نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ فروردین ۱۱, چهارشنبه

از سیل قم تا زیبا سازی رودخانه خرم آباد؛ نوشته‌ی محسن تیزهوش

از سیل قم تا زیبا سازی رودخانه خرم آباد؛ نوشته‌ی محسن تیزهوش

چهارشنبه , ۱۱ فروردین , ۱۳۸۹ @ ۵:۲۳ ب.ظ
ا

محسن تیزهوش، وبلاگ‌نویس و فعال محیط زیست

نام پروژه را زیبا سازی رودخانه خرم آباد نهاده اند.همان رودخانه ای را می گویم که با ۱۱۰ کیلومتر طول مرکز استان لرستان را به دو نیم تقسیم کرده است. همان رودخانه ای را می گویم که سالهاست در انتظار زاینده رود شدن است. همان رودخانه ای که مردم شهر بود و نبودش را یکی می دانند…

تابستان سال ۸۷ بود که به دست ماشین های شهرداری، رود خانه را با ماهی هایش شخم زدند تا رودخانه را لایروبی کنند اما تنها هزاران ماهی بی دفاع از بین رفتند و متاسفانه رودخانه همان که بود باقی ماند.از چند ماه پیش عملیاتی در داخل رودخانه ( در قسمتی از آن ) آغاز شد و زمزمه هایی در بین مردم شکل گرفت مبنی بر این که قرار است در این قسمت از رودخانه پارکینگ احداث شود. این در حالی بود که شهرداری نام این پروژه را زیباسازی رودخانه خرم آباد نام نهاده بود.

چند روز مانده تا سال جدید به سمت دفتر کارگاه این پروژه رفتم تا از مسوولان این پروژه چند سوال بپرسم. اما تنها توانستم با یکی از کارگران صحبت کنم. از او در مورد پروژه پرسیدم و او نیز گفت که قرار است برای فصل تابستان رودخانه را پارکینگ کنیم.از همان روز ماجرای سیل عجیب و غریب قم در ذهنم شکل گرفت تا در آستانه یک سالگی آن سیل معروف تفاوت ها و شباهت های بین دو شهر را با خود مرور کنم.

به هر حال این گذشت تا همین دیروز که دوباره راهی مرکز شهر شدم و بعد از گرفتن چند عکس از رودخانه به سراغ رئیس کارگاه این پروژه رفتم. مسوول مورد نظر در پاسخ به این سوال من که آیا سیل قم را فراموش کرده اید که می خواهید در مکان پارکینگ احداث کنید، گفت: اینجا ۱۰۰ درصد سیل نمی آید و اصلا قرار نیست در این مکان پارکینگ ایجاد کنیم و آن کارگر در جریان نبوده است. وی در ادامه گفت: قرار است برای مردم محل تفریح ایجاد کنیم و طبق بررسی های ما سیلی نخواهد آمد که شما نگران اش شده اید.

در مرداد ماه سال گذشته همایشی در خرم آباد برگزار شد با عنوان ساماندهی رودخانه خرم آباد که به همت شرکت آب منطقه ای لرستان برگزار شده بود، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان هدف از برگزاری همایش را استفاده از نظرات کارشناسان و اطلاع رسانی در خصوص اجرای این طرح عنوان کرد.

“امیر حمزه حقی آبی” گفت: در راستای اجرای این طرح، مطالعات بر روی مسیر شش کیلومتری رودخانه خرم آباد از تنگ شبیخون تا روستای چم مهر توسط مشاور آغاز شده است. وی تصریح کرد: در حال حاضر مطالعات ۵۰۰ متر از این طرح به اتمام رسیده و عملیات اجرایی آن شروع شده است.

وی اضافه کرد: برای اجرایی کردن این طرح در مسیر ۵۰۰ متر مطالعه شده، اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که در صورت نبود مشکلاتی در مسیر رودخانه این طرح تا دو ماه آینده در این مسیر اجرایی می شود. وی اظهار داشت: مسیر ۵۰۰ متر یاد شده در محدوده پل شهدا تا پل صفوی اجرایی می شود و به ساختار کلی این پل ها هیچگونه ضربه ای وارد نخواهد شد. معاون برنامه ریزی استانداری لرستان نیز با اشاره به اهمیت ساماندهی رودخانه خرم آباد افزود: مطالعات ساماندهی رودخانه خرم آباد از دو سال گذشته در دستور کار مدیریت استان قرار گرفته است و برخی از منابع عمرانی استان نیز برای این مهم در نظر گرفته شده است.

در هر صورت عملیات زیباسازی رودخانه خرم آباد با سرعت در حال پیشروی است و به احتمال زیاد تا یک ماه آینده پروژه افتتاح خواهد شد. هدفم از نوشتن این مطلب این است؛ اگر قرار است در نهایت این پروژه پارکینگ شود چرا هزینه آن صرف احداث یک پارکینگ طبقاتی نمی شود. اگر قرار است برای مردم محل تفریح ایجاد شود باید به این نیز فکر کرد که هیچ کس نمی توانست پیش بینی کند که در فروردین ماه سال گذشته در قم سیل بیایید. هر چند اقلیم خرم آباد با قم فاصله بسیار دارد اما اگر خدای ناکرده سیل آمد آن وقت…

امروز ۱۱ فروردین است…یک سال از سیل قم گذشته است، اما آیا درس هایی که آن سیل به ما آموخت را هنوز هم به یاد داریم؟

منبع: وبلاگ آوازی محیط زیست ایران


هیچ نظری موجود نیست: