فهرست آن در ادامه آمده است.


هیچ نظری موجود نیست: