نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ شهریور ۳۱, دوشنبه

شرایط حاد در اطراف شهر کردنشین کوبانی

شرایط حاد در اطراف شهر کردنشین کوبانی


مرز ترکیه و سوریه
ترکیه عبور آوارگان کرد سوریه را که از حمله گروه موسوم به دولت اسلامی گریخته‌اند، از مرز دشوار کرده است
نیروهای کرد که از شهر کوبانی در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه دفاع می‌کنند، می‌گویند نیروهای موسوم به دولت اسلامی برای حمله علیه آنها از فاصله ۱۵-۱۰ کیلومتری از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کنند.
اوجلان آیسو، معاون فرمانده نیروهای کرد به بی‌بی‌سی گفت که وظیفه مردان جنگجوی او بسیار سنگین‌ بود، چرا که آنها باید قبل از آمدن به خط مقدم جنگ، اول خانواده‌های خود را به نقاط امن، به ترکیه می‌بردند.
شرایط جنگی در اطراف شهر کوبانی و احتمال قریب‌الوقوع تصرف آن شهر توسط دولت اسلامی موجب یک موج بزرگ فرار از آن منطقه به طرف مرز ترکیه شده است.اوگفت نیروهای او توانسته‌اند چندین روستا را از نیروهای دولت اسلامی، داعش سابق پس بگیرند ولی شرایط در منطقه جنگی بسیار حاد است.
همزمان معاون نخست وزیر ترکیه هشدار داده که این کشور در حال تلاش برای غلبه بر یک فاجعه انسانی است که در اثر پیشروی نیروهای دولت اسلامی و فرار آوارگان کرد با آن مواجه شده است.
آوارگان کرد سوریه از روز پنج‌شنبه هفته گذشته پشت مرزهای ترکیه تجمع کردند تا در نهایت ترکیه روز جمعه ۳۰ کیلومتر مرز با سوریه را باز کرد.
بعد از عبور حدود ۱۳۰ هزار کرد از مرز در سه روز گذشته، ترکیه امروز بیشتر نقاط مرزی با سوریه را بست.
سازمان ملل می‌گوید این بیشترین شمار آوارگانی است که در یک برهه زمانی کوتاه، از شروع درگیری‌های سوریه در سه سال پیش از سوریه گریخته‌اند.
درحال حاضر از ۹ نقطه مرزی فقط دو منطقه عبور برای آوارگان باز مانده است.
روز گذشته پلیس ترکیه با کردهایی که می‌خواستند برای جنگ با داعش از مرز سوریه بگذرند، درگیر شد.
بسیاری از آوارگان کرد که توانسته‌اند خود را به ترکیه برسانند، در مدرسه‌های پرازدحام پناه داده شده‌اند.
ترکیه تابحال نزدیک به یک میلیون آواره کرد را در خاک خود پذیرفته است.

دولت اسلامی در نزدیکی مرزهای ترکیه

مرکز شهر کوبانی که عین‌العرب هم نامیده می‌شود، تا مرز ترکیه کمتر از دو کیلومتر فاصله دارد و این مسافت را می‌توان با پای پیاده در مدت ۲۰ دقیقه طی کرد.
مقام‌های سیاسی کرد در ترکیه از جوانان به‌ویژه کردهای جنوب شرقی این کشور خواسته‌اند که برای کمک به کردهای سوریه به کوبانی بروند.
نزدیک شدن نیروهای دولت اسلامی/داعش به خاک ترکیه باعث نگرانی مقام‌های این 

هیچ نظری موجود نیست: