نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ فروردین ۱۱, چهارشنبه

انتشار ناگفته هاي نماينده ساواك در عمليات نظامي كردستان عراق


این کتاب اطلاعات به کلی سری و محرمانه ایران را در دهه های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ را بیان می کند و شامل فصولي چون عملیات سری ساواک درکردستان عراق و استفاده از کردهاي بارزاني در جهت نیت شاه،اسرار پشت پرده قرارداد الجزایر و نقش بارزانی،چگونگی ترور تیمور بختیار درعراق و نيز وضع كردها در بعد از انقلاب می باشد.
ناگفته هاي نماينده ساواك در عمليات نظامي كردستان عراق محور كتاب جديد دكتر عرفان قانعي فرد است كه به زودي باعنوان "تند باد حوادث" روانه بازار كتاب خواهد شد.
به گزارش "كردستان امروز"، "تند باد حوادث" از مجموعه تاریخ شفاهی کردستان معاصر، ناگفته های عیسی پژمان نماینده شاه و مامور ساواک در کردستان است که توسط عرفان قانعی فرد محقق تاريخ معاصر در پاریس صورت گرفته است و در ۵۵۰ صفحه به زودی توسط نشر علم در ۳۲۰۰ نسخه منتشر خواهد شد. عیسی پژمان فرزند عبدالله در سال ۱۳۰۳ در سنندج دیده به جهان گشود وی از دانشگاه ملی لیسانس حقوق قضایی اخذ کرد و بعد از خدمت در ارتش به ساواک منتقل شد که تا سال ۱۳۵۵ ادامه یافت. عیسی پژمان رئیس سابق نمایندگی ساواک و وابسته نظامی در عراق و ریاست سابق اداره اطلاعات شهربانی کل
کشور - در قبل از انقلاب اسلامی - بود وی احتمال انجام کودتا در عراق را پیش بینی کرد و به اطلاع تیمور بختیار رسانید و وی در دیدار با کندی این موضع را مطرح ساخت که مورد توجه سیا قرار نگرفت و شاه از خواندن این گزارش نیز خشمگین می شود. سپس پژمان به عنوان نمایندگی ساواک در عراق رهبری عملیات نظامی کردستان عراق را برعهده گرفت تا قصد شاه به انجام کودتا علیه عبدالکریم قاسم و بازگرداندن حکومت پادشاهی در این کشور را تحقق بخشد که سرانجام پس از ۱۴ سال حمایت
از قیام مسلحانه کردها با قرار داد ۱۹۷۵ الجزیره این موضوع پایان می یابد. این کتاب اطلاعات به کلی سری و محرمانه ایران را در دهه های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ را بیان می کند و در ۵ فصل که شامل " عملیات سری ساواک درکردستان عراق و استفاده از کردهاي بارزاني در جهت نیت شاه ، اسرار پشت پرده قرارداد الجزایر و نقش بارزانی ، چگونگی ترور تیمور بختیار درعراق، خدمت یا خیانت فردوست , تلاش بختیار به کودتا علیه انقلاب اسلامی وضع كردها بعد از انقلاب و " می باشد. گرچه سرهنگ پژمان قبلا نوشته هایی در این زمینه های در خارج از ایران منتشر کرد اما در این گفتگو ها به طور منظم به روایت ناگفته های خود از تاریخ معاصر ایران پرداخته است. قانعي فرد برای رفع نواقص احتمالی با بعضی ازدوستان و همکاران اسبق او - دکتر مجتبی پاشایی، پرویز ثابتی، علی اکبر فرازیان، سمکو علی یار، امین فروغی، جمشید امانی و... – دیدار و مصاحبه کرد تا یقین يابد که می توان بی هیچ دغدغه ای سخنانش را انتشار داد که قدمی در راه بازشناخت گوشه های مبهم تاریخ سياسي و امنيتي معاصر باشد.

هیچ نظری موجود نیست: