نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ مهر ۲, پنجشنبه


تهران به هر لحاظ بر بغداد تسلط دارد - برگردان از

نادر نوری زاده

برگردان : نادر نوری زاده

مقاله ای از کوریه انترناسیونال

تخریب امنیت در عراق نشانی است از تمایل ایرانی ها به دخالت در آنجا. ایران، با نگه داشتن بی ثباتی در همسایگی اش، موقعیت خود را مستحکم می کند.

از واشنگتن پست ، واشنگتن

زمانی که وضعیت ایمنی در بغداد رو به وخامت می نهد، عامل جدیدی به نگرانی ها افزوده می شود. ژنرال محمد شحوانی، رئیس اطلاعات عراق ( INIS)، که توسط آمریکائی ها آموزش دیده بود، 19 اوت بعد از درگیری ئی طولانی با نوری المالکی، نخست وزیر، استعفا داد. این امر کشور را ازشخصیتی کلیدی در مبارزه با تروریزم مذهب شمول محروم نمود. او، که از 2004 تا به حال در راس اطلاعات عراق قرار داشت، به خاطر اعتراض علیه تمایلات مالکی به از بین بردن سرویس او و مجاز داشتن جاسوسان ایرانی به اقدامات آزاد و سر خود، پست خود را ترک نمود. سازمان سیا، که در عمل همکاری ی تنگاتنگی با شحوانی داشته و صد ها میلیون دلار برای آموزش کارکنان INIS هزینه کرده است، ظاهرآ از ترک خدمت وی غافلگیرشد. عوامل متعدد جدیدی بازگو کننده چنین شرایط پر هرج و مرج می باشند که موجب استعفای شحوانی شده اند. این مسئله، باعث می شود فکر کنیم که مقامات عراقی از این به بعد، بدون نظامت آمریکائی ها، در برابر فشارها، و بویژه فشارهای همسایه ایرانی، آسیب پذیرند.

"بدون ایالات متحده، عراق به مستعمره ی ایرانی تبدیل می شود"

سرقت بی پروا در بانک عمومی (ملی) رفیدان، در 28 ژوئیه در مرکز بغداد، نخستین اولتیماتوم بود. ظاهرآ، بوسیله ی اعضائی از نیروهای امنیتی عراقی صورت گرفت. افراد مسلح وارد موسسه شده و حدود 5,6 میلیارد دینار عراقی را [ معادل 3 ,5 میلیون یورو] دزدیده اند. بعد از آن، سارقین در دفاتر یک روزنامه [ال-عدالا] که بوسیله یکی از دو معاون ریاست جمهوری کشور، عادل عبدل مهدی [رهبر سنی فرانکوفون عراقی] اداره می شود، پناه جسته اند. بگفته ب.ب.سی، این فرد دارای پاسپورتی فرانسوی است و وقتی که در پاریس دانشجو بود با مائوئیست ها سروکار داشت. بر اساس دفتراطلاعاتی عراق، عبدل مهدی، که قبلا آمریکائی ها را محافظت می کرد، پذیرفت که یکی از سارقین از ماموران محا فظتی وی بوده، ولی هرگونه دخالت شخصی را رد کرد. بخشی از این پولها بازپس گرفته شده وبقیه همراه با بعضی از سارقین در ایران می باشند.

ژنرال شحوانی نیز از تهدیدات فورموله شده علیه 6000 عضو سرویسهای اطلاعاتی اش نگران است. در واقع دولت مالکی دستور بازداشت 180 تن از افسران سرویسهای امنیتی را صادر کرده که به گفته ی هواداران شحوانی این دستور برای انتقام گیری سیاسی است. از زمان تاسیس INIS در سال 2004، 290 نفر از افسران اطلاعاتی کشته شده اند، که بیشتر آنها بدست نیروهای سرویس های اطلاعاتی ایرانی انجام گرفت. ار زمان استعفای شحوانی تا کنون INIS توسط ژنرال ظوهیر فاضل، خلبان اسبق نیروهای هوائی صدام حسین اداره می شود. ولی گفته می شود که بعضی از افسران اصلی از ترس این که چنانچه در عراق بمانند مورد هدف اکیپ های قاتل ایرانی قرار می گیرند از عراق فرار کرده اند. 19 اوت، سوئ قصدها ئی علیه وزارت خارجه و سایر اداره جات صورت گرفت که بیش از 100 کشته و 500 مجروح به جا گذاشت. باز هم یک بار دیگر، دلایلی دال بر مشارکت نیروهای امنیتی در این سوئ قصد وجود دارد. هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق اشاره می کند که " من امکان همکاری بین تروریست ها و نیروهای امنیتی را رد نمی کنم". " باید اعتراف کرد که وضعیت امنیتی طی دو ماه اخیر، به روشنی بدتر شده است".

چه کسی را باید سرزنش کرد؟ در عراق، این پرسش، صورتها ئی از تئوری های سازش را می رساند. اخیرآ، دولت مالکی، با اکثریت شیعه، اعتراف عضوی سنی ازحزب بعث، ویصام علی کاظم ابراهیم، را افشا نمود. او توضیح داد که سوئ قصدهای 19 اوت از طریق سوریه پشتیبانی شده بود وبرای عبور از پست کنترل می بایست 10000 دلار به محافظین امنیتی می دادند. بهر صورت، به گفته یک منبع اطلاعاتی عراقی نزدیک به ژنرال شحوانی، دخالت بالقوه ایران بر اساس شواهد، چراغ و چشمک می زند. اثرات و نشانه های باقیمانده از مواد انفجاری C-4 بر روی اماکن تخریبی با اثرات انفجارهای ایرانی که از 2006 تا به حال در شهرهای متعددی از عراق بدست آمده مشابهت دارند.

همچنین، بر اساس همین مطلع، روابط بین تهران و مالکی آنچنان تنگاتنگ است که نخست وزیر عراق برای جا به جائی های رسمی خود از جت و خدمه ایرانی استفاده می کند.

گفته می شود که ایرانی ها به مالکی پیشنهاد کرده اند که اگر مالکی تغییراتی در دولت خود در راستای خواسته های ایران بعمل آورد، به حزب او، دعوا، کمک خواهند کرد تا در انتخابات مجلس در ژانویه به 49 کرسی دست یابد. در حالیکه وضعیت ایمنی در عراق رو به وخامت می گذارد، نیروهای آمریکائی جز نظارت کار زیادی انجام نمی دهند. حتی در مناطقی که اعضای القاعده قوی هستند، مثل موصول، آمریکائی ها کنترل زیادی بر اوضاع ندارند. به گفته یک منبع عراقی، تروریست های بازداشت شده، در مقابل رشوه ای تا 100000 دلار به عراقی ها، سریعآ آزاد می شوند. آیا آمریکائی ها می باید تلاش کنند دوباره نظم را مستقر کنند؟ به گفته منبعی در درون سرویسهای خبری عراقی، شاید برای آنها عاقلانه تر باشد که " خارج از همه اینها" بمانند. وقتی که از او سئوال می شود پس کشور او بدون کمک ایالات متحده آمریکا در پنج سال آینده به چه چیزی شباهت خواهد داشت، او بدون تردید پاسخ می دهد که : " عراق به یک مستعمره ایرانی تبدیل می شود".

منبع:

Courrier International N° 98 3 du 3 au 9 septembre


هیچ نظری موجود نیست: