نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

گفتگو با خواهر مهين فهيمی در رابطه با وضعيت وی و اميد منتظری، فرزندش در زندان، تغيير برای برابری

در شامگاه ششم دی ماه تعدادی از نيروهای امنيتی با مراجعه به منزل مسکونی مهين فهيمی از اعضای مادران صلح ايران ضمن تفتيش منزل وی و ضبط وسايل شخصی او ، فرزندش و نيز همسايگانشان اقدام به بازداشت او و مهمانانشان کردند و در روز هفتم دی ماه ، هنگامی که اميد منتظری(فرزند مهين فهيمی) به اداره پيگيری اطلاعات مراجعه نموده بود بازداشت گرديد. اکنون بيش از يک ماه از بازداشت آنان می گذرد و در تاريخ ۱۰ بهمن و بدون هيچ اطلاع قبلی به وکيل و خانواده اميد منتظری وی را برای دفاع از خود به دادگاه آوردند. اکنون بيم آن می رود که مهين فهيمی نيز مانند فرزندش بدون حضور وکيل و بدون اطلاع خانواده دادگاهی شود. گفتگوی حاضر با خواهر مهين فهيمی و در رابطه با وضعيت او و فرزندش انجام شده است.

ممکن است کمی در رابطه با فعاليت های خانم فهيمی و فرزندش اميد منتظری توضيح دهيد؟






اهر من بيش از بيست سال است که همسرش را از دست داده است و در تمام اين سال ها سرپرستی فرزندانش را به تنهايی به عهده داشته است. او مولف تاريخ است و سال هاست که در بنياد دايره المعارف مشغول به فعاليت است.در سال های اخير خواهرم در زمينه صلح و خشونت عليه زنان فعاليت می کرده است و هيچگونه فعاليت غير قانونی هم نداشته است.فرزند او اميد منتظری نيز دانشجوی رشته حقوق دانشگاه علامه طباطباييست و در حاليکه ترم آخر تحصيليش را می گذارنده بازداشت شده است و متاسفانه موفق به شرکت در امتحانات دانشگاهش نشده.اميد هم مانند مادرش هرگز فعاليتی خارج از چارچوب های قانونی نداشته است. با توجه به فعاليت های آنان و با توجه به اينکه هيچ کدام سابقه کيفری هم نداشته اند بازداشت آنها و نحوه برخوردی که در طول اين يک ماه صورت گرفته است و حضور امروز خواهر زاده ام در دادگاه بدون اطلاع به ما و وکيلش و در حاليکه ما در پشت درهای دادگاه ايستاده بوديم ، برای ما بسيار ناراحت کننده است.

اکنون بيش از يک ماه از بازداشت خواهر شما و فرزندش می گذرد ، شما در اين مدت چه پيگيری هايی انجام داده ايد؟
خواهر من در ششم دی ماه در منزلش بازداشت شد و به دليل آنکه من در آن زمان در تهران حضور نداشتم از تاريخ ۱۱ دی ماه مشغول پيگيری وضعيت او و فرزندش شدم.از همان روز من بارها به اداره پيگيری اطلاعات مراجعه کردم و نامه هايی در رابطه با تقاضای تماس با آن ها و ملاقاتشان ارائه کردم.چندين بار هم به دادسرای عمومی مراجعه کردم و حتی در يکی از مراجعاتم موفق به ديدار نماينده دادستان شدم و نامه ای هم تقديم ايشان کردم ، سه هفته هم برای ملاقات به زندان اوين مراجعه کردم اما تا به حال هيچکس جوابی در رابطه با وضعيت خواهرم و فرزندش به ما نداده است و به من می گويند که خواهرم و فرزندش ممنوع الملاقات هستند.وکيل خواهرم هم تاکنون چندين بار مراجعه کرده است اما به او هم جوابی ندانده اند.با وجود همه پيگيری هايی که ما انجام داده ايم امروز بدون هيچ اطلاعی به ما و يا وکيل خواهر زاده ام ، او را به دادگاه آورده اند و ما از طريق سايت ها و تلوزيون از دادگاهی شدن او مطلع شديم.

آيا در طول اين مدت تماسی با شما داشته اند؟
هر کدام تا کنون تنها سه بار با خانه تماس گرفته اند اما متاسفانه تماس های آنها بسيار کوتاه و با فاصله های زمانی طولانيست و ما نمی توانيم با آن ها در رابطه با وضعيتشان صحبت کنيم.به همين دليل وضعيت آن ها کاملا برای ما مبهم است.

در دادگاهی که در تاريخ دهم بهمن ماه در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب برگزار شد اميد منتظری نيز به عنوان يکی از متهمان در دادگاه حضور داشت ، شما در جريان دادگاه ايشان بوديد؟
متاسفانه همان طور که قبلا توضيح دادم علی رغم تمام پيگيری هايی که ما انجام داديم هيچ پاسخی به ما داده نشد و روز ۱۰ بهمن ماه هم ما به همراه وکيل خواهرم و اميد طبق روال هر روز به دادگاه مراجعه کرديم تا وضعيت ايشان را پيگيری کنيم ، وکيل خواهر زاده ام چندين بار تقاضا داد تا بتواند وارد دادگاه انقلاب شود اما متاسفانه وی را به داخل دادگاه راه ندادند و بعد ما متوجه شديم در همان حالی که ما در پشت درهای دادگاه انقلاب ايستاده بوديم فرزند خواهرم در حال دادگاهی شدن بود.من واقعا با اطلاع از اين موضوع به شدت نگران شدم که چرا نبايد بگذارند فرزند خواهر من از وکيل انتخابی خودش در دادگاه برخوردار باشد و چرا نبايد بگذارند که ما به عنوان خانواده او از حضورش در دادگاه مطلع باشيم در حاليکه بيش از يک ماه است که هر روز اين در و آن در می زنيم و مدام به درهای بسته می خوريم.

اتهاماتی که در دادگاه در رابطه با اميد منتطری بيان شده است چيست؟
ما هم در حقيقت از طريق سايت های اينترنتی مثل ايرنا و ايسنا از اتهاماتی که به اميد نسبت داده شده است مطلع شده ايم در حاليکه حق داشتيم به عنوان خانواده او در جريان روند پرونده و اتهاماتی که به او داده شده است باشيم .آنچه در اين سايت ها در رابطه با اتهامات اميد نوشته شده است فعاليت تبليغی عليه نظام گرايش به گروه تفکر موسوم به چپ نوانديش و اقدام عليه امنيت کشوراست .که خود اميد در دفاعياتش تمام اين اتهامات را رد کرده است ، او در دفاعياتش گفته است که صرفا در حوزه فرهنگ و نشريات داخلی فعاليت می نموده و هيچ وابستگی به حزب يا دسته يا گروهی نداشته و فردی کاملا مستقل است.او حتی در رابطه با گفتگو با رسانه های خارجی گفته است که تنها وقتی اين مصاحبه ها را انجام داده که در رابطه با تشويق مردم برای شرکت در انتخابات بوده است و در عين حال مقالاتی در رابطه با سياست های اين رسانه ها نيز نوشته است.
فرزند خواهر من دانشجوی رشته حقوق و فردی قانونمند است.او پس از دستگيری مادرش به دليل احضاريه که به او داده شده بود شخصا به اداه پيگيری اطلاعات مراجعه کرد اما متاسفانه برخوردهايی که با او انجام شده است هيچ يک در چارچوب های قانونی نبوده و او حتی از حقوق ابتدايی خود مثل داشتن وکيل انتخابی ، تماس با خانواده و يا ملاقات آن ها نيز محروم بوده است.

آيا اميد تا کنون در زندان موفق به ديدار مادرش شده است؟
در آخرين تماسی که ما از آنها داشته ايم که در واقع مربوط به چندين روز پيش از دادگاهی شدن اميد است ، اظهار کردند که تاکنون موفق به ملاقات يکديگر نشده اند.خواهر من و فرزندش در اين سال ها تنها مونس و همدم يکديگر بودند و اکنون بيش از يک ماه است که حتی نتوانسته اند تلفنی با هم صحبت کنند در حاليکه اين حق طبيعی يک مادر و فرزند است که از حال يکديگر باخبر باشند و حداقل بتوانند با هم صحبت کنند.

نگرانی شما در حال حاضر چيست؟
من در حال حاضر به شدت نگران فرزند خواهرم هستم چون او به وکيل خودش دسترسی نداشته است و حتی نتوانسته با مادرش و يا با ما ملاقات و يا صحبت داشته باشد ، از طرف ديگر خواهر من هم بيماری قلبی دارد و هم ناراحتی کليه ، و مدام هم در مراجعات به ما می گويند که او ممنوع الملاقات است اکنون هم با توجه به وضعی که برای فرزند او پيش آمده و حضور ناگهانی او در دادگاه بدون حضور وکيل و بدون اطلاع خانواده من به شدت نگران هستم که چنين وضعی را برای خواهرم نيز به وجود بياورند و او را تحت فشار قرار دهند .
همچنين خواهر من دارای فرزند ديگری نيز هست که چند ساليست در خارج از کشور مشغول به تحصيل است ، او تاکنون حتی موفق نشده صدای مادر و برادرش را بشنود و همين امر او را به شدت نگران کرده است.

در خواست شما از مسئولان قضايی چيست؟
در درجه اول ما خواهان بازگشت روند عادلانه بررسی پرونده فرزند خواهرم اميد منتظری هستيم ، می خواهيم اجازه دهند تا اميد از امکان مشورت با وکيل لنتخابی خود برخوردار باشد و وکيلش هم بتواند محتويات پرونده او را مطالعه نموده و با قاضی پرونده صحبت کند چون در دادگاهی که برگزار شد نه تنها وکيل اميد حضور نداشت بلکه تاکنون هم ايشان نتوانسته اند پرونده را مطالعه نمايند، حتی وکيل تسخيری که به خواهر زاده من داده شده بود هم در دادگاه حضور نداشتند و اين اجحاف در حق اوست که از حقوق اوليه خود محروم شود.همچنين ما خواهان ملاقات با خواهرم و فرزندش هستم تا از سلامت آن ها مطمئن شويم و انتظار داريم تا مسئولان قضايی پاسخ روشنی در رابطه با پرونده اين دو به ما ارائه کنند و اجازه دهند ما بتوانيم با آن ها در تماس باشيم و و آنان نيز از کليه حقوق خود به عنوان متهم برخوردار گردند .در نهايت هم با توجه به اينکه اين دو هرگز فعاليت غير قانونی نداشته اند و هيچگونه سابقه کيفری نيز ندارند خواهان آزادی آنها هستيم.

هیچ نظری موجود نیست: