نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ فروردین ۱۹, پنجشنبه

واردات بيشتر با دلار كمتر

دنیای اقتصاد -18 فروردین 89

واردات بيشتر با دلار كمتر

اوضاع تجارت خارجي در سال گذشته

دنياي اقتصاد- آمار رسمي منتشر شده از اوضاع تجارت خارجي كشور در سال گذشته اگر چه حاكي از كاهش 6/1درصدي ارزش واردات است، اما افزايش 5/17درصدي وزن كالاهاي وارداتي دلالت بر آن دارد كه آنچه باعث كاهش ارزش واردات شده نه كاهش حجم واردات كه كاهش قيمت‌هاي جهاني بوده است. همين عامل باعث شده است كه به رغم افزايش 40درصدي حجم صادرات غيرنفتي فقط شاهد 10‌درصد رشد ارزش در اين حوزه باشيم.

گزارش تجارت خارجی کشور در سال 88

صادرات 3/21 میلیارد دلاري

1 /55 میلیارد دلار کالا وارد شد

گروه بازرگانی - آمار رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد که در سال 88 به‌رغم رشد 1/10 درصدی صادرات غیرنفتی، واردات با کاهش 59/1 درصدی رو به رو شده است. تجارت خارجی کشور طی سال گذشته با 21 ميليارد و ٣٢١ ميليون دلار صادرات غیرنفتی در برابر 55 ميليارد و 189 ميليون دلار واردات رسمی، رقم خورده است.

به گزارش روابط‌ عمومي گمرك ايران، وزن اين ميزان صادرات غيرنفتي 46 ميليون و 470 هزار تن بود كه به لحاظ وزن نيز 59/39 درصد رشد داشته است. در سال گذشته ارزش صادرات غيرنفتي كشورمان با احتساب ميعانات گازي و تجارت چمداني به 25 ميليارد و 596 ميليون دلار رسيد.

اقلام عمده صادراتي

ساير گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي عمده‌ترين كالاي صادراتي در سال 88 بوده است. سهم اين كالا از صادرات غيرنفتي كشورمان در مدت ياد شده يك ميليارد و 17 ميليون دلار بود و 77/4 درصد از كل صادرات غيرنفتي به اين كالا اختصاص داشت.

پروپان مايع شده در جايگاه دوم قرار گرفت و با 961 ميليون دلار 51/4درصد از كل صادرات غيرنفتي را به خود اختصاص داد. پلي‌اتيلن گريد فيلم با 934 ميليون و 300 هزار دلار سومين كالاي عمده صادراتي كشورمان بود كه صادرات اين كالا نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزايش 769 درصدي همراه بود.

جايگاه بعدي نيز به پسته اختصاص دارد كه سهم اين كالا از صادرات غيرنفتي در سال گذشته به 928 ميليون دلار رسيد. متانول نیز با 653 ميليون دلار از جمله عمده‌ترین کالاهای صادراتی کشور بود.

از این اقلام و آمار چنین بر می‌آید که میعانات گازی و فرآورده‌های پتروشیمی همچنان در صدر فهرست کالاهای صادراتی کشور قرار دارند.

افول تجارت مرزنشينان

مرزنشينان در سال گذشته در مجموع 46 ميليون و 500 هزار دلار انواع كالا به روش تجارت چمداني صادر كردند كه اين ميزان صادرات در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از آن 94/5 درصد كاهش داشت.

وزن صادرات از محل تجارت چمداني نيز در اين مدت 39 هزار و 800 تن برآورد شده كه از اين نظر در مقايسه با مدت مشابه سال 87 با 5 درصد افزايش همراه شده است.

خريداران عمده كالاي ايراني

در سال گذشته عراق با واردات 4 ميليارد و 109 ميليون دلار انواع كالاي ايراني عمده‌ترين واردكننده كالا از ايران بود؛ اگر چه پیش‌بینی می‌شد که ارزش صادرات به این کشور کمتر از این رقم باشد. در اين مدت 32/19 درصد از كل صادرات غيرنفتي كشورمان به كشور عراق اختصاص داشت.

چيني‌ها با خريد سه ميليارد و 120 ميليون دلار انواع كالاي ايراني، دومين كشور بزرگ واردكننده كالا از ايران بودند. سهم چين از كل صادرات غيرنفتي ايران در اين مدت به 66/14 درصد رسيد. امارات متحده عربي با 2 ميليارد و 875 ميليون دلار در جايگاه سوم قرار گرفت و 51/13 درصد از كل صادرات غيرنفتي كشورمان راهی اين كشور شد. هند نیز که طی سالیان گذشته کم‌کم به یکی از شرکای اصلی تجارت خارجی ایران تبدیل شده است، با يك ميليارد و 263 ميليون دلار و افغانستان با يك ميليارد و دو ميليون دلار رتبه‌هاي چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

واردات؛ از بنزین تا گندم

طی سال گذشته 51 ميليون و 851 هزار تن کالا وارد کشور شد که از اين نظر در مقايسه با مدت مشابه سال پیش از آن 45/17 درصد افزايش داشت. با این حال ارزش این میزان واردات 55 ميليارد و 189 ميليون دلار بوده كه نشانگر 52/1 درصد كاهش در مقایسه با سال 87 است. در سال گذشته بنزين عمده‌ترين كالاي وارداتي كشورمان بود که به ترتیب 3/8 درصد از ارزش و 15 درصد از وزن کل واردات را به خود اختصاص داد. شمش از آهن و فولاد غيرممزوج با 79/3 درصد سهم ارزشي و 46/8 درصد سهم وزني در جايگاه دوم و گندم با 14/2درصد سهم ارزشي و 9 درصد سهم وزني در جایگاه سوم قرار گرفتند.

و اما شرکای اصلی واردات ایران غیر از عراق و افغانستان همان شرکای عمده صادرات هستند. در مدت يادشده امارات متحده عربي مبدا 26 /29 درصد از كل ارزش واردات كشورمان بود و به عنوان بزرگ‌ترين كشور صادركننده كالا به ايران رتبه نخست را در ميان ساير كشورها به خود اختصاص داد. چين با اختصاص 77/8 درصد سهم ارزشي رتبه دوم و آلمان نيز با 48/8 درصد سهم در رتبه سوم جاي گرفت. كشورهاي كره و سوئيس نيز به ترتيب 26/6 درصد و 87/3 درصد از ارزش كل واردات ايران را به خود اختصاص دادند و چهارمین و پنجمین صادر‌کننده اصلی کالا به ایران بودند.

هیچ نظری موجود نیست: