نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ مهر ۱۵, پنجشنبه

15مهر :با گذشت 6 روز از اجرای طرح فروش ذخاير ارزی حدود 10 ميليارد يورو ودلار از ذخاير ارزی بانک مرکزی کم شده است

آفتاب : بحران ارزی اخير که از قطع همکاري‌ بانک‌های دوبی و عدم تحويل ارز به فعالان اقتصادی کشورمان آغاز شد افزايش بيش از 10 درصدی نرخ دلار، يورو و درهم امارات به عنوان ارزهای اصلی کشور را در پی داشت. در اثر اين تحولات و افزايش نرخ ارزها؛ کمبود شديدی در بازار ايجاد شد و هجوم سفته بازان و دلالان و بخشی از مردم برای خريد ارز با اهداف سود بردن و حفظ ارزش پول خود و رفع نيازهای خود در آينده، تلاطم شديدی در بازار ايجاد کرد.
بانک مرکزی هم برای جلوگيری از افزايش بيش از حد نرخ ارزها و تامين نياز وارد کنندگان و متقاضيان ارز اقدام به فروش ذخاير ارزی و طلای خود نمود و در چند مرحله قيمت فروش را از 1095 تومان در هر دلار تا 1070 تومان کاهش داد اما نتيجه اين کار کاهش ذخاير ارزی کشور و بانک مرکزی بود که خطرات و اثرات سوئی در آينده نزديک خواهد داشت.

در کل کشور بيش از 500 صرافی دارای مجوز از بانک مرکزی فعاليت مي‌کنند که با توجه به تحويل 300 هزارتا 20 ميليون دلار و يورو به اين صرافي‌ها؛ روزانه حداقل يک‌و نيم ميليارد دلار و يورو توسط بانک مرکزی از ذخاير ارزی کشور فروخته شده است و با گذشت 6 روز از اجرای اين طرح حدود 10 ميليارد يورو ودلار از ذخاير ارزی بانک مرکزی کم شده که تا پايان بحران ارزی و رسيدن تا نرخ 1060 تومان حداقل 10 ميليارد دلار ديگر هم بايد فروخته شود.

با توجه به گذشت يک هفته از آغاز فروش ارز توسط بانک مرکزي، تاکنون حداقل 10 ميليارد دلار و يورو از ذخاير ارزی کشور از بانک مرکزی خارج شده و علاوه بر کاهش ذخاير ارزي، نقدينگی دريافت شده توسط بانک مرکزی در ازای فروش ارزها به‌زودی به صورت نقدينگی به بازار تزريق شده و بالا رفتن تورم را به دنبال خواهد داشت.

با کاهش ذخاير ارزی بانک مرکزی امکان ايفای نفش اين بانک در مبادلات جهاني، تاثيرگزاری بر واردات و صادرات کشور و تنظيم ارزش پول ملی کاهش خواهد يافت و توان امنيت اقتصادی کشور دچار مشکل خواهد شد.

از سوی ديگر با انتقال اين ارزها به مردم عادی امکان تاثيرگزاری بر نرخ ارزها توسط بانک مرکزی کاهش يافته و هرکس هر زمانی دلش خواست مي‌تواند اقدام به افزايش نرخ ارز نموده و نظام ارزی کشور را دچار اختلال نمايد.

هیچ نظری موجود نیست: