Relationships-in-Iran
تقاطع: معاون وزارت ورزش و جوانان در ایران می‌گوید که سن روابط پیش از ازدواج دختر و پسر در کشور به سنین دوره تحصیلی راهنمایی کاهش پیدا کرده است.
محمود گلزاری، “معاون سامان‌دهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان” روز شنبه (۱۴ دی-۴ ژانویه) در گفتگو با خبرگزاری “ایسنا” با بیان این‌که رابطه‌ی «قبل از ازدواج» در ایران افزایش یافته گفت که این روابط «از سنین راهنمایی شکل می‌گیرد و لازم است سامان یابد».
آقای گلزاری از افزایش سن ازدواج و هم‌چنین نوعی «بی‌میلی به ازدواج» در جامعه خبر داد و گفت که بسیاری از دختران تحصیل‌کرده چون «همسر مناسب» پیدا نمی‌کنند، به «تجرد ناخواسته» تن می‌دهند.
وی با اشاره به این‌که «بیش از ۳۰ درصد از ازدواج‌ها در شهرهای بزرگ در کمتر از چهار سال به طلاق منجر می‌شود» افزود که این آمار «در میانگین کشوری شامل ۲۰ درصد طلاق در سنین جوانی در هر سال است».
معاون “وزارت ورزش و جوانان” در دولت حسن روحانی، از «سازگاری» به عنوان «مشکل جدی» بعد از ازدواج نام برد و ریشه بیش از ۶۰ درصد بحران‌های خانواده را عواملی همچون «انتخاب نامناسب همسر» و «فقدان آموزش و مشاوره هنگام اختلاف» دانست. او خاطرنشان کرد که در این زمینه، «دوره‌های آموزشی و کتاب نداریم».
گلزاری با بیان اینکه «بخش عمده بحران‌های زندگی مشترک و طلاق زوجین از انتخاب نامناسب همسر نشات می‌گیرد»، گفت که حتی در خانواده‌های تحصیل‌کرده، «عینی‌ترین ملاک‌ها» هم‌چون «زیبایی»، «پول» و «مدرک» معیار انتخاب همسر قرار می‌گیرند.
گفتنی است کار‌شناسان مسائل اجتماعی تاکنون بار‌ها از کاهش سن روابط دختر و پسر و هم‌چنین بی‌میلی دختران به ازدواج خبر داده‌اند.
از جمله در مردادماه امسال، عالیه شکربیگی، “مدیر کارگروه زنان و مناسبات خانواده انجمن جامعه‌شناسان ایران” با هشدار نسبت به کاهش سن آسیب‌های اجتماعی در میان دختران به سنین دوران راهنمایی، گفته بود: «بلوغ زودرس و کاهش سن روابط بین دختر و پسر امنیت و سلامت خانواده‌ها را تهدید می‌کند.»
دکتر مجید ابهری، رفتار‌شناس، نیز، شهریورماه گذشته در گفتگو با وب‌سایت دولتی “شبکه ایران” با هشدار درباره‌ی افزایش دختران مجردی که «سنین مطلوب ازدواج» را از دست‌ داده‌اند و «حتی رسیدن به سن یائسگی» رسیده‌اند، از این پدیده به عنوان “پیردختری” نام برد و گفت که «۴ تا ۶ میلیون پیردختردر کشور وجود دارند که این می‌تواند تبعات اجتماعی بدی را برای جامعه رقم زند»
آقای ابهری هم‌چنین گفته بود که ۴۰ درصد دختران مجرد ایرانی معتقدند که ازدواج به درد آن‌ها نمی‌خورد و از این رو به مرحله «تجرد کامل» رسیده‌اند.