نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

شدت تخریب جنگلهای بلوط دنا به 25 هزار اصله درخت رسید


خبرگزاری مهر - گروه اجتماعی: گروه ارزیابی محیط زیست کانون سبز فارس با ارائه گزارشی تازه از میزان تخریب بلوط زار دنا اعلام کرد: میزان این تخریب با احتساب درختچه های از بین رفته به بیش از 25 هزار اصله می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسئولان قضایی استان از شمارش تک تک درختان قطع شده در منطقه "سینه نمک" دنا خبر می دهند و تعداد درختان قطع شده را کمتر از 3 هزار و 500 اصله می دانند اما رئیس هیئت مدیره موسسه غیردولتی کانون سبز فارس با ارائه مستنداتی تعداد درختان قطع شده در منطقه حفاظت شده دنا را بیش از 12 هزار اصله عنوان کرد.

در این باره بهمن ایزدی کارشناس و فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر میزان درختان قطع شده در منطقه سینه نمک را 25 هکتار عنوان کرد که در مسیری 7 کیلومتری قطع شده اند.



جاده سابق در گردنه های میمند که سه خط لوله گاز را از منطقه گذرانده است

بهمن ایزدی رئیس هیئت مدیره کانون سبز فارس که مسیر تخریب شده منطقه دنا در کهگیلویه و بویراحمد را از نزدیک بررسی کرده به خبرنگار مهر گفت: این مسیر از دره "تنگ رواق" شروع و در پر پشت ترین جنگلهای جنوب و جنوب غرب "میمند" به شمال روستای "بنستان" می رسد و سپس با رد شدن از دشت "تلخاب" به غربی ترین نقطه منطقه "سینه نمک" و در حاشیه رودخانه "خرسان" منطقه دنا می رسد.



تخریب گسترده درختان بلوط در منطقه حفاظت شده دنا

این کارشناس و فعال محیط زیست با تاکید بر قانون منابع طبیعی گفت: درختانی که از یک ریشه یا بیشتر قطع شده باشند و ارتفاع آنها از سینه انسان بلندتر باشد بر اساس قانون منابع طبیعی کشور درخت محسوب می شوند. با این حال درختانی که در دنا قطع شده اند چون از یک ریشه سه درخت روئیده تنها یک درخت محاسبه شده اند درحالی که ارتفاع آنها از سینه انسان بلندتر بوده است.

همچنین ایزدی مسیر مورد نظر را منطقه تحت نظارت سازمان محیط زیست دانست و گفت: با وجود آنکه متولی حفاظت از این منطقه سازمان محیط زیست است، قطع درختان منطقه بدون اجازه و در غیاب کارشناسان و ارزیابهای سازمان محیط زیست و با دستور دستگاهی دیگر انجام شده که مسئولان قضایی این مسئله را مورد توجه قرار داده اند.

به عقیده کارشناسان محیط زیست منطقه حفاظت شده دنا یکی از بکر‌ترین و دست نخورده ‌ترین مناطق تحت حفاظت مملکت است که با وسعت 93 هزار و 660 هکتار در استانهای کهکیلویه و بویر‌احمد و اصفهان واقع شده است. این منطقه اغلب کوهستانی با وجود یخچالهای دائمی و رودهای پرآب و خروشان است. در جمع 440 گونه گیاه در دنا شناسایی‌شده که گل سرسبد آنها بلوط ایرانی است یعنی همان درختانی که با اره‌های برقی مثل برگ خزان به زمین ریخته اند.

ایزدی که در محل قطع درختان حضور داشت ادامه داد: قطع این درختان در مسیر خط لوله گاز با مجوز منابع طبیعی و مصوبه کمیته فنی استان انجام شده است و وسعت تخریب درختان بلوط در حاشیه رودخانه "خرسان" در منطقه حفاظت شده دنا حدود 5/3 کیلومتر با عرض حداقل 30 متر و حداکثر 50 متر بوده است که با ممانعت محیط بانان اداره کل محیط زیست و حکم قضایی هم ‌اکنون از ادامه عملیات احداث این خط لوله جلوگیری شده است.

ایزدی با ابراز نگرانی درباره احتمال تداوم تخریب افزود: هم اکنون دیگر برای مسئله پیش آمده نمی توان کاری کرد اما ما نگران ادامه این روند از سوی پیمانکاران هستیم. این احتمال وجود دارد که هزاران درخت دیگر قربانی توسعه این خط لوله در مسیر غیر استاندارد مورد نظر شوند. چرا که مجوز عبور 18 کیلومتر جاده دیگر در دست پیمانکار است که باید راهی برای اجرا نشدنش پیدا کرد.

برخی درختان قطع شده در منطقه بیش از 500 سال قدمت داشته اند

این فعال و متخصص محیط زیست در منطقه دنا افزود: در دشت تلخاب درختانی با قدمت 500 ساله قطع شده که به خاطر خاک مناسب و غیر سنگلاخی و به خاطر نرمی جنس خاک درختان بلوط در مطلوب ترین حالت ممکن رشد کرده و تنومند شده بودند.

ایزدی گفت: بر اساس نقشه پیمانکار عرض تخریب باید از 21 تا 28 متر بیشتر تجاوز نکرده باشد در حالی که مشاهدات عینی تیم کارشناسی ما تجاوز از 30 تا 50 متر را نشان می دهد و در 7 کیلومتر مسیر 25 هکتار جنگل قطع شده است.

کانون غیر دولتی سبز فارس در منطقه دنا فعالیتهای زیست محیطی این منطقه را با آموزش افراد بومی و گروههای مرجع محلی با همکاری موسسات مربوط به سازمان ملل (jef) ساماندهی می کند.


هیچ نظری موجود نیست: