نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ مرداد ۱۸, شنبه

این در حالی است که مروری بر تغییرات نرخ دلار در فاصله سال‌های ۱۳۶۴ تا به امروز نشان می‌دهد که قیمت آن با رشد بیش از ۵۰۰۰ درصدی همراه بوده و از ۶۱ تومان به حدود ۳۲۰۰ تومان افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نوسان در نرخ ارز بالاخص دلار به عنوان واسطه اصلی بین معاملات ایران و سایر کشورها تنها مربوط به یک یا چند سال و یا دوره ای خاص نظیر تشدید تحریم ها نیست بلکه همواره بازار ایران که به طور قابل توجه‌ای متاثر از تغییرات قمیتی ارز است را تحت تاثیر قرار داده است.
این در حالی است که مروری بر تغییرات نرخ دلار در فاصله سال‌های ۱۳۶۴ تا به امروز نشان می‌دهد که قیمت آن با رشد بیش از ۵۰۰۰ درصدی همراه بوده و از ۶۱ تومان به حدود ۳۲۰۰ تومان افزایش یافته است.

سالهایی که دلار ۶۰ ، ۱۰۰و ۲۰۰ تومان بود

بر این اساس نرخ دلار ازسال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷ از ۶۱ به ۷۴،۹۹ و ۹۶ تومان می رسد تا اینکه سال ۱۳۶۸ آغاز سه رقمی شدن نرخ دلار و ۱۰۰ تومانی شدن آن است به طوری که متوسط قیمت آن از ۹۶ تومان سال ۱۳۶۷ به ۱۲۰ تومان سال ۱۳۶۸ افزایش می یابد.
در فاصله سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ قیمت دلار بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان متغیر بود تا در سال ۱۳۷۳ متوسط نرخ این ارز مرز ۲۰۰ تومان را پشت سرگذاشت و در فاصله یک سال با رشد ۴۷ درصدی از ۱۸۰ به ۲۶۶ تومان رسید.

پرش ۵۰ درصدی قیمت دلار

طبق داده های بانک مرکزی سال ۱۳۷۴ سالی دیگر برای جهش ۵۰ درصدی نرخ دلار است و از ۲۶۶ به ۴۰۷ تومان افزایش می یابد و تا پایان سال ۱۳۷۶ در همین رنج در نوسان است تا اینکه سال ۱۳۷۷ مجددا جهشی دیگر در نرخ آن ایجاد می شود به طوری که با رشد ۳۵ درصدی از متوسط قیمت ۴۷۸ تومانی سال ۱۳۷۶ به ۶۴۶ تومان صعود می کند.
اما در سال ۱۳۷۸ نیز نرخ دلار حدود ۲۰۰ تومانی نسبت به سال قبل رشد دارد و به ۸۶۳ تومان افزایش یافته است.
بین سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۴ نرخ دلار جهش قابل توجهی نداشت و در همان رنج ۸۰۰ تومان در نوسان بود. این در حالی است که در سال ۱۳۸۴ و با تغییر دولت افزایش دیگری در قیمت ارز واسط ایران ایجاد می شود و به قیمت ۹۰۰ تومان وارد شد و تا پایان سال ۱۳۸۸ به متوسطی حدود ۹۹۷ تومان رسید.

دلار ۱۰۰۰ تومان شد


سال ۱۳۸۹ آغازی بر چهار رقمی شدن دلار است و از ۹۹۷ تومان سال ۱۳۸۸ به رنج ۱۰۰۰ تومان وارد می شود و ۱۰۴۴ تومان برای متوسط نرخ آخرین سال این دهه ثبت می شود.

دهه رکوردهای دلار آغاز شد


اما دهه ۹۰ شروع نوسانات شدید نرخ ارز و رکودزنی های قیمت دلار است. به طوری که با ورود به دور جدید تحریم ها، کاهش صادرات نفت و به دنبال آن کاهش درآمدهای ارزی و بلوکه شدن بخشی از این منابع بازار نیز دچار التهاب شد. در عین حال برخی سوء مدیریت ها در کنترل بازار ارز موجب شد تا روند قیمت دلار به سمتی حرکت کند که نرخ به یکباره از ۱۲۰۴ تومان سال ۱۳۹۰ با رشد ۱۱۶٫۵ درصدی به ۲۶۰۷ تومان در سال ۱۳۹۱ افزایش یابد.
همچنین رشد قیمت دلار در بازار آزاد تا حدی پیش رفت که متوسط قیمت آن در سال ۱۳۹۲ در ۳۱۸۳ تومان ثبت شده است. در عین حال که باید توجه داشت در این یکی دوسال نرخ دلار حتی به حدود ۴۰۰۰ تومان نیز رسیده بود.
این را هم باید یادآور شد که در حدود یک سال گذشته و به دنبال تغییرات سیاسی کشور و جابه جایی دولت همچنین گشایشی که در توافقات هسته ای ایجاد و رفع بخشی از تحریم ها و آزاد شدن بخشی از دارایی های ارزی بلوکه شده کشور را به همراه داشت بازار ارز نیز نسبت به قبل آرام تر شده و از نوسان کمتری برخوردار بوده است.
بر این اساس در سال ۱۳۹۳ با وجود اینکه نرخ دلار کاهش قابل توجهی نسبت به قبل نداشته اما بازار آزاد از التهاب گذشته نیز برخورد نبوده است.
این در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون نیز نرخ دلار همواره بین ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان در نوسان بوده و جهش قابل ملاحظه ای نداشته است.




متوسط قیمت فروش ارزهای عمده در بازار آزاد تهران

هیچ نظری موجود نیست: