نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ اسفند ۱, یکشنبه

بازيگران زن اين فيلم، ليلا حاتمی، سارينا فرهادی و ساره بيات و بازيگران مرد آن پيمان معادی، بابک کريمی و شهاب حسينی هستند. «جدايی نادر از سيمين» به کارگردانی اصغر فرهادی در روزهای ۲۶ و ۲۷ بهمن در جشنواره بين‌المللی فيلم برلين نمايش داده شد و قرار است فردا نيز به روی پرده برود. از زمان نمايش «جدايی نادر از سيمين» در برليناله عموم صاحب‌نظران و منتقدان سينما اين فيلم را شايسته دريافت جايزه خرس طلايی دانستند. اصغر فرهادی دو سال پيش نيز موفق شده بود با فيلم «درباره الی» جايزه خرس نقره‌ای پنجاه و نهمين دوره جشنواره برلين را از آن خود کند. «جدايی نادر از سيمين» هم مانند «درباره الی» به سويه‌های پنهان در رفتار انسان‌ها می‌پردازد. سيمين و همسرش نادر قصد دارند از ايران به کشور ديگری مهاجرت کنند. مقدمات سفر فراهم شده که نادر ناگهان ترديد می‌کند و به‌دليل پدرش که به بيماری آلزايمر مبتلاست از مهاجرت صرف‌نظر می‌کند. کار اين زن و شوهر به جدايی می‌کشد، سيمين از دادگاه خانواده تقاضای طلاق می‌کند و وقتی که با تقاضای او موافقت نمی‌شود، به خانه پدرش برمی‌گردد. تنها فرزند آن‌ها، ترمه اما تصميم می‌گيرد پيش پدرش بماند. نادر که به‌دليل گرفتاری‌های زندگی روزانه از عهده پرستاری پدر به‌تنهايی برنمی‌آيد، زنی به‌نام راضيه را به پرستاری از پدرش می‌گمارد. راضيه باردار است و به خانواده‌اش اطلاع نداده که در نزد نادر کار می‌کند. يک روز که نادر به خانه برمی‌گردد، می‌بيند راضيه پدرش را به ميز طناب‌پيچ کرده و پی کاری از خانه بيرون رفته است. وقتی راضيه برمی‌گردد، نادر او را به‌سختی مجازات می‌کند. اما هم‌زمان تصوری که دخترش، ترمه از او در ذهن دارد کاملاً ويران می‌شود. اصغر فرهادی در نشست خبری «جدايی نادر از سيمين» در روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن گفت: «يکی ازجنبه‌های اين فيلم چالشی است که ميان طرفداران سنت و طرفداران زندگی مدرن وجود دارد.» جايزه بزرگ هیأت داوران را فيلم «اسب تورين» ساخته بلا تار، فيلم‌ساز نامی مجارستانی و رقيب تنگاتنگ اصغر فرهادی در اين دوره از جشنواره، از آن خود کرد. اين فيلم که از قلمرو سينمای مؤلف می‌آيد، امضای کارگردان را پای خود دارد: نماهای طولانی، حرکت کند دوربين، تصاوير سياه و سفيد و ديالوگ‌های بسيار موجز و کوتاه. خرس نقره‌ای بهترين کارگردانی اين دوره را اولريش کوهلر، فيلم‌ساز آلمانی به خاطر فيلم «بيماری خواب» به دست آورد. خبرگزاری آلمان نوشته است که ايزابلا روسلينی، رئيس هیأت داوران امسال و همکارانش با انتخاب‌های خود به دليل فشارهای مختلف بر سينماگران ايرانی در اين کشور، از آن‌ها پشتيبانی کرده‌اند. افزون بر سانسور شديد در سينمای ايران، جعفر پناهی، فيلم‌ساز مطرح ايرانی که جايزه خرس نقره‌ای سال ۲۰۰۶ را با فيلم «آفسايد» برنده شد به شش سال حبس تعزيری و ٢٠ سال محروميت از ساختن فيلم، فيلم‌نامه‌نويسی و سفر به خارج از کشور محکوم شد. جعفر پناهی امسال عضو هيأت داوران جشنواره برلين بود اما به دليل محکوميت قضايی‌اش نتوانست به جشنواره بيايد. اصغر فرهادی کارگردان و فيلم‌نامه‌نويس ۳۸ ساله ايرانی تاکنون سه بار در سال‌های ۱۳۸۴، ۱۳۸۷ و ۱۳۸۹ برنده جايزه سيمرغ بلورين بهترين کارگردانی در جشنواره فيلم فجر شده‌است. فرهادی مجموعه تلويزيونی داستان يک شهر را در سال ۱۳۷۸ - ۱۳۸۰ و سپس فيلم‌های بلند رقص در غبار (۱۳۸۱)، شهر زيبا (۱۳۸۲)، چهارشنبه‌سوری (۱۳۸۴) و درباره الی (۱۳۸۷) ساخت. فيلم‌ها و نمايش‌نامه‌های او همواره از مطرح‌ترين آثار سينمای ايران به‌شمار آمده‌اند.



بازيگران زن اين فيلم، ليلا حاتمی، سارينا فرهادی و ساره بيات و بازيگران مرد آن پيمان معادی، بابک کريمی و شهاب حسينی هستند.
«جدايی نادر از سيمين» به کارگردانی اصغر فرهادی در روزهای ۲۶ و ۲۷ بهمن در جشنواره بين‌المللی فيلم برلين نمايش داده شد و قرار است فردا نيز به روی پرده برود.

از زمان نمايش «جدايی نادر از سيمين» در برليناله عموم صاحب‌نظران و منتقدان سينما اين فيلم را شايسته دريافت جايزه خرس طلايی دانستند.

اصغر فرهادی دو سال پيش نيز موفق شده بود با فيلم «درباره الی» جايزه خرس نقره‌ای پنجاه و نهمين دوره جشنواره برلين را از آن خود کند.

«جدايی نادر از سيمين» هم مانند «درباره الی» به سويه‌های پنهان در رفتار انسان‌ها می‌پردازد.
سيمين و همسرش نادر قصد دارند از ايران به کشور ديگری مهاجرت کنند. مقدمات سفر فراهم شده که نادر ناگهان ترديد می‌کند و به‌دليل پدرش که به بيماری آلزايمر مبتلاست از مهاجرت صرف‌نظر می‌کند.
کار اين زن و شوهر به جدايی می‌کشد، سيمين از دادگاه خانواده تقاضای طلاق می‌کند و وقتی که با تقاضای او موافقت نمی‌شود، به خانه پدرش برمی‌گردد.

تنها فرزند آن‌ها، ترمه اما تصميم می‌گيرد پيش پدرش بماند. نادر که به‌دليل گرفتاری‌های زندگی روزانه از عهده پرستاری پدر به‌تنهايی برنمی‌آيد، زنی به‌نام راضيه را به پرستاری از پدرش می‌گمارد. راضيه باردار است و به خانواده‌اش اطلاع نداده که در نزد نادر کار می‌کند.
يک روز که نادر به خانه برمی‌گردد، می‌بيند راضيه پدرش را به ميز طناب‌پيچ کرده و پی کاری از خانه بيرون رفته است. وقتی راضيه برمی‌گردد، نادر او را به‌سختی مجازات می‌کند. اما هم‌زمان تصوری که دخترش، ترمه از او در ذهن دارد کاملاً ويران می‌شود.
اصغر فرهادی در نشست خبری «جدايی نادر از سيمين» در روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن گفت: «يکی ازجنبه‌های اين فيلم چالشی است که ميان طرفداران سنت و طرفداران زندگی مدرن وجود دارد.»


جايزه بزرگ هیأت داوران را فيلم «اسب تورين» ساخته بلا تار، فيلم‌ساز نامی مجارستانی و رقيب تنگاتنگ اصغر فرهادی در اين دوره از جشنواره، از آن خود کرد.

اين فيلم که از قلمرو سينمای مؤلف می‌آيد، امضای کارگردان را پای خود دارد: نماهای طولانی، حرکت کند دوربين، تصاوير سياه و سفيد و ديالوگ‌های بسيار موجز و کوتاه.

خرس نقره‌ای بهترين کارگردانی اين دوره را اولريش کوهلر، فيلم‌ساز آلمانی به خاطر فيلم «بيماری خواب» به دست آورد.

خبرگزاری آلمان نوشته است که ايزابلا روسلينی، رئيس هیأت داوران امسال و همکارانش با انتخاب‌های خود به دليل فشارهای مختلف بر سينماگران ايرانی در اين کشور، از آن‌ها پشتيبانی کرده‌اند. افزون بر سانسور شديد در سينمای ايران، جعفر پناهی، فيلم‌ساز مطرح ايرانی که جايزه خرس نقره‌ای سال ۲۰۰۶ را با فيلم «آفسايد» برنده شد به شش سال حبس تعزيری و ٢٠ سال محروميت از ساختن فيلم، فيلم‌نامه‌نويسی و سفر به خارج از کشور محکوم شد.
جعفر پناهی امسال عضو هيأت داوران جشنواره برلين بود اما به دليل محکوميت قضايی‌اش نتوانست به جشنواره بيايد.

اصغر فرهادی کارگردان و فيلم‌نامه‌نويس ۳۸ ساله ايرانی تاکنون سه بار در سال‌های ۱۳۸۴، ۱۳۸۷ و ۱۳۸۹ برنده جايزه سيمرغ بلورين بهترين کارگردانی در جشنواره فيلم فجر شده‌است.

فرهادی مجموعه تلويزيونی داستان يک شهر را در سال ۱۳۷۸ - ۱۳۸۰ و سپس فيلم‌های بلند رقص در غبار (۱۳۸۱)، شهر زيبا (۱۳۸۲)، چهارشنبه‌سوری (۱۳۸۴) و درباره الی (۱۳۸۷) ساخت. فيلم‌ها و نمايش‌نامه‌های او همواره از مطرح‌ترين آثار سينمای ايران به‌شمار آمده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: